- Elektromobily s dojezdem přes 1 000 km?
- Díky nové technologii možná žádný problém
Jedním z problémů, kterému čelí široké rozšíření elektrovozů, je omezený dojezd, který tradičně brání jejich používání pro cestování na dlouhé vzdálenosti. S příchodem akumulátorů nové generace se však může situace změnit. Korejští vědci říkají, že umí posunout průměrný dojezd elektromobilů za hranici 1 000 kilometrů. Klíčem k úspěchu je použití křemíku a speciálního polymeru.
Nepřehlédněte: Student nosí v hlavě celý Google. Na internetu vyhledává jen pomocí své mysli
Rekordní baterie pro elektromobily
Když jsou konvenční anody nahrazeny vysokokapacitními anodovými materiály, jako je křemík, obvykle se při reakci s lithiem rozpínají, což může omezit výkonnost baterií. Aby tým jihokorejských vědců z Pohang University of Science and Technology tuto překážku překonal, použil gelový polymerní elektrolyt, který se při nabíjení může deformovat, jak křemík mění svou velikost, píše server IFLScience.
Pouhé vhození částic křemíku do gelu by však nestačilo, bylo třeba je propojit na chemické úrovni. Z tohoto důvodu byla směs polymeru a mikročástic ozářena elektronovým paprskem. Tím se mezi nimi vytvořily kovalentní vazby, které zajistily lepší stabilitu a zároveň se postaraly o účinky expanze.
Speciální polymer využívá výhod vodíkové vazby – tedy toho, že ji lze přerušit a obnovit – a odpovídá Coloumbově zákonu, což znamená, že přitažlivá síla mezi nestejnými náboji (kladným a záporným) vytváří silnější vazbu. Coulombův zákon je formálně podobný Newtonově gravitačnímu zákