V důchodu možná budeme muset znovu do autoškoly. EU plánuje zpřísnění držení řidičáku pro seniory

  • EU chce bezpečnější silnice
  • Starší řidiči budou muset na testy

Každý občan Evropské unie (EU), který složí řidičské zkoušky, předpokládá, že bude moci řídit až do své smrti. To se zřejmě po přijetí nového zákona změní. Připravovaná novela by se měla dotknout řidičů seniorů, kteří budou skládat zkoušku i ve vyšším věku.


Nepřehlédněte: „Můžeš mi pomoci a poslat kód?“ WhatsAppem se šíří nebezpečný podvod, který může ohrozit statisíce Čechů


Budeme muset znovu do autoškoly?

Řidiči senioři si možná budou muset v blízké budoucnosti zvyknout na nové pravidlo EU. Pokud bude chtít držitel řidičského průkazu pokračovat v řízení i po 70. roce věku, bude muset opakovat některé testy. Alespoň takový je návrh, který vážně diskutují v Bruselu, informuje německý Bild.

Přísnější kontrola seniorů má přispět k tomu, aby do roku 2050 už nedocházelo k tolika fatálním nehodám na silnicích – to je cíl EU. Plán počítá s tím, že se do roku 2030 počet obětí na silnicích sníží na polovinu, což by znamenalo přibližně 10 000 úmrtí ročně. Pro srovnání, v roce 2022 zemřelo na silnicích členských států EU celkem 20 600 osob.

Zatím není zcela jasné, jak by měly nové testy pro seniory vypadat. Lékařská prohlídka, písemný test a jízda s policistou by pro seniory nemusely být nutné, ale nakonec se každá země bude muset rozhodnout sama.

Senior, řidičský průkaz
Zdroj: Freepik / Freepik

Jaká je dnes situace v Česku?

V České republice v současné době platí, že první povinná lékařská prohlídka dle vyhlášky o zdravotní způsobilosti (č. 277/2004 Sb.) k řízení motorových vozidel čeká každého řidiče seniora nejdříve šest měsíců před dovršením 65 let, nejpozději v den jeho 65. narozenin.

Následuje prohlídka v 68 letech a dále se pak opakuje každé dva roky (tedy v 70 letech, 72 letech, 74 letech věku atd.). Pokud by některý senior zákon ignoroval a řídil dále bez platné lékařské prohlídky, vystavuje se riziku odebrání řidičského průkazu.

Zdroj náhledové fotografie: prostooleh / Freepik, zdroj: Bild

Total
0
Shares
65 komentářů
  1. Jděte s tím vším už do prdele . Jen opět se budou z lidí tahat prachy. Že se nestydíte??????

    1. Ti se nestydí nikdy.Potřebují peníze na rozdávání kdekomu.K zblití.

    2. Do zádele běžte vy vážená paní, jste absolutně mimo mísu. Spousta lidí dělala papíry když byl Šemík ještě hříbě a podle toho to taky vypadá. Nevidím nic špatného na tom, aby důchodci pokud chtějí jezdit, museli na např. Povinnou kondiční jízdu do autoškoly. A pokud máme na to přispívat ukrajincům na jejich život u nás, zatímco nasi lidi nemají “co žrát”, mohl by se na tom podílet třeba Úřad práce.

      1. Ty jsi nějaký chytrý,ale s tebou bych si to v testech a vědomostech klidně rozdal a ta paní,které odpovídáš má pravdu. Já jsem se ježděním živil do svých 67let,neměl jsem jedinou nehodu,jezdím stále,pokuty neplatím a nevím,proč bych měl “opakovat autoškolu” ,to spíše vy mladí byste si mohli občas zopáknout pravidla!

        1. Já jsem jezdil jako taxikář do 75 roků a to bez problémů a pokut.

        2. Stát má k dispozici data každého řidiče prostřednictvím bodového systému, a tak bych neviděl problém v tom postoupení povinných testů u těch, kdo páchá přestupky a to bez ohledu na věk řidiče, ale vzít to jen podle toho, že Vám je 70 a víc je diskriminační , zkrátka hon na čarodějnice.

        3. Souhlasím s vámi mladí si myslí že se jich to netýká ale za chvilku budou ve stejný situaci

      2. Povinnou jízdu ano, ale třeba 5 placených jízd, tak to už ne! Opět, aby se někdo napakoval.A buďte v klidu, každý má svoje známé, i řidiče autoškoly, takže zase k ničemu.

      3. Dle vaší argumentace by lidi museli autoškolu znovu dělat už max. po 10 létě h od získání řidičáku.
        U seniorů jde především o zdraví

      4. Napište nám tady kolik vám je let. Pravděpodobně vám na řidičáku neuschl ještě inkoust. Ale jednou možná se dožijete, že budete taktéž důchodce. Většina důchodců, již dnes má auto pouze k tomu, aby se dostala do prvního marketu ,a k lékaři. Jinak stojí auto v garáži nebo před domem. EU poslancům se tyto hovadiny hezky vymýšlejí, dopravu mají zadarmo ,a mnozí dokonce i z řidičem. Když musím jet na delší vzdálenost sám použiji raději vlak. Důvodem jsou přeplněné silnice, značek za sebou jako stromy v lese, a hlavně mladí řidiči kteří sice získali průkaz řidiče ,Ale rychle zapomněli co se tam učili. Padesátka v obci a devadesátka mimo nezájem, plná čára i dvojitá na co by čekali. Sežeňte si statistiku ,a uvidíte kdo je větší nebezpečí. mladí nebo staří.

        1. Právě mlady řidiči sedací do silných aut aniž by mělo zkušenosti ono stačí se podívat na silnici kolik lidí ani neví že parkovat v protisměru lze henom v jednosměrce ,stačí projít město a rozdal bych min 20 pokut ,ono je dist nesmyslných 50 kde by mohla být klidně 70 .

      5. Běž do zádrhele ty!Jsi absolutně mimo mísu.Už ta pos…á EU neví co si vymyslet.Pryč s EU.Pan Ivan má pravdu.Mladí by si měli zopakovat autoškolu.To co předvádějí na silnici je tresuhodné.

        1. souhlas v Německu se papíry nesmí sebrat i když je stařec uplně dementní… takže zase jen Češi a EU- at jde do dele a udělá si pořádek na západě. UŽ NÁM OTRAVUJÍ ŽIVOT DOST – ASI CHTĚJÍ ABY JSME BYLI KOLONIE . AT EU ZAČNE U SEBE !!!

          1. Naprostý souhlas ,nehody byly a budou s tím nikdo nic neudělá a pořád platí značek jak sr..k. To není jenom stáří každej šofér je jinej někdo toho má plný packy ve třiceti a jinej v šedesáti jede jako pán.

      6. Mám Ř.P. 53 LET všechny skupiny za celou dobu bez nehod.

      7. V Německu nesmí nikomu sebrat papíry i když je dementní a v podstatě netrefí ani domů. Takže EU at jde do dele… a dělá si pořádek v Německu a nekvájká nám co se má. A At nesprodává starý hajtry k nám jsme pro ně smetiště. A toho Nemce co netrefí ani domů a nikdo mu nevezme řidičák osobně znám. To je masakr co?

      8. Pane Martine, nevím kolik vám je let kolik jste toho najezdil? Když je člověk mladý, tak to neznamená, že je dobrý řidič. Jezdím již šedesát let, jsem každý den na silnici, rychlá jízda mi není cizí. Teď už toho moc nenajezdím, maximálně 1500 – 2000 km za měsíc. Tak vidím kdo dělá nejvíce dopravních přestupků. Senioři to určitě nejsou. Je to jen mediální tlak, protrože jsou monentálně na přítěž. Všechno je o vyježděnosti. Jestli že si sednu jednou za týden nebo za měsíc za volant a jedu nonstop na Slovensko tak je to hazard a je jedno jestli je starý nebo mladý. Neodsuzujte stáří, také jednou zestárnete. Ještě jednu připomínku. Za minulého režimu pořádal Svazarm nepovinné kurzy školení pro amatéry i profíky, bezplatně. To by se mělo vrátit. Stále je se co učit.

      9. Vůbec nerozumím co té paní chcete říct. Na povinné přezkoušenî by měli chodit všichni po 5 letech z autoškoly. A když vidím namachrované tlusté ukrajinky jak si kupují na Andělu tu nejdražší kosmetiku tak si říkám pomáhat ve válce ano ale proč za peníze našich lidí dotovat dovolené lidí co na válce profitují ?

      10. Tak aby mohli jezdit důchodci,by museli nejdříve ti mladí zase zpět do autoškoly aby se naučili jezdit jako lidi Hlavně ti v BMW a Audi,větší prázdné hlavy jsem neviděl,jsem každý den na silnici,ale nestrkám všechny do jednoho pytle,jsou i slušní!!!!!!

      11. Pokud senior způsobí nehodu, je to obvykle ze zdravotních důvodů, které ani sebelepší lékařská prohlídka neodhalí. Zato mladších kaskadérů je dost.

      12. Největším problémem na silnicích v Česku nejsou senioři, nýbrž smrkáči do 21 let. Stačí si nalistovat statistiky, ajnštajne.

      13. Zřejmě patříte k těm přemoudřelým cucákům, kterým je všechno jasné. Pravdou je, že po českých silnicích jezdí mnoho “řidičů”, kteří jsou pro ostatní nebezpečím. K nim se však řadí především mladí, nezkušení, ale plní sebejistoty, rádoby řidiči a majitelé silných SUV, kteří se cítí králi silnic a my ostatní jsme pro ně odpad, který nemá na silnicích co dělat. V pořádku jsou lékařské prohlídky, které by měly zabránit tomu, aby na silnice vyjížděli lidé, kteří na to už nemají. Tady je fakt, že v této oblasti je mnoho kamarádšoftu a na vozovky se dostanou i tací, kteří tam nepatří. Šikanováním řidičů, kteří mají letitou zkušenost, se nic nevyřeší, kromě toho, že se zase někdo napakuje.

      14. Je mi z toho všeho na blití i z té pojebané unie a těch kreténů kteří o tom rozhodují a ničemu nerozumí soplivci. Lidé by se měli naučit bránit a nebát se….

    3. A kde se v článku píše, že to budou muset platit? S přezkoušením seniorů naprosto souhlasím po svých osobních zkušenostech. Přesně jak se píše v článku, je třeba zamezit nehodám s fatálními následky. A neprotiargumentujte mladými závodníky, tam je samozřejmě potřeba omezit jejich řádění také, ale tady se řeší senioři.

      1. Přezkoušení je jedna věc, zodpovědnost druhá. Znám řadu seniorů, kteří nezvednou v autě mobil. Na silnicích vidím řadu mladších dam (i mužů), které na to kálí. Takže si zaslouží přezkoušení??? Souhlasím se zdravotními prohlídkami, u starších lidí je větší rizikovost, ale ani ty nezaručí vše. Především je to o lidech.

        1. Koukám z balkonu na křižovatku se stoplou. Zastaví jeden za hodinu z 50 ti. Který nemusí dávat přednost když zrovna auto po hlavní nejede, Několik bouraček už bylo, když po hlavní nedodrží 50 tku a ze stopky mu tam někdo vjede. Za 25 let jsem tam neviděl policistu.

