Auto, volvo, alkohol

Umělá inteligence bude trestat opilce za volantem. Zakáže jim vyjet na silnici

  • Odborníci vyvinuli ochranný systém, který zakáže jízdu autem opilým řidičům.
  • Speciální sledovací zařízení by mohlo být nainstalováno v každém autě.

Silniční doprava stále patří k té nejméně bezpečné, každý rok na silnicích umírají desítky tisíc lidí, většinou je to 35–45 tisíc lidí ročně. Nemalou část z toho mají na svědomí řidiči nerespektující pravidla silničního provozu a intoxikovaní řidiči. Nová technologie by tyto nehody mohla předpovídat a zabránit jim.


Nepřehlédněte: Semafory zřejmě dostanou čtvrtou barvu. Řidičům by pomohla s provozem na křižovatkách


Auto bude „bonzovat“ opilce

Vědci z australské Edith Cowan University (ECU) možná vyvinuli převratnou technologii, která by mohla pomoci zachránit životy na silnicích. Vytvořili nový počítačový algoritmus, který dokáže určit, zda osoba za volantem řídí pod vlivem alkoholu.

Tato technologie, využívající pochopitelně umělé inteligence, by mohla orgánům činným v trestním řízení umožnit odhalit opilé řidiče dříve než dnes a zabránit tak potenciálně smrtelným nehodám. Jak, ptáte se? Technologie by byla povinně implementována ve všech nových vozech.

Australští vědci ve spolupráci se společností Mix by Powerfleet shromáždili data ze záznamů řidičů pod vlivem alkoholu, kteří byli pozorováni v kontrolovaném, ale realistickém prostředí. Výzkumníci rozdělili účastníky do tří skupin (střízlivý, s nízkou opilostí a s těžkou opilostí) a poté pomocí simulátoru pořizovali záběry kamerou.

Auto, řidič
Zdroj: Jackson David / Unsplash

Sníží se tím počet smrtí za volantem

Výsledné video vložili do systému strojového učení neboli umělé inteligence. Systém interpretoval změny ve standardním videu RGB obličeje řidiče a určil stupeň opilosti. Umělá inteligence analyzovala různé aspekty, včetně rysů obličeje, detekce pohledu a polohy hlavy.

„Náš systém detekuje různé úrovně ovlivnění alkoholem s celkovou přesností 75 % pro třístupňovou klasifikaci,“ uvedla v prohlášení doktorandka ECU Ensiyeh Keshtkaranová.

V praxi pak tento sledovací mechanismu přímo v autě řidiči znemožní vyjet na silnici, aby nepředstavoval riziko jak pro sebe, tak pro další účastníky provozu. Od autorů vědecké studie jsme se však nedozvěděli, jak rychle bude možné tuto technologii nasadit.

Zdroj náhledové fotografie: Pexels / Pixabay, zdroj: BGR

Total
0
Shares