- USA pracují na novém letadle.
- Na obloze má být neuvěřitelně rychlé.
Americká společnost Boom Supersonic znovu otestovala letecký demonstrátor XB-1. Nově vyvíjené nadzvukové dopravní letadlo by se mělo stát základem pro novou generaci Concordu, který přepravoval cestující naposledy před 21 lety.
Nepřehlédněte: Na tento telefon vás Samsung nechá čekat. Jeho fotoaparát ale bude stát za to
Následovník Concordu?
Nadzvukový letoun americké společnosti Boom Supersonic dosáhl dosud nejvyšší rychlosti a míří ke svému cíli překonat rychlost zvuku. Během sedmého zkušebního letu nad Mohavskou pouští ve Spojených státech zrychlil na 1 012 kilometrů za hodinu, uvedli zástupci americké firmy.
Od svého prvního testovacího letu v březnu letošního roku XB-1 postupně zvyšuje své úsilí o dosažení rychlosti zvuku, což je něco přes málo přes 1 230 kilometrů za hodinu. Ačkoli mu k dosažení tohoto důležitého milníku stále ještě něco málo chybí, postupné navyšování rychlosti naznačuje, že je skutečně na dobré cestě.
„XB-1, nadzvukový demonstrátor, pokračuje ve svém zlepšování směrem k rychlosti Mach 1,“ napsala společnost Boom Supersonic. „Sedmý let byl zaměřen na tlakové zkoušky v pilotní kabině s cílem zajistit ovladatelnost letounu při přibližování se k nadzvukovým rychlostem a ve vyšších výškách.“
Overture bude jedinečné nadzvukové letadlo
Program XB-1 je využíván jako podklad pro konstrukci a vývoj Overture, plánovaného nadzvukového dopravního letounu, který má pojmout až 75 lidí a bude zaměřen zejména na lety přes oceán – například trasu z New Yorku do Londýna by měl zvládnout za zhruba tři hodiny a patnáct minut.
Concorde létal v letech 1976 až 2003, ale nakonec neuspěl, protože nadzvuková doprava byla stále dražší a poptávka po místech v letadlech klesala. Dalším hřebíčkem do jeho rakve byla smrtelná havárie letu 4590 společnosti Air France v roce 2000, při níž zahynulo 113 lidí. Letadlo se špičatým nosem také spalovalo spoustu fosilních paliv a vypouštělo do ovzduší velké množství znečištění, čemuž by se v Boom Supersonic velmi rád vyhnuli.
Overture je zatím v rané fázi vývoje, ale konstruktéři doufají, že se stane rychlým komerčním dopravním strojem, které bude energeticky účinnější (a ekologičtější) než jeho předchůdce.
Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem Boom Supersonic, zdroj: Boom Supersonic