- Strašák v podobě nepoužitelné baterie ojetého elektromobilu je výmysl, ukazují výsledky studie
- Po 160 tisících najetých kilometrech kapacita klesne jen o procenta
Není nic horšího, než degradovaná baterie, protože často znamená konec používání jinak perfektního telefonu. Když už výdrž nestojí za nic, mnozí lidé si raději pořídí nový mobil, než aby v tom stávajícím nechali vyměnit baterii. Nový výzkum však ukazuje, že v případě akumulátorů v elektromobilech je realita poněkud odlišná.
Nepřehlédněte: Na některých telefonech přestane fungovat WhatsApp. Důvodem je starý systém
Degradace baterie v elektromobilech
Ze studie, kterou provedla americká společnost Recurrent, vyplývá, že baterie pro elektromobily mají obecně velmi dobrou životnost a degradují jen zanedbatelně. Ve skutečnosti dříve možná zastará samotný elektromobil, než jeho baterie.
Vědci ve svém nejnovějším výzkumu vycházeli z dat 15 000 elektrických vozidel různých značek, které v současnosti brázdí silnice ve Spojených státech.
Společnost Recurrent denně shromažďovala několik klíčových údajů o baterii, včetně nabíjecí aktivity, úrovně nabití baterie elektromobilu a odhadovaného dojezdu. Když pak vědci dali data dohromady a setřídili je, vyplynulo z nich, že většině elektromobilů zbývá po najetí téměř 160 000 kilometrů ještě nejméně 90 % původního dojezdu.
Překvapivé výsledky studie
Liz Najmanová, manažerka výzkumu ve společnosti Recurrent a autorka studie, však nezapomněla zdůraznit, že jednotlivá vozidla se liší a že metodika společnosti Recurrent se proto neustále vyvíjí.
Je to především proto, že většina elektromobilů není tak stará, přičemž téměř třetina vozů, které jsou v současné době ve Spojených státech na silnicích, byla prodána teprve v loňském roce. Většina ostatních je mladší než šest let.
Náklady na výměnu baterie v elektromobilech se mohou pohybovat ve statisících, což je ochoten zaplatit jen málokdo, zejména u ojetého vozu. Údaje ze studie však ukázaly, že mimo oficiální svolávací akce byla baterie vyměněna pouze u 1,5 % vozů.
Společnost Recurrent doufá, že její nový výzkum zmírní obavy lidí a povzbudí je k přechodu od aut se spalovacím motorem na elektromobil, případně i ojetý.
Zdroj náhledové fotografie: user6702303 / Freepik, zdroj: TheCoolDown, Recurrent
Zavádějící článek… počet ujetých km nemusí mít na degradaci baterií skutečně velký vliv, protože dnes baterie umí dost cyklů. Skutečným problémem je věk. 10ti letá baterie, bude na pokraji životnosti u drtivé většiny aut, tak to je a bude, dokud někdo nevymyslí něco nového. Kdyby už byl svět bateriový, dnes bychom viděli vozidla z roku 2013 na šrotišti. Lidé to vědí… Střední třída kupuje 5ti letá auta, v případě koupě 5-ti letého elektro je to finanční sebevražda, to vozidlo bude za pár let neprodejné…
Dívám se na bazar EV a je tam degradace od93% do 83% na to že se na dálnici nabíjí jen 70% kapacity, protože k rychlonabíječce přijedete s cca 10% a končíte maximálně na 80%. když baterie jen o 10% ještě zdegraduje, je to sakra znát. Až bude 150kW kapacita a spadne ojeté auto na 130 až 140kW tak to ještě půjde. Zase jsme u toho, že baterie jsou stále zásadní problém.