Elektromobil

Odzvoní autům se spalovacím motorem? Nová baterie pro elektromobily může způsobit revoluci

  • Vědci hlásí zásadní průlom v oblasti elektromobily
  • Nová baterie může zcela změnit pravidla hry

Zbrusu nový typ baterie pro elektromobily by mohl způsobit konec vozidel se spalovacími motory, píše server CleanTechnica. Experti společnosti Factorial Energy o nové technologii říkají, že je stejně revoluční jako penicilin, sponka nebo mikrovlnná trouba.


Nepřehlédněte: Používáte AdBlock? YouTube si pro vás připravil další nepříjemné omezení


Elektromobily s pořádným dojezdem?

Polovodičové baterie (na rozdíl od lithium-iontových baterií, které používají tekutý elektrolyt) jsou považovány za potenciální zlomový bod pro elektrické vozy. Mohou zkrátit dobu nabíjení, zvýšit kapacitu a snížit riziko požáru.

Jejich příchod způsobí, že výrobci budou moci počítat se skokově větší efektivitou elektromobilů, aniž by to jakkoli zvýšilo velikost či hmotnost baterie. Naopak, polovodičové systémy budou lehčí, čímž vznikne prostor pro první skutečně agilní elektrické sportovní vozy s nízkou hmotností.

Zavádění nových baterií do elektromobilů je po letech vývoje skutečně „na spadnutí“. Potvrzuje to zpráva, podle které firma Factorial Energy zaslala vzorky předním výrobcům elektrických vozů k testování. „Jedná se o významný milník a důkaz našeho pokroku na cestě ke komercializaci,“ uvádí v prohlášení šéf Factorial Energy Siyu Huang.

Redaktoři serveru CleanTechnica popisují nové polovodičové baterie jako „zabijáky spalováků“ a jejich článek rovněž poznamená, že oznámení společnosti Factorial Energy přišlo ve stejném týdnu, kdy Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) uvedla, že by mohlo dojít k výpadku investic do těžby ropy.

Elektromobil
Zdroj: Malte Helmhold / Unsplash

„Zabiják“ spalováků

I když je blížící se sériová výroba nového typu akumulátorů vítanou zprávou, do ropného byznysu stále proudí ohromné množství peněz. „Celosvětové investice do průzkumu, těžby a produkce ropy a zemního plynu jsou na cestě k dosažení nejvyšší úrovně od roku 2015 a v roce 2023 vzrostou meziročně o 11 % na 528 miliard dolarů,“ uvedla Mezinárodní energetická agentura (IEA).

Takže s tím zabijákem klasických spalováků, o kterém s oblibou hovoří zahraniční média, to zatím nebude tak horké. Zavádění nových typů baterií navíc zásadně ovlivní celosvětová poptávka po lithiu, protože k jejich výrobě je zapotřebí o 35 % více lithia než v případě konvenčních baterií.

Podle americké Agentury pro ochranu životního prostředí bylo odvětví dopravy v roce 2021 zodpovědné za 29 % plynů, které oteplují planetu a jsou vypouštěny do atmosféry země. Tyto plyny zadržují teplo v atmosféře a přispívají ke zvyšování globálních teplot, což vede k extrémním projevům počasí, jako jsou sucha, záplavy, bouře nebo lesní požáry. Oproti tomu elektromobily produkují nulové emise, což znamená, že jsou výrazně šetrnější k životnímu prostředí.

Zdroj náhledové fotografie: user6702303 / Freepik, zdroj: Cleantechnica

Total
0
Shares
8 komentářů
  1. Jednak je čistou nepravdou, že elektro auta nevytvářejí žádné emise, je to Bohapustá lež. Je vědecky prokázáno, že jich vvytvářejí dokonce mnohem více než dnešní spalovací motory v autech.
    A za druhé, za poslední 2 až 3 roky se zveřejnilo tolik”průlomových” technoloogii, že je docela s podivem, že v autech jsou pořád tytéž těžké batertie s tekutým elektrolytem, a že ty auta co chvíli někde chytnou a hoří. A] bude první baterka v autě určeném ke komerčnímu prodeji, pak tomu i uvěřím. Do té doby jsou to pouhopoubé třesky plesky a zbožná přání.

    1. Mam I-pace a najeto 100 tisic jez z vlastni FVE , celkem 108 tisic , jezdim temer bez emisi. Kde vidite ty emise ? Vzdy kdyz kolem mne projede nemecka spina, tak je to nehorazny smrad. PHEV Ourlander mam 8 let a ma stav noveho auta, baterie 83 % najeto 160tacu, meneny jen skoro nepouzvany olej. Ekologicti gauneri jezdi v deutscheissech, ktery je neprodejny po 3 letech. Hlavne ze maji v nabidkach x modelu, ale sama predrazena nemecka bida. Rozsireni EV je jen otazkou baterii. Proc by nebyl zdroj elektriny ? Od dubna do rijna jezdim. Od listopadu pracuji home office.Navic az mam nabito tak jedu, nebo vyjimecne pouziji atmosferu PHEV, ktera na rozdil od nemeckych spin pojede dalsich 8 let. Pro vsechny ostatni pripady je tu MHD.

      1. kromě vlastní FVE, tomu věřím, že jste bezemisní, kecáte nesmysly. Ty vaše baterky byly vyrobeny za takových okolností, že za tu cenu vyrobím 5 spalovacích aut. A vlastní FVE na dobíjení baterek bude mít tak 10 procent řidičů. Ti co bydlí v paneláku, dobíjejí proudem z uhelných elektráren. To jsou ty emise, které vy nevidíte. Jste zaslepený

      2. Tak už jen výroba p-pace v soubě nese výrazně větší produkci co2, než při výrobě běžného spalováku. Dále výroba FVE panelů s sebou nese další produkci co2, kterou je potřeba do výroby el. energie započítat. Vám možná připadá, že to auto a ty panely fungujou bezemisně, ale globálně bylo vyprodukováno velké množství fujky emisí co2, které způsobují to slavné globální oteplování…teda vlastně ochlazování…vlastně klimatickou změnu. Kdybyste nové elektroauto nekupoval a jezdil dál na naftu s autem EURO5 a novějším, tak pro planetu a okolí uděláte asi víc.

  2. Tak dlouho řešíme těžbu lithia, až ho nahradí novější technologie a my země zase jen ostrouhá.

    1. A když ne, tak v Bosně nalezli slušné množství lithia. Vsadil bych se, že Bosňané budou výrazně rychlejší než my.

  3. Všechno to jsou fantasmagorie.Nebude zdroj elektřiny,který by ty auta nabíjel.Leda liščím ocasem a ebenovou tyčí.Představa,že by se u nás mělo nabíjet miliony elektroaut je z říše scifi.Obnovitelné zdroje to nezachrání,to by se jezdilo jen od jara do podzimu.

  4. V dohledné době se elektroauta masově nerozšíří, těch keců o nových baterkách co přinesou převrat už bylo za posledních pět – šest let tak zhruba dvanáct do tuctu a skutek utek. A i kdyby se někomu nějakým zázrakem něco smysluplného povedlo vymyslet, tak to skončí na tom, že abychom dokázali dobíjet ty miliony baterek, tak bychom museli znovu otevřít ty už z ekologických důvodů zavřené hnědouhlené lomy a elektrárny. To by pak byla ekologie, panečku! Tohle totiž soudruzi z NDR (a ten Giomek co má nějakou patrně psychosomaticky podmíněnou alergii na slovo deutsch, a k tomu doma sbírku elektro a hybridních aut, a jezdí s nimi kvůli FVE jenom od dubna do října, a od listopadu do března sedí doma, krom případů kdy se sveze MHD) tak trochu nedomysleli. Stejně jako že celkem podstatná část obyvatelstva bydlí na venkovských obcích, kde žádná MHD není. Ani od listopadu do března ne.

Comments are closed.