- Evropská komise navrhuje povinné přezkoušení řidičů starších 70 či 75 let kvůli zvýšení bezpečnosti na silnicích.
- Kritici varují před diskriminací na základě věku a omezením svobody seniorů.
- Opatření by mělo zajistit, že starší řidiči nadále splňují nároky bezpečného řízení.
Evropská komise se plánuje pořádně zaměřit na seniory za volantem. Návrh německé asociace TÜV počítá s průběžným přezkoušením řidičů starších 75 let, kteří tak budou muset projít jakousi druhou či třetí autoškolou.
Nepřehlédněte: Na stará kolena znovu do autoškoly? EU plánuje, že zpřísní držení řidičáku pro seniory
Důchodci znovu do autoškoly?
Evropská komise připravuje nový návrh, který by mohl změnit pravidla pro starší řidiče napříč státy Evropské unie. Lidé starší 70 či 75 let by v budoucnu mohli být povinni podstupovat pravidelné přezkoušení svých řidičských schopností.
Tento krok má zajistit, že senioři, kteří kvůli věku čelí fyzickým a kognitivním změnám, budou nadále řídit bez obtíží. Návrh podpořila i asociace TÜV, která na německém trhu zajišťuje kvalitu a bezpečnost.
Jedním z důvodů tohoto opatření je rostoucí počet starších řidičů na evropských silnicích, což zvyšuje obavy z jejich schopnosti zvládat náročné situace. S věkem přirozeně dochází ke zhoršení zraku, zpomalení reflexů a poklesu koncentrace, což může ovlivnit schopnost bezpečně řídit.
Bezpečnost nade vše
Odborně vedené přezkoušení by tedy mohlo pomoci eliminovat rizika, která mohou starší řidiči na silnicích představovat. Současný systém ve většině evropských zemí je založen na pravidelných lékařských prohlídkách po dosažení určitého věku, kde se kontroluje nejen fyzický, ale i psychický stav řidičů. Lékaři mohou v některých případech nařídit i doplňková vyšetření, například u kardiologa či psychologa.
Návrh Evropské komise je zatím v přípravné fázi a bude muset projít schvalovacím procesem jednotlivých členských států EU. Pokud by byl přijat, mohl by výrazně ovlivnit budoucnost starších řidičů a bezpečnost na evropských silnicích.
Jaká je dnes situace v Česku?
V České republice v současné době platí, že první povinná lékařská prohlídka dle vyhlášky o zdravotní způsobilosti (č. 277/2004 Sb.) k řízení motorových vozidel čeká každého řidiče seniora nejdříve šest měsíců před dovršením 65 let, nejpozději v den jeho 65. narozenin.
Následuje prohlídka v 68 letech a dále se pak opakuje každé dva roky (tedy v 70 letech, 72 letech, 74 letech věku atd.). Pokud by některý senior zákon ignoroval a řídil dále bez platné lékařské prohlídky, vystavuje se riziku odebrání řidičského průkazu.
Zdroj náhledové fotografie: prostooleh / Freepik, zdroj: TÜV
předpokládám, že mi to stát zaplatí…
A když nebude splňovat kritéria, tak dá úplatek lékaři a bude vesele jezdit dál. Tak nevím k čemu ta komedie bude dobrá.
Evidentně se nejedná o lékařskou prohlídku, ale další autoškolu. Sice se mě to týká, ale rozhodně strach nemám. Když se chce instruktor povozit.
Senior bere důchod a nepracuje, senior řídí a nabourá.To jsou mi novinky!! Takže ,opilec či feťák či nezkušený řidič, nedej Bože přitroublý manažer ve služebním autě, řešící si sexuální mindrák na silnici je ok a senior je lovná zvěř. Mnozí senioři toho nacouvali více než tito najezdili dopředu.Infarkt muže dnes dostat i mladý řidič,nezkušeností a často riskantní jízdou je nebezpečnější než klidný a vyrovnaný senior.Kdosi nemá co dělat a tak vymýšlí blbosti.Senioři žijící na vesnicích jsou na autech závislý a bez nich se nehnou, doktor ,nákupy,jízdy pro normální fungování domácnosti. Takové diskriminační opatření může vymyslet jen blb.Německo, Rakousko a vlastně celá západní EU je na autech závislá. JEN HLUPÁK TOTO NEVÍ.Je 21 stol. obchody všude na vesnicích již mnohde nejsou ani na Západě.A o dalšm nemluvě. Spíše by se mohli udělat nenásilné a bezplatné kursy pro seniory, ale pak se ukáže, že většina jedzdí lépe než ten hlupák co to vymyslel.Moje babička jezdí od 27 let bez nehody a projeli celou EVROPU.V Praze, Brně,Olomouc, ČB i jinde jezdila a jezdí jako u nás na vesnici, kam jsme se z velkého města přestěhovali kvůli klidu a hluku ve velkých městech.Já projezdil Bavorsko, Rakousko dost hustě, jako obchodník.Ještě dnes jet 200 až 400 km žádný problém. Nejsem řidič kaminonu abi jiné dročky. A o tom, že jezdím v 70 lepé jak mnozí oslové na silnic a s přehledem a předvídavostí o tom žádná.Myslím, že ta honička na staré lidi je jen výmysl hlupáka. Uvidíme až on bude senior a kdosi, nemajíce v práci jinou činnost než vymýšlet hlouposti by si měl dát za rohem pár facek, za svou nenávist ke starým lidem.
Silně to připomíná psychologické testy, psychiatrické vyšetření obyčejných občanů, řidičů nejen z povolání atd.
Přitom president a spol., kteří řídí stát nemusí mít k řízení psychiatrické vyšetření. By jsme se divili, jak by bylo v konírně prázdno.