- Něco takového se nepovede každý den.
- Fenomenální baterie může způsobit revoluci.
Tým z Chalmersovy technické univerzity ve Švédsku vynalezl ultrapevnou a lehkou baterii vyrobenou z uhlíkových vláken, která je natolik energeticky hustá, aby mohla pohánět elektrická letadla, píše server Independent.
Nepřehlédněte: Na stará kolena znovu do autoškoly? Evropská unie zvažuje povinné přezkoušení důchodců
Hmotnost notebooku sníží na polovinu
„Podařilo se nám vytvořit baterii z kompozitu z uhlíkových vláken, která je stejně tuhá jako hliník a energeticky dostatečně hustá, aby mohla být komerčně využívána,“ říká vědec Richa Chaudhary z Chalmersovy univerzity, který výzkum vedl.
Baterie z uhlíkových vláken může být využita v mnoha produktech. Podle expertů by mohla snížit hmotnost notebooků na polovinu a objevit se v mobilních telefonech tenkých jako kreditní karta nebo elektromobilech, jejichž dojezd zvýší o 70 procent.
Poprvé se vědci pokusili použít uhlíková vlákna k výrobě akumulátorů v roce 2018, ale hustota energie nebyla dostatečná, aby se daly použít v reálných produktech.
O baterii je velký zájem
Baterie nové generace má energetickou hustotu 30 Wh/kg, což je zhruba čtvrtina kapacity srovnatelné lithium-iontové baterie, ale zabírá mnohem méně místa a je výrazně lehčí.
„Z hlediska vlastností je nová baterie dvakrát lepší než její předchůdce a vlastně nejlepší, jaká kdy byla na světě vyrobena,“ vysvětlil profesor Leif Asp z Chalmers University of Technology s tím, že o nový typ akumulátoru již projevil zájem automobilový a letecký průmysl.
„Lze si představit, že časem mobilní telefony budou tenké jako kreditní karta a notebooky budou vážit polovinu toho, co dnes. Může také dojít k tomu, že komponenty, jako je elektronika v automobilech nebo letadlech, budou poháněny bateriemi z uhlíkových vláken,“ dodal.
Zdroj náhledové fotografie: blende12 / Pixabay, zdroj: Independent, Advanced Materials
Baterie nové generace má energetickou hustotu 30 Wh/kg, což je zhruba čtvrtina kapacity srovnatelné lithium-iontové baterie, ale zabírá mnohem méně místa a je výrazně lehčí.
Asi dobrej matroš… 🤔🤪
👍
Zkopíroval jsem si to taky, a chtěl napsat něco v podobném duchu, ale koukám, že nejsem sám, kdo si toho nesmyslného blábolu všiml.
Takových zázračných bakterií u bylo slibováno, jéje… Jako dříve alchymist slibovali výrobu kamene a mudrců, elixíru života, homunkula či transmutaci různých levných a hojných prvků na zlato… Mění se doba, mění se cíle, ale metody šarlatánů zustsvaji stejné. Z důvěřivců vytahávat bombastckými sliby peníze…
Takových zázračných baterií u bylo slibováno, jéje… Jako dříve alchymisté slibovali výrobu kamene mudrců, elixíru života, homunkula či transmutaci různých levných a hojných prvků na zlato… Mění se doba, mění se cíle, ale metody šarlatánů zůstávají stejné. Z důvěřivců vytahávat bombastckými sliby peníze…
Pan redaktor hodně hulí, nebo je trochu retardovaný.
Nebo obojí.
Autor neumí pořádně přeložit článek. V originále píší o tom, že pokud by se tato baterie využila jako strukturální baterie ke stavbě auta, tak by to mělo kýžený efekt. Např.
Překlad zde:
Použití uhlíkových vláken k výrobě baterií bylo poprvé vyzkoušeno v roce 2018, ale hustota energie nebyla dostatečná pro komerční aplikace. Nejnovější design baterie má hustotu energie 30 Wh/kg, což je přibližně čtvrtina kapacity srovnatelné lithium-iontové baterie. Možnost konstrukce vozidla s touto baterií však znamená, že zabírá mnohem méně místa a hmotnosti.
„Co se týče multifunkčních vlastností, nová baterie je dvakrát lepší než její předchůdce – a vlastně nejlepší, jaká byla kdy vyrobena,“ řekl profesor Leif Asp z Chalmersovy technické univerzity, který také poznamenal, že již vzbudila zájem automobilového a leteckého průmyslu.
„Můžeme si představit, že mobilní telefony tenké jako kreditní karta nebo notebooky, které váží polovičně méně než dnes, jsou nejblíže k realizaci. Je také možné, že komponenty, jako jsou elektronické systémy v autech nebo letadlech, budou poháněny strukturálními bateriemi.
„Bude zapotřebí velkých investic, aby bylo možné uspokojit náročné energetické potřeby dopravního průmyslu, ale právě zde by tato technologie mohla mít největší přínos.“