    4. Ať už jde celá unie do prdele tam musí sedět banda idiotu

      1. A zase senioři !! zajímavé , že mladý ve 20letech ,ůže jezdit kamionema vozit nebezpečný náklad a nemá ani špetku zkušeností co má řidič , ketrý jezdí denne a mnoho let zkušeností.. Vždytˇbourají většinou mladí opilí , zdrogovaní a frajeři , kteří si koupí silné auto a vůbec neví jak se auto chová ve vyskoké rychlosti v zatáčce.. Bruseláci už neví kde by vybrali peníze , aby si mohli žít v LUXUSU!!! proč nejezdí vlakem , autobusem , ale jezdí si v limuzínách a lítají letadly z Bruselu do Blavy .. To by měli jed vlakem, aby měli přehled a zkušenosti jak se dostat do práce..

    5. Dobře jste to napsala, ale pochybuju, že se to těch žvanilů přes jejich hroší kůži jakkoli dotkne 🤨

  2. Kokoti už přestaňte zdimat české lidi. Přestaňte posílat zbraně starej tě se o naše děti co pojišťovny nechtějí platit. Jste banda komediantu pořád jen love tahate s lidi

  3. Senioři chodí na pravidelné lékařské prohlídky, tj v pořádku i když to nikomu nazaručí i v mladším věku, že ho nepostihne při jízdě kolaps, na druhé straně se neřeší alkohol a drogy za volantem. Téměř denně zaviní řidič pod vlivem alkoholu nebo po použítí drogy nehodu, často před Policií ujíždí, proč se s tímto nešvarem nazabývá EU ?

  4. Jděte do hajzlu.Tak vyježdění řidiči budou muset znovu platit za něco,co již zaplatili a mladí cucáci budou jezdit bez omezení mod 18 let.Tedy vy jste dementi

  5. No testy snad ne,ale povinné školení ano,Je mě 75 a vidím že mnoho mých kamarádů se ničím novým
    nezabývá,já si přečtu z dlouhé chvíle vyhlášku a nebo si udělám sám pro sebe nějaké testy.Je mnoho
    aplikací kde je možné si je stáhnout a v klidu doma si je vyzkoušet.A jízdy ať si každý řekne mám na to a nebo ne.
    Dělali jsme řidičák ve 20 a za ty roky se toho moc a moc změnilo.

    1. Máte můj obdiv, že uvažujete logicky a sebekriticky. Škoda, že jsem na silnici nemíjela vás, ale vašeho vrstevníka, který za volantem neměl co dělat. Všichni tady řvou o nějakém ždímání seniorů, ač nikde není napsané, že to bude zpoplatněné. Proč jsme tak zabedněný národ, který vidí jen prachy a ne lidský život či zdraví? Proč nikdo nevidí, že některý senior řízení v pohodě zvládne a jiný v to samém věku neví kde je levo a kde pravo.

      1. Ale to, co píšete, se tyka mladych i starych. A u mladychse k tomu jeste přidává hazard, bezohlednost a ignorace. Takze to celé, co navrhují, je diskriminační

      2. Milá Zdeno.Kdybych napsal,kolik žen míjím s obavami ,tak se asi budete zlobit.Já si jen řeknu,nojo ženská.Samozřejmě se to netýká všech,jako seniorů.Pokud někde napíšou,že policie stíhala seniora,který má 13x zákaz řízení a je pod vlivem drog a alkoholu a pak se s policisty popere,tak řeknu,že se s těmi seniory musí něco dělat!Jinak mám dojem,že v Evropském parlamentu by se měli starat o podstatnějši věci.Od toho,aby na silnici nebyli nebezpeční řidiči je tady policie.

