Obchod Temu

Temu nastražilo vánoční past na Čechy! Před šmírováním oficiální aplikace vás neochrání ani Ježíšek

  • Aplikace Temu způsobuje obecné ohrožení uživatelských dat.
  • Dle některých odborníků se v telefonech chová jako malware.

Drtivá většina českých uživatelů a uživatelek dnes nakupuje online (97 %). Oproti minulým letům navíc roste obliba online nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e‑shopy, vyplývá to ze zprávy výrobce antivirů ESET.


Nepřehlédněte: Temu v Česku přitahuje podvodníky. Lidi lákají na falešné odměny a slevy, varují experti


Podle odborníků stále častěji nakupujeme online mimo Česku republiku. Oproti loňskému roku se zvýšil počet českých uživatelů a uživatelek, kteří častěji nakupují zboží z Asie (z 25 % v roce 2023 na 32 % v roce 2024) nebo z EU (z 27 % v roce 2023 na 35 % v roce 2024). Kromě klasických obchodů vzrostla také obliba bazarových platforem. Zatímco v roce 2023 uvádělo 39 % dotázaných, že na online bazarech nakupuje, letos využívání těchto nákupních platforem deklarovala téměř polovina dotázaných (45 %), a to včetně nákupu dárků k Vánocům.

„Českých uživatelů a uživatelek jsme se letos ptali také na jejich oblibu známého čínského internetového tržiště Temu, které se stalo v posledních měsících předmětem mnoha diskusí o bezpečnosti a o kvalitě zboží, které nabízí,“ říká Jakub Souček, vedoucího pražského týmu expertů společnosti ESET.

Český fenomén Temu

Zkušenost s nákupem na Temu má podle průzkumu zhruba třetina dotázaných (32 %), z nichž 7 % uvedlo, že zde nakupuje často. Je nicméně také zajímavé, že čtvrtina dotázaných uváděla, že jim nakupování na Temu nepřijde bezpečné (23 %), nebo že tam nenakupují kvůli tomu, že jim zboží nepřijde kvalitní (24 %).

Experti dlouhodobě upozorňují, aby lidé zvážili používání oficiální mobilní aplikace Temu. „Mnoho uživatelů je přesvědčeno, že jejich data přece nikoho nebudou zajímat. Bohužel tomu tak není. Data každého z nás mohou dále sloužit například k vytváření agresivní cílené reklamy nebo ke zneužití identity,“ uvádí zpráva.

Podle Součka může Temu údaje o uživateli a o zařízení sdílet se třetími stranami, např. se svými přidruženými společnostmi, a pokud tyto přidružené společnosti sídlí v Číně, nakládání s daty uživatelů podléhá tamější legislativě. Odborníci přesně netuší, jak jsou data u těchto společností dále zpracovávaná, ale předpokládají, že s nimi nemusí být nakládáno v souladu s evropskými principy a standardy zpracování dat.

Telefony s Androidem ohrožuje nebezpečný trojský kůň
Zdroj: ESET

Přes telefon nakupujeme stále raději

Nejčastěji Češi nakupují online prostřednictvím mobilních telefonů (69 %), přičemž nejoblíbenějším nástrojem k nakupování jsou hlavně u nejmladší generace. Více než polovina dotázaných pak k online nákupům využívá notebooky (53 %), které jsou také nejlépe vybavené bezpečnostním softwarem – kladně na tuto otázku odpovědělo 65 % respondentů. Lidé ve věku 65 a více let zase nejvíce využívají stolní počítače.

Nejoblíbenějším způsobem platby je stále platba kartou, uvedly to tři čtvrtiny dotázaných (72 %). Oproti minulým letům se ale těší větší oblibě možnost platby prostřednictvím Google Pay či Apple Pay (45 % v roce 2024 ve srovnání s 29 % v roce 2023). Častější je v Praze a Středních Čechách. Využívají ji také především mladší a vzdělanější uživatelé. Oproti loňskému roku také klesla obliba platby na dobírku nebo převodem na účet. Obě tyto platební metody často vedou k podvodům.

Zdroj náhledové fotografie: TEMU, zdroj: ESET

Total
0
Shares
2 komentářů
  1. V podstatě už všechno kromě jídla kupuji rovnou z Číny. A dokud do toho EU nehodí vidle, budu v tom pokračovat a doporučovat všem v mém okolí

  2. Každá aplikace v telefonu a zvláště ta na nakupování se chová obdobně. Nevidím v tom žádný rozdíl kromě toho, že Temu se neustále zákazníkovi podbízí slevami, které ve finále nemusí být slevou. Kdo to však prokoukne, ignoruje. Navíc tyto nabídky jdou vypnout. Temu samo jako každá aplikace podle zájmu uživatele nabízí zboží, které si uživatel prohlíží. Opět to dělá prakticky každá aplikace a např běžně Google. Logistika je na výbornou. Případné reklamace naprosto bez problémů a prakticky ihned. To neustálé strašení jménem Temu od našich médií je už opravdu vysloveně trapné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..