NASA X-59 QueSST

USA vyvíjí supersonické letadlo na vodík. Z Londýna do New Yorku doletí za 90 minut

  • USA pracují na novém letadle
  • Na obloze má být neuvěřitelně rychlé

Nástupce slavných nadzvukových dopravních letadel Concorde nevyvíjí jen společnosti Boom Supersonic a Destinus, ale i Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), který slibuje velmi rychlý stroj na vodíkový pohon.


Nepřehlédněte: iPhone 14 Pro je teď za absolutně nejlepší cenu, ušetříte na něm přes 15 tisíc


NASA vyvíjí futuristický nadzvukový letoun

Americká NASA zveřejnila další informace o svém letadle poháněném vodíkem, které by doletělo z Londýna do New Yorku bez mezipřistání za hodinu a půl, a to se stejným pohodlím jako současná letadla, uvádí server The Sun. Překonalo by tak rekord letadla Concorde, kterému v roce 1996 let z New Yorku do Londýna trval 2 hodiny 52 minut a 59 sekund.

Národní úřad pro letectví a vesmír tento týden uvedl: „Létat z New Yorku do Londýna až čtyřikrát rychleji, než je v současnosti možné, může znít jako vzdálený sen, ale NASA zkoumá, zda by v komerčním sektoru bylo možné takovou rychlostí skutečně cestovat.“ Americká vesmírná agentura zároveň prozradila, že pro letadlo na vodíkový pohon vytipovala 50 vhodných tras. 

„Vzhledem k tomu, že USA a další státy zakazují nadzvukové lety nad pevninou, týkají se závěry studií transoceánských cest, včetně vysoce frekventovaných tras přes severní Atlantik a přes Pacifik.“

NASA
Zdroj: 12019 / Pixabay

X-59? Prý ho vůbec neuslyšíme

NASA už několik let pracuje i na experimentálním letounu X-59 QueSST, který by měl být schopný dosáhnout nadzvukové rychlosti při potlačení aerodynamického třesku. Speciální letoun je navržen tak, aby snižoval rázovou vlnu při prolomení zvukové bariéry. Má proto dlouhý a tenký trup a špičatý „nos“. Konstruktéři ho s nadsázkou přirovnávají k papírovým letadélkům, jaká si skládají děti.

Návrat komerčních nadzvukových letounů bude částečně záviset na tom, jaký je vlastně lidský zvukový práh pro sonický třesk – to je informace, která je pro NASA klíčová. X-59 QueSST se má pohybovat rychlostí 1,4 machu, tj. přes 1700 km/h, zatímco letadlo na vodíkový pohon by mělo být schopno létat rychlostí až 4 900 km/h.

Zdroj náhledové fotografie: NASA, zdroj: The Sun

Total
0
Shares