- USA pracují na novém letadle.
- Na obloze má být neuvěřitelně rychlé.
Americká společnost Boom Supersonic znovu otestovala letecký demonstrátor XB-1. Nově vyvíjené nadzvukové dopravní letadlo by se mělo stát novou generací concordu, který cestující naposledy přepravoval před 21 lety.
Nepřehlédněte: Dysonova sféra může být klíčem k uchování lidského života. Ale dá se megastruktura obklopující hvězdu reálně vytvořit?
Následovník Concordu?
Nástupce slavných nadzvukových dopravních letadel Concorde nevyvíjí jen Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), ale také soukromý startup Boom Supersonic, který právě oznámil, že o víkendu se uskutečnil druhý úspěšný test experimentálního letounu XB-1.
Letoun XB-1 má být prvním nadzvukovým letounem, který by se po desítkách let opětovně zařadil do komerční dopravy. Concordy totiž přestaly operovat v roce 2003, kdy se jejich provoz ukázal být příliš nákladným.
Svůj druhý let XB-1 absolvoval o víkendu, kdy se vznesl do vzduchu nad Mohavskou pouští ve Spojených státech amerických. Ve výšce 3 170 metrů letěl rychlostí 446 kilometrů za hodinu. Nedosáhl sice rychlosti zvuku, ale let splnil všechny cíle testu. Při druhé zkoušce byl poprvé odzkoušen zatahovací a vysouvací podvozek a také nový digitální systém zvyšování stability, který zlepšuje ovladatelnost.
Overture bude jedinečné nadzvukové letadlo
„XB-1 absolvoval fantastický druhý let. Jsem hrdý na celý tým. Dnešní let je dalším krokem k návratu nadzvukové osobní dopravy,“ řekl Blake Scholl, zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic.
XB-1, nazývaný též „Baby Boom“, je tzv. trijet, tedy letadlo poháněné třemi proudovými motory. Demonstrátor je 21 metrů dlouhý s rozpětím křídel 5,2 metru a hmotností 6,1 tuny. Prototyp slouží k testování a odzkoušení dílčích technologií, které se mají časem objevit v letadle Overture.
Overture je zatím v rané fázi vývoje, ale počítá se s tím, že se stane Concordem 21. století; komerčním nadzvukovým dopravním letadlem, které bude energeticky účinnější (a o něco ekologičtější) než jeho předchůdce.
Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem Boom Supersonic, zdroj: Live Science, Boom SuperSonic
XB-1? Nic nového, u nás to létalo již v třiašedesátém (-:
Přesně tak. Mezigalaktická loď poháněná fotonovými motory. Kam se na nás hrabou.
Concorde neskončil kvůli nákladnému provozu
Ikarie XB-1 je česká kosmická loď !!!!
To by mohlo znít nadějně. Ovšem při širším úhlu pohledu, kdy jsou celkové pozemské zásoby fosilních paliv odhadovány na stotřicet až stočtyřicet let (při současné spotřebě!) se takový záměr rázem ocitá v oblasti sci-fi.
Zajisté: oponenti mohou namítnout “… a co syntetická CH paliva?” – ale sami vědí, neb alespoň tuší, že krom určitých uživatelských omezení je ekologie a hlavně jejich výroba ve srovnání s produkcí fosilních paliv energeticky výrazně (2,5 – 3,5 krát) nákladnejší. Z tohoto prizmatu jde dle mého o záměr předem odsouzený k nezdaru.
kecy o tom, že fosilní paliva dojdou do 40 let nám vyprávěli už ve škole před 60 lety.
kecy o tom, že fosilní paliva dojdou do 40 let nám vyprávěli už ve škole před 60 lety.