Elektromobil

Ve Švédsku postaví silnici, která nabije elektromobily během jízdy. V Česku na tohle můžeme zapomenout

  • Švédsko pracuje na první trvale elektrické silnici na světě
  • Umožní nabíjení elektromobilů za jízdy

Zatímco některé země teprve zvyšují úsilí o mobilitu bez fosilních paliv, Švédsko pracuje na první elektrické silnici na světě, která elektromobil dobije za jízdy, upozornil na to server The Next Web.


Nepřehlédněte: Obluda na nebi: Největší letadlo světa Roc vyneslo k obloze tajný americký nadzvukový dron


Elektromobil nabije za jízdy

Projekt vede švédský dopravní úřad Trafikverket, který pro něj vybral dálnici E20. Konkrétně vybuduje elektrický silniční systém (ECS) na 21kilometrové trase z Hallsbergu do Örebra, která se nachází mezi dvěma největšími městy v zemi, Stockholmem a Göteborgem.

Silnice je nyní ve fázi zadávání veřejných zakázek a závěrečného plánování, přičemž Trafikverket předpokládá, že ji dokončí a představí veřejnosti v letech 2025/2026. Dopravní úřad zatím neurčil, jakou technologii pro ECS použije.

V současné době však jsou k dispozici tři typy: Nadzemní vedení, pozemní vedení a pozemní indukční nabíjení. Při prvním typu nabíjení se energie přenáší z trolejového vedení do vozidla prostřednictvím sběrače, podobně jako při provozu tramvají. Tato technologie je však vhodná pouze pro těžká vozidla, která jsou dostatečně vysoká, aby dosáhla na elektrické vedení.

Další dvě možnosti pozemního nabíjení fungují podobným způsobem. Při vodivém nabíjení se energie přenáší ze speciálních kolejnic nebo kolejí umístěných pod silnicí nebo na ní. V indukčním systému pak přenos energie probíhá mezi cívkami zabudovanými do vozovky a vozidly.

Elektrifikace silnice E20 navazuje na řadu úspěšných pilotních projektů ECS v zemi. Od roku 2016 do současnosti Trafikverket testoval všechny tři technologie nabíjení na silnicích v různých částech země, včetně měst Lund, Gotland a Sandviken. 

maglev, auto
Zdroj: Alessio Lin / Unsplash

Dočkáme se elektrické silnice někdy i v Česku?

Elektrické silniční systémy umožní překonávat delší vzdálenosti mezi jednotlivými návštěvami dobíjecích stanic, čímž se zvýší využívání elektromobilů a následně se sníží emise uhlíku.

Nedávná studie Chalmersovy technické univerzity v Göteborgu navíc zjistila, že e-silnice také sníží poptávku po elektřině ze sítě v době špičky a mohou fungovat jako alternativa k domácímu nabíjení. Tým také navrhl, že kombinace domácího (statického) a silničního (dynamického) nabíjení by mohla snížit velikost baterií až o 70 %.

Existuje však také protiargument – vysoké investiční náklady a náklady na údržbu vznikajícího typu infrastruktury, která se v dlouhodobém horizontu může nakonec ukázat jako zastaralá, protože vývoj baterií pro elektromobily zrychluje. 

Švédsko není ve vývoji e-silnic osamoceno, technologie testují také Itálie, Francie, Německo a Velká Británie. Česká republika se v podobných projektech zatím neangažuje, což je škoda.

Zdroj náhledové fotografie: user6702303 / Freepik, zdroj: The Next Web

Total
0
Shares
1 komentář
  1. Český úředník nemá tabulku na stavbu dobíjecí silnice, takže se nepovoluje!

Comments are closed.