  6. Jsem pro spřisneni poslal bych všechny seniory na přeskoušeni do autoškoly a spřisnit i lekařske prohlidky hlavně u senioru od 70 let

    1. Vážený pane, máte-li tak dobré informace, tak máte určitě přehled o tom, kolik seniorů řídí a kolik zaviní smrtelných nebo vážných nehod z celého počtu ročních dopravních nehod. Já ty informace nemám, ale co se dá vyhledat tak to není ani zlomek toho co způsobí mladí řidiči a těm se má ještě věk k získání oprávnění k řízení motorových vozidel snížit. Pokud je řidič zodpovědný tak ví kdy má s řízením přestat. Pokud zodpovědný není, tak si najde cestu jak o řidičský průkaz nepřijít. Ve svém životě jsem přišel do styku s mnoha řidiči a ze své zkušenosti je dělím na řidiče a jezdce.

    2. Zdravím.
      Je mi 70+ a také jsem měl nehody. Po jedné v r.1976 jsem se se stopařkou, kterou jsem vzal na palubu u Bechyně, oženil. Nicméně jsem při smyslech a podle mého názoru jde vždy o vzájemnou ohleduplnost, kdy je nutné odhadnout situaci. Je to o tom, že je vždy potřebné myslet asi tak 10 vteřin dopředu.
      Sv.

    3. Miroslave, já bych Vás všechny mladé řidiče posílal do autoškoly na přezkoušení alespoň 1x za 5. let.
      Protože mám někdy pocit když některé mladé řidiče potkávám na silnci, tak mě připadne , že jezdí
      jako by vůbec neabsolvovali autoškolu. Tak se nad tím Vy mladí řidiči trochu zamyslete a nestrefujte se
      pořád do důchodců. Jednou budete také senioři.

  7. Možná by Brusel Evropská komise měla nařídit jednotné předpisy a dopravní značení v celé EU. To by byla ale chvályhodná konstruktivní direktiva.😆

  8. Doktor jo, ostatní kokotina, spíše povinné jednodenní školení ,plno nových označení ,vyhlášek atd. Případné dotazy by školitel hned vysvětlil,No jo ale kdo to zaplatí a kolik?

  9. Spousta lidí dělala maturitu, nebo státnici v době, kdy byl Šemík ještě hříbě. Ve svém povolání mohou být v současnosti velmi nebezpeční. Proto navrhuji po určité době maturity a státnice opakovat. Jestli jsou v povolání stále na úrovni a pracují kvalitně, mají smůlu, budou potrestáni za to, že jsou senioři.

    1. Tady bych to nesrovnával, většina lidí v práci průběžně prochází školeními

  10. Jezdím od 19 let, skoro každý den, je mi 50 let a musím přiznat, že už s jízdou, zejména v Praze mívám problémy. Neumím jezdit razantně, ani agresivně, projíždět křižovatky na oranžovou, nebo první sekundy červené, takže působíme jako “brzda plynulosti provozu”. Je dost pravděpodobné, že v 70 letech to už chaos provozu vůbec zvládat nebudu, takže asi budu muset přestat řídit. Vzhledem k tomu, že žijí na vesnici, nevím jak se pak budu dopravovat na nákupy, k lékaři, nebo do práce. Důchody budou v té době již s největší pravděpodobností zrušeny, nebo se do nich bude chodit až rok před smrtí. Uvažuji, že si pořídím osla a budu jezdit na něm. Snad nebude potřeba řidičský průkaz i na to.

  11. Vysokoškolské vzdělání získané za “komunistů” musí býti obhájeno před komisí “demokratické” VŠ. Pryč z EU, je to koncentrák a já jsem jeho vězeň. Už jen ty lékařské kontroly seniorů v Německu nejsou. U nás slouží k plnění pokladen obvoďáků! Až usoudím, že na volant nemám, zabalím to sám z obav, abych někoho nezabil!

