Boeing 727

Před 10 lety to sledoval celý svět. Vědci záměrně havarovali s Boeingem 727, abychom létali bezpečněji

  • Před 10 lety letoun Boeing 727 havaroval kvůli televizní show
  • Na jeho palubě se naštěstí nenacházeli živí cestující, ale 170 figurín

Je to už deset let, co Boeing 727 záměrně havaroval v mexické poušti. Na jeho palubě se tenkrát naštěstí nenacházeli živí cestující, ale 170 figurín. V poslední fázi letu byl letoun řízen už jen na dálku, piloti z něj několik minut před nárazem museli vyskočit s padákem na zádech.


Nepřehlédněte: USA utečou světu. Do svých supermoderních letounů F-35 Lightning II integrují přelomový radar


Boeing havaroval kvůli televizní show

Před deseti lety došlo k něčemu, co se nesmazatelným písmem zapsalo do historie letectví. V rámci unikátního televizního projektu, který měl předvést, co se děje uvnitř letadla v době nárazu, se dokumentární televizní stanice Discovery Channel a Channel 4 odhodlaly k odvážnému kroku – v odlehlé části mexické Sonorské pouště nechaly havarovat Boeing 727. Test měl ukázat následky letecké katastrofy na člověka.

Původně se měl experiment uskutečnit ve Spojených státech, ale dokumentaristé nedostali od tamních úřadů potřebná povolení. Volba proto logicky padla na Mexiko. Odmítnutí ze strany USA dalo Mexiku příležitost stát se součástí historického experimentu, který pomohl týmu mezinárodních odborníků studovat odolnost rámu a kabiny letadla vůči nárazu a také následky havárie na lidské tělo.

Piloti vyskakovali s padáky

Ráno 27. dubna 2012 odstartoval Boeing 727 s posádkou, kterou tvořili jen dva piloti a jeden vědecký inženýr, a kabinou naplněnou vědeckým vybavením – figurínami pro crash testy a spoustou kamer, které měly celou událost zaznamenat.

Piloti letěli s letadlem směrem k neobydlené části Sonorské pouště v Baja California a posádka postupně vyskakovala z letadla s padáky na zádech. Veterán námořnictva a pilot společnosti American Airlines Chip Shanle nakonec použil dálkové ovládání a s Boeingem 727 narazil do země rychlostí 225 kilometrů za hodinu.

Jak ukazuje první video, letadlo nevybuchlo, i když se při nárazu rozlomilo na několik kusů. Mohlo by se zdát, že z takové havárie nelze vyváznout živý, nicméně data z experimentu ukázala trochu něco jiného. Největšímu riziku smrti při havárii byli vystaveni cestující v přední části a piloti, ale směrem k ocasu letadla se riziko začalo snižovat. 

Experiment, na kterém se podílelo 300 lidí

Studie zjistila, že cestující blíže ke křídlům by čelili zraněním, ale nebyli by bezprostředně ohroženi na životě, zatímco lidé úplně vzadu by z havárie vyvázli jen s několika málo zraněními (těžko ovšem říct, zda si pod tím máme představit naražené žebro nebo spíš roční pobyt v nemocnici).

Nehoda je sice 11 let stará, ale je to poslední úmyslná havárie dopravního letadla provedená pro vědecké účely. Naplánovat tento pozoruhodný experiment trvalo více než 4 roky a podílelo se na něm více než 300 lidí. Předtím obdobný test proběhl v roce 1984, kdy Boeing 720 „havaroval“ v Mohavské poušti v Kalifornii ve Spojených státech.

Zdroj náhledové fotografie: Dmitry A. Mottl / Wikimedia Commons (volné dílo), zdroj: Interesting Engineering

Total
0
Shares
5 komentářů
  1. Pokud se taková barierová zkouška prováděla, aby se mohla vyvíjet letadla, ve kterých lidé přežijí pád z 10 kilometrů, tak jsem na to velmi zvědavý.

    1. Od té doby se už nevyrábějí letadlo se sedadly vpředu

  2. Jeden záběr z dálky z venku.
    Dost málo na ukázku exporimentu.

    1. Taky mně to zklamalo, čekal jsem, že uvidím havárii a její následky

Comments are closed.