- Na fotce je vidět žena, jak v roce 1912 připojuje svůj elektromobil k nabíjecí stanici
- Elektrické vozy byly ve 20. letech minulého století populární a tvořily dokonce třetinu všech prodejů
Při pohledu na technicky vyspělý elektromobil, jako je Tesla, se snadno může zdát, že elektrické vozy jsou vynálezem posledních let. Jak však ukazují 112 let staré fotografie, jejich historie sahá mnohem dále, než bychom si mohli myslet.
Nepřehlédněte: V Česku extrémně spadly ceny telefonů. Špičkový Samsung zlevnil o 11 tisíc
Elektromobil z roku 1905? Victoria Phaeton
Nevídané záběry byly pořízeny již v roce 1912 a zachycují ženu ve velkém klobouku a rukavicích, jak pózuje v garáži s elektromobilem. Vůz na fotografiích je Victoria Phaeton, který sjel z výrobních linek poprvé v roce 1905 a výrobce si jej cenil na 1 600 dolarů, což v dnešních poměrech představuje asi 44 000 dolarů.
Podle informací výrobce Columbia Electric Vehicles byl vůz Victoria Phaeton v době svého uvedení na trh tak populární, že byl zanedlouho zcela vyprodán. V brožuře automobilky se uvádělo, že „během sezóny 1905 byl na něj vysloven jediný názor, a sice že je to nejchytřejší, nejrychlejší nejmodernější a nejspolehlivější lehký elektrický vůz, který je k dostání“.
Victoria Phaeton pohánělo 24 bateriových článků, měl dojezd 160 kilometrů, tři rychlostní stupně pro jízdu vpřed a dva pro jízdu vzad a dosahoval maximální rychlosti až 24 km/h.
Řízení vozu se však v ničem nepodobalo dnešním automobilům. Na rozdíl od mnoha jiných aut svého období měl stále ještě konstrukci založenou na vozíku. Neměl volant ani plynový pedál. Rychlost se ovládala páčkou drženou v levé ruce, zatímco řidič mezitím auto řídil jako loď pomocí kormidla.
Útlum přišel s Fordem-T
Brzdy byly rozděleny na dva pedály, přičemž jeden byl určen k parkování a druhý ke zpomalování. V zadní části automobilu se nacházela dobíjecí stanice. Na rozdíl od dnešních superchargerů však používal vůz něco, čemu se říká rtuťový obloukový usměrňovač.
Usměrňovač byl vynalezen na počátku 20. století a převáděl střídavý proud ze sítě na stejnosměrný, který se používal k nabíjení baterií elektromobilů. Jeho vedlejším efektem bylo, že při každém zapnutí vydával podivnou modrou záři.
Z dobových statistik vyplývá, že elektromobily byly oblíbeným a rozšířeným dopravním prostředkem bohatých. V roce 1900 bylo ze 4 192 registrovaných vozidel v amerických ulicích více než 1 500 poháněno elektřinou.
V článku z roku 1911, který otiskl server New York Times, se píše: „Konstruktéři elektrických vozidel pro přepravu osob udělali v posledních několika letech velký pokrok a tyto stroje si udržely veškerou svou dřívější popularitu a jejich obliba u mužů i žen neustále roste.“
Obliba elektromobilů začala klesat až po uvedení automobilu Ford-T, který se prodával zhruba za poloviční cenu. Ve spojení s vynálezem startéru a tlumiče výfuku benzinové (dieselové) automobily trhu dominují dodnes.
Zdroj náhledové fotografie: Museum of Innovation and Science, zdroj: Daily Mail