- Více než třetina Čechů používá Netflix
- Kromě účtů často sdílí i soukromá hesla
Nejoblíbenější streamovací službou je Netflix. V Česku ji využívá 39 % dotázaných bez ohledu na to, zda si službu platí, nebo s nimi přístupové údaje sdílí jejich okolí. Sdílení přístupových údajů pak přiznala více než třetina dotázaných – nejčastěji Češi sdílí své přístupy s rodinou (28,95 %), v menší míře pak s partnery a přáteli (12,10 %) nebo s úplně cizími lidmi (1,9 %). Vyplývá to z průzkumu společnosti ESET.
Nepřehlédnete: Disney+ bez reklam končí! Po vzoru Netflixu vysílání zaplaví reklamou, budete mít zájem?
Netflix nemá konkurenci
Nejpoužívanější VOD (Video on Demand) streamovací platformou je podle průzkumu společnosti ESET v Česku Netflix, používá ho více než třetina dotázaných (39 %). V závěsu za ním se mezi tuzemskými diváky těší oblibě české platformy Voyo (18 %) a iPrima (16 %) nebo platforma HBO Max (16 %).
Často diskutovanou problematikou je u streamovacích platforem sdílení přístupových údajů mezi více lidmi, a to i mimo společnou domácnost. Zhruba třetina dotázaných uvedla, že sdílí své údaje pouze s rodinou (28,95 %), více než desetina (12,10 %) pak nejen s rodinou či partnery, ale i s přáteli.
V jednotkách procent sdílejí uživatelé své přístupy i s úplně cizími lidmi (1,9 %). Společnost Netflix přitom již dříve oznámila, že proti sdílení účtů mimo společnou domácnost zavede opatření (psali jsme o tom zde).
Desetina dotázaných používá stejná hesla i pro další účty
Pětina dotázaných (22,67 %) v průzkumu uvedla, že na každé platformě, kterou platí, používá silné heslo, složené nejméně z deseti různých znaků, a které používá pouze pro tuto platformu. Další uživatelé uvedli, že sice používají silná hesla, ale opakovaně je používají i pro další streamovací platformy (14,67 %).
Riziku jsou pak vystaveni především ti uživatelé, kteří hesla recyklují i pro své další online služby, jako jsou e-mailové účty, účty u různých e-shopů a podobně, což uvedla necelá desetina dotázaných (9,05 %), zjistil průzkum.
V souvislosti s tím část dotázaných (7,43 %) také uváděla, že pravidelně mění své přístupové údaje v okamžiku, kdy se změní okruh sdílených sledujících. Typicky se může jednat o situaci při rozchodu partnerů nebo když některý člen prémiového profilu pro více sledujících již nechce službu dále využívat. Nejčastěji uživatelé mění heslo z důvodu, že ho zapomenou (22,76 %) a desetina dotázaných (10,86 %) nemění svá hesla nikdy.
Češi nejčastěji platí kartou k hlavnímu bankovnímu účtu
Uživatelé za obsah nejčastěji platí ze svých primárních platebních karet ke svým hlavním bankovním účtům (26 %). Výrazně méně z nich pak používá k platbě za streamovací služby jiné alternativy, jako je například jiná karta, než kterou mají k hlavnímu bankovnímu účtu (9 %), virtuální karta (9 %), převod na účet (7 %) nebo platba přes aplikace jako Google Pay či Apple Pay (5 %). Více než desetina (13 %) pak neplatí za streamovací služby vůbec.
Závěrem dodejme, že sběr dat pro ESET byl realizován ve dnech 17. až 20. října na 1 050 respondentech v České republice.
Zdroj náhledové fotografie: freestocks / Unsplash, zdroj: ESET