  12. Jen když slyším slova EU nebo Brusel,tak je mi z toho zle…Co zase ti tupci vymyslí nebo nařídí…

  13. Viděl bych úplně jiné řešení. V dnešních technických možnostech je, aby každý řidič měl v řidičském průkazu čip, který by se aktivoval při usednutí za volant, a který by zaznamenával počet ujetých kilometrů. Dnes jsou evidovány dopravní přestupky každého řidiče mimo bagatelní a srovnáním těchto dvou údajů ihned vyplyne, jak kdo jezdí bez ohledu na věk. Radost z toho by snad mohly mít i pojišťovny, protože např. zákonné pojištění by se neplatilo podle divného kritéria, kterým je obsah válců motoru, ale podle toho, co má řidič za sebou. Podobně i havarijní pojištění by se platilo nejen podle ceny vozu, ale systém bonus-malus by se opíral o skutečná data o řidiči. Zdravotní prohlídky bych zachoval a to nejen pro důchodce. Jen jejich frekvence by mohla být vázána na věk. Mladší co 5 let, pokud nejsou profi řidiči, starší podle dnešního modelu.

  14. Tak oni by tak nějak průřezově všichni držitelé ŘP potřebovali aspoň co pět let zaktualizovat a prověřit znalosti, podobně jako na jakoukoliv profesní kvalifikaci máme školení BOZP, odborné… Zákon má 55. verzi za 22 let a povinnost aktualizovat znalosti je veskrze teoretická a je třeba něco dělat, aby nebylo dmntů, kteří berou kruhový objezd protisměrem (či “jen” netuší, že se bliká jen při výjezdu a změně pruhu), najížděli na dálnici v domnění, že z vedlejší v připojováku mají přednost před auty, které jsou na hlavní a že tato jim mají uhýbat. Nemluvě o mlhovkářích či LEDkařích, kteří schválně druhé oslňují a mají z toho vánoce. To samé experti “nadjíždějící” si doprava při odbočení vlevo libující si, že zablokují křižovatku a nikdo další křižovatkou neprojede. A tak by se dalo pokračovat ještě dlouho.

  15. Senioři určitě nejsou na silnicích největší zlo. Každou chvíli ve zprávách slyšíme, jak policie honí nějaké řidiče co jsou opilí nebo zdrogovaní. A to určitě není řeč o seniorech.. Ti jsou po 70 letech tak akorát rádi, že si zajedou 2x do měsíce nakoupit do nějakého supermarketu nebo k lékaři. Do práce už nejezdí, tak auto mají jen na tyto účely. A určitě víc havárek zaviní mladí lidé, co jezdí jak utržení ze řetězu a s alkoholem nebo drogami .

  16. Další kravina z Eurosvazu. Už je ani nepočítám. Vlastně by mě zajímalo, zda z něho vůbec někdy vypadlo něco pro nás prospěšného. Dotace to nejsou, protože se vyhazují za nesmysly a končí na účtech podnikatelů. Úplatky vlivným lidem aby nebránili postupnému pohlcení země…

  17. Tady se lidi navážejí jen do seniorů….jezdím už 47 let…z toho 25 let kamionem……měl jsem jednu nehodu,ale co ti mladí dneska předvádějí na silnici…..to už nechápu,mladý řidič má bavoráka a předjíždí mě v pravotočivé zatáčce na plné čáře…není to ojedinělí případ…….proč neustále napadáte seniory…..senior už jezdí z rozmyslem a není uspěchaný….kdežto mladí řidiči se jen předvádějí před kamarády a podle toho vypadá naše statistika nehod…….taky mladí řidiči pudou jednou starří a chtěl bych pak vidět jejich názor…

  18. Jsem pro, ale mělo by to platit pro všechny řídíče, Majitelům skupiny C a profesních průkazů by to určitě udělalo radost. A hradit by to měly pojištovny.

  19. Rád bych věděl, kdo bude prezkusovat mě.
    Mám již osmdesát a jezdím jako učitel autoskoly.

  20. To bych chtěl vidět jaké procento seniorů může za dopravní nehody. Většinu nehod zaviní mladí nebo dárci orgánů, kterým rozhodně není nad sedmdesát. Chápu zdravotní přezkum, zda může držet dále oprávnění řídit, ale to už se dnes běžně děje.

Comments are closed.