Muž, migréna, sprej

Umělá inteligence sáhne v Česku na pozice milionů lidí. Panika není na místě, uklidňuje expert

  • Je předčasné odhadovat, co se přesně změní a jak. Nástup generativní a kreativní AI před rokem ještě nikdo neodhadoval – a příchod další neočekávané technologie může vše zase změnit.
  • V současnosti probíhá veřejný betatest, který ukáže, ve kterých oblastech je umělá inteligence silná a kde naopak selhává.
  • Důležité je nepanikařit, pochopit možnosti, které AI nabízí – a přizpůsobit se. Příchod internetového vyhledávání také vypadal jako konec světa, ale dnes se bez něj neobejdeme.

Dosud platilo pravidlo, že každá technologická změna zrušila část povolání a přinesla nová. Dnes se tak nesetkáme například s lampářem, jehož úkolem bylo zapalovat a zhášet plynové lampy pouličního osvícení. Typicky se vždy nahrazovala namáhavá manuální povolání lehčími, například z oráče, který kráčel za pluhem, se stal traktorista.


Nepřehlédněte: „Ne, já nejsem robot“: Proč nám umělá inteligence lže, jak když tiskne?



Která povolání to odskáčou?

To, co je na současné revoluci unikátní, je fakt, že poprvé zasahuje povolání, která jsou založená na intelektuální činnosti. Klasické počítače odstranily rutinní vědecké a kancelářské činnosti, jako jsou numerické výpočty a nebo vedení účetní agendy, ale teprve AI revoluce přináší situaci, kdy se i skriptéři nebo účetní mohou stát nadbytečnými.

The World Economic Forum předpokládá, že přijdeme o 85 milionů pracovních míst do roku 2025. Zatím se uvažuje o tom, že zaniknou asi jen 2 % pracovních míst, ale v moderní ekonomice je až 80 % zaměstnání orientovaných na služby a s příchodem AI u nich nastanou přinejmenším změny.

Donedávna se předpokládalo, že mizet začnou hlavně rutinní a úmorné práce, jako je například řízení nákladních vozidel. Podle článku z The LA Times by až 1,7 milionu amerických řidičů trucků mohlo během následujících deseti let přijít o práci. Věc se má ale tak, že zatímco na poli samořiditelných aut postupujeme poměrně pomalu, rychlá změna zasáhne obory, do kterých bychom to před pár lety neřekli.

Představy o tom, která povolání jsou nejohroženější, se liší, my se podíváme na seznam, který publikoval web Sensorium:

1. Zákaznická podpora a podpora prodeje. Dnes podporu zajišťují telefonická centra a také lidé, kteří zařizují e-mailovou podporu a podporu na online chatu. Ti jsou ideální pro nahrazení AI, která bude řešit problémy zákazníků – a přitom u toho nebude propadat frustraci z pomalých a nebo agresivních zákazníků. Pravděpodobně zůstane možnost eskalovat požadavek i na lidskou podporu, ta se ale bude zabývat jenom atypickými situacemi.

2. Recepční. Práce na recepci je poměrně rutinní, ale je náročná na jazykovou způsobilost, hlavně u nadnárodních firem. Chatovací AI má už dnes téměř perfektní jazykové schopnosti a je schopná porozumět dotazům ve stovkách jazyků a vést v nich konverzaci. Může být také přímo napojena na plánovací systém a zajišťovat například plánování schůzek.

3. Účetní a finanční analytici. V současnosti je účetní automatizace na velmi vysoké úrovni – a umělá inteligence jí dá schopnost učit se i nové věci, například analyzovat data z excelovských tabulek. Velké analytické firmy mají svoje vlastní speciální aplikace – například Halo od Pricewaterhouse Coopers dokáže studovat celé účetnictví auditovaných firem a hledá v něm anomálie, které by naznačovaly problémy.

4. Online obchodníci a marketéři. Specializovaná AI dokáže speciálně cílit reklamní kampaně na sociálních sítích na určité konkrétní publikum, dokáže vytvářet reklamy a slogany a automaticky je publikovat. Prodejní systémy dokážou odhalovat zájmy zákazníků a oslovovat je na míru vytvořenými nabídkami. Ve vzdálenější budoucnosti se počítá s tím, že AI nahradí i obsluhy kamenných obchodů, například Amazon Go nabízí bezobslužný prodej.

AI
Zdroj: Bing Image Creator (generováno AI)

Umělá inteligence nejen za pultem

I když se zdá, že současná generace AI je nejsilnější na internetu a v online službách, předpokládá se, že s postupující robotizací se AI stane součástí jak autonomních vozidel, tak i robotů, na které budeme narážet stále častěji.

5. Řidiči taxíků a nákladních aut. Služby sdílené jízdy, jako je Uber a Lyft se nijak netají tím, že budoucnost vidí v autonomních vozidlech, kde bude řidič nahrazen pokročilou autonomní AI. Na autonomním řízení pracuje nejenom Tesla, ale i Uber, Lyft, Waymo (sponzorované Googlem), Cruise (sponzorované GM), Apple i Intel. Autonomní řízení se považuje za tak strategickou věc, že si ho každý hráč vyvíjí po svém, ačkoliv dnes stále ještě nejsou dořešené otázky zodpovědnosti za případné nehody.

Některé studie dokonce rovnou navrhují, aby se na rychlostní komunikace nepouštěly automobily řízené pouze lidmi, protože dnes existují koncepty vzájemné komunikace mezi vozidly, které by mohly například zabránit řetězovým haváriím.

6. Podpora prodeje. V současnosti existuje množství automatických skladů a podpory logistiky, kde se maximálně urychluje uskladnění a vydávání zboží. V současnosti se pracuje i na podpoře klasického prodeje, například existuje inventurní robot Tally od Simbe Robotics, který se dokáže pohybovat mezi zákazníky v normálním prodeji a dělat kontinuální inventuru v regálech, tedy počítat zboží, identifikovat, kde zboží chybí, kde bylo umístěno mylně a nebo je špatně naceněné. Pracuje se také na robotech schopných odpovídat na dotazy, pomáhat zákazníkům orientovat se v obchodě a podobně.

7. Korektoři a překladatelé. V současnosti AI dokáže pracovat s většinou normálních (nikoliv uměleckých) textů, hledat v nich chyby, překlepy a také kontrolovat jejich pochopitelnost a navrhovat úpravy a změny, které by učinily text pochopitelnějším. Mezi takové nástroje patří například Grammarly, ale také překladatelé DeepL a Google Translate. Rovněž velké jazykové modely mají schopnost pozoruhodně dobře překládat mezi množstvím různých jazyků, takže odborníci na překlad se musejí zaměřovat na složitější umělecké texty, které pro AI stále představují oříšek.

8. Strážní a vojenští roboti. Osobně zásadně nesouhlasím se zaváděním autonomních zbraňových systémů, ale chápu výhody, které pro ozbrojené složky přináší to, že neriskují zbytečně svoje životy a předají nebezpečné úkoly strojům. Ať už jde o drony a hlídací roboty, kteří mohou být vybaveni i velmi neobvyklými senzory, nebo o stroje, které manipulují autonomně s nebezpečnými náklady, jsou výhody nepopiratelné. V současnosti s podobnými stroji experimentuje řada armád, včetně například Izraele, který už autonomní zbraně nasadil.

9. Robotičtí operatéři a medicínští asistenti. Operace jsou komplikované, časově náročné a vyžadují extrémní preciznost. Moderní manipulátory vybavené umělou inteligencí všechny tyto kvality mají – a nejen to, díky své konstrukci mohou pronikat do těla minimálními otvory a přesto v něm provádět komplikované zásahy, jako je neurochirurgie. Právě minimální invazivnost je obrovskou výhodou pro pacienta, zatímco schopnost neúnavně provádět dlouhé komplikované operace je výhodou pro lékaře, kteří se místo řezání mohou soustředit na sledování procesu operace a eliminaci případných chyb. Dnes už existuje například systém Smart Tissue Autonomous Robot (STAR), který experimentálně provedl celou řadu miniinvazivních operací na prasatech zcela bez lidského zásahu.

10. Robotičtí kurýři a logistika. Jak jsem už zmínil, automatizace moderních skladů už probíhá. Velké obchodní firmy, jako je Walmart a Amazon, už experimentují s automatizací dodávek pomocí logistických robotů a dronů. V podstatě jde o logický krok, kdy automatizovaný sklad předá zásilku robotickému vozidlu – a to ji nakonec předá dronu, který ji přinese až na balkon a nebo na práh domu.

Muž, AI
Zdroj: Bing Image Creator (generováno AI)

Nepanikařte!

Pokud jste se našli na seznamu ohrožených prací, rozhodně nepanikařte a snažte se spíš přijít na to, jak vám nastupující vlna inovací může zjednodušit život a čemu se můžete věnovat dál. Dřív se vozkové děsili příchodu automobilů a umělci si stěžovali, že jim fotografie vezme práci, ale nakonec se jejich úkoly jenom proměnily. Současná změna bude postupná a zase se jí přizpůsobíme, tak jako vždycky.

Další články autora:

Zdroj náhledové fotografie: Towfiqu barbhuiya / Unsplash, zdroj: sensorium, latimes

Total
0
Shares
1 komentář
  1. “Specializovaná AI dokáže speciálně cílit reklamní kampaně na sociálních sítích na určité konkrétní publikum, dokáže vytvářet reklamy a slogany a automaticky je publikovat”

    To doufám. Dá se totiž předpokládat, že AI bude reklamní slogany psát správně česky. Zhruba 90 % reklam, které v posledních letech vídám či slyším, obsahuje pravopisné či gramatické chyby. Jakoby do reklamních agentur nastoupila generace, která větší část základní školní docházky strávila hraním her či za školou.

Comments are closed.