- Američané otestují nový letoun X-59
- Má být neuvěřitelně rychlý a tichý zároveň
Americká společnost Lockheed-Martin představila svůj tichý hypersonický letoun X-59, který je schopen urazit cestu z New Yorku do Londýna za přibližně 3,5 hodiny. Speciální stroj je navržen tak, aby snižoval rázovou vlnu při prolomení zvukové bariéry. Má proto dlouhý a tenký trup a špičatý „nos“. Konstruktéři ho s nadsázkou přirovnávají k papírovým letadélkům, jaká si skládají děti.
Nepřehlédněte: Jak dopadne hydraulický lis, když se potká s legendárním telefonem Nokia 3310?
NASA vstoupí do historie
Vesmírná agentura NASA zvyšuje šance na obnovení komerční dopravy nadzvukovými letouny. Před několika dny totiž oficiálně představila tichý dopravní nadzvukový letoun X-59 QueSST, přezdívaný syn Concordu, který by neměl produkovat hlasitý sonický třesk.
Čerstvě natřený letoun byl v pátek odpoledne slavnostně vyvezen ze závodu Skunk Works společnosti Lockheed Martin v Palmdale v Kalifornii.
„Je to velký úspěch, který se podařil jen díky tvrdé práci a vynalézavosti NASA a celého týmu X-59,“ prohlásila Pam Melroyová. „Během několika málo let jsme se od ambiciózního konceptu dostali až k realitě. X-59 společnosti NASA může změnit způsob, jakým cestujeme.“
X-59? Prý ho vůbec neuslyšíme
Návrat komerčních nadzvukových letounů bude částečně záviset na tom, jaký je vlastně lidský zvukový práh pro sonický třesk – to je informace, která je pro NASA klíčová.
V rámci testu bude X-59 přelétat nad několika obydlenými oblastmi USA, aby se zjistilo, jak obyvatelé reagují na jemnější „hukot“ (zvuk o síle pouhých 60 decibelů), který má vydávat, pokud si tedy vůbec něčeho všimnou.
„A až se tak stane, bude to znamenat další historický milník v létání a potenciálně to otevře novou éru letecké dopravy, kdy cestující aerolinek budou moci snídat v Los Angeles a obědvat v New Yorku,“ říká NASA.
„I s X-59 tu sice stále budou rázové vlny, protože křídla vytvářejí vztlak a hluk, ale tvar letadla je pečlivě navržen tak, aby se tyto vlny nesčítaly,“ dodává letecký inženýr Ed Haering.