Elektromobil

Nabití baterie elektromobilu nyní zabere stejně času jako natankování benzinu

  • Vědci pracují na novém typu baterie pro elektromobily
  • Nabije se v rekordním čase

Jedním z problémů, kterému čelí široké rozšíření elektrovozů, je omezený dojezd, který tradičně brání jejich používání pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Další z nevýhod je doba potřebná k nabití baterie. Díky technologickému pokroku dnes nejrychlejší komerční nabíjecí stanice dokáže elektromobil dobít zhruba za 30 minut. To sice představuje výrazný rozdíl oproti osmihodinovým nabíjecím cyklům typických u domácích nabíječek, ale mnoho lidem to stále nestačí. Naštěstí vynálezci oznámili zásadní průlom.


Nepřehlédněte: Tohle bude lidi bolet. Netflix chystá velké zdražování, peněženky provětrá i Čechům


Elektromobil nabitý za pár minut?

Podle dat organizace American Petroleum Institute trvá majiteli vozidla se spalovacím motorem na čerpací stanici průměrně dvě minuty než natankuje palivo. O tom si majitelé elektrovozů mohou zatím jen nechat zdát.

Vědci a automobilky naštěstí hledají řešení, jak situaci změnit. Se současnou situací nejsou příliš spokojeni ani výzkumníci z Cornellovy univerzity, kteří pracují na baterii, kterou lze plně dobít za pouhých 5 minut.

Výzkumníci pro rychlejší nabíjení použili anody z india, měkkého kovu s protonovým číslem 49. Indium prokázalo hned dvě výhody, a to nejen rychlé nabíjení, ale také možnost dlouhodobého uchovávání energie, s čímž mají některé podobné prototypy lithium-iontových baterií vážné problémy, a proto nejsou v praxi použitelné.

Elektromobil
Zdroj: Malte Helmhold / Unsplash

Další plus? Tisíce nabíjecích cyklů

„Klíčovou inovací je, že jsme objevili konstrukční princip, který umožňuje kovovým iontům na anodě baterie volně se pohybovat, najít správnou konfiguraci a teprve poté se účastnit reakce ukládání náboje,“ říká profesor a děkan Cornellovy univerzity Lynden Archer.

„Konečným výsledkem je, že v každém nabíjecím cyklu je elektroda ve stabilním morfologickém stavu. Právě to dává našim novým rychlonabíjecím bateriím schopnost opakovaně se nabíjet a vybíjet po tisíce cyklů.“

Výzkumníci předpokládají, že kombinace jejich technologie s novými nabíjecími stanicemi založenými na indukci může pomoci snížit velikost bateriových sad potřebných ve vozidlech, a tím i náklady.

Existuje však také jedna překážka, kterou je teprve třeba překonat. Indium je velmi těžké a nemusí být vhodné pro výrobu velkých bateriových bloků. Tým proto nyní pracuje na objevení dalších lehkých materiálů, které by mohly plnit stejnou úlohu jako indium.

Zdroj náhledové fotografie: user6702303 / Freepik, zdroj: Interesting Engineering, Cell

Total
0
Shares
11 komentářů
  1. Stále nikdo nepíše o tom, kolik se zaplati za nabíjení na veřejných stanicích. Za mne absolutní nesmysl z vlastní zkušenosti !!! Pokud natankuji naftu nebo benzin a provoz bude levnější, pak se ptám jak chcete lidi co nemaji zrovna fotovoltaiku na strese donutit změnit názor na el. auta a na co jim je nabiti i kdyby trvalo jen minutu ?

  2. Na veřejných stanicích stojí 1 kWh většinou mezi 8 – 13 Kč, podle výkonu stanice. Jsou ovšem i takové, kde dáte přes 20 Kč, hlavně v zahraničí. Nabít ale za 5 minut bude vyžadovat vysoký nabíjecí výkon, určitě +350 kW a možná i víc, což bude drahé, hodně drahé a při mojí spotřebě 30 kWh/100 km hodně neekonomické. Přitom u nafty mi stačí 7 L/100 km.

    1. Ano právě o tom mluvim. Mám BMW x5 plug in neb mam fotovoltaiku v praci i doma, tak ok kombinace.V nejhorsim bych ted doma nabil a platil ze site 6kc kw. Ale pokud by se el. domacnosti zase zdrazila, tak je pak provoz bez vlastni fotovoltaiky neekononickej a cira zelena fantas-magorie. A abych hledal kde je nabijeni za 8kc a cekal na nabiti tam to fakt asi ne.

  3. Tak vědci PRÝ pracují na PRÝ nové technologii, která PRÝ bude přelomová. PRÝ se časem dobytí vyrovná spalovákům. PRÝ PRÝ PRÝ. Jako dítě jsem měl atlas strašidel, jmenoval se Bubáci. A na konci všech těch příběhů o všemožných druzích strašidel byla dvoustrana plná slov Prý, ve všech velikostech a typech písma, aby si je čtenář mohl do těch příběhů dosadit. Tak to je velmi podobné.

  4. Když čtu podobné věci, kontroluji datum, jestli není 1.apríla.
    Byl kdysi takový vtip. Vědci vymysleli tabletku pro kosmonauty, revoluce v cestování po hvězdách. Když ji astronaut sní, nemusí tři měsíce nic jíst ani pít. Zatím ale brání jejímu praktickému nasazení vyřešení poslední drobnosti. Ať vědci dělají co dělají, nedostali se pod 200 kg.

  5. Pokusy o používání elektromobilů jako konvenčních spalovacích aut budou ještě mnoho let končit fiaskem. Uživatel buď zásadně přizpůsobí svoje fungování nebo elektrické auto prostě nemůže používat. Firemní realita je asi taková, že přibližně jen 10% uživatelů (kteří byli před změnou nadšení) je po roce ochotno znovu používat elektromobil.

  6. Takové elektromobily u nás již jezdí a to na trase mezi Zlínem a Otrokovicemi. Říkají jim trolejbusy. Nasazení sběrače trolejbusu na troleje trvá přibližně stejně dlouho jako tankování pohonných hmot do automobilu na benzince, někdy dokonce méně.

  7. Záleží za kolik…….jak to vypadá…..elektroauta budou lepší a lepší už teď jsou některá výborná…ale za kolik to bude
    je ve hvězdách…a bude dráž……jenom dráž…..za pár let budu hledat nějakýho veterána……

  8. A na závěr článku se dozvíme, že to nejde prakticky použít. Jako vše, co zatím elektronesmysly přinesly.
    Díky, ale nechám si svůj dvanástivález z osmdesátých let.

Comments are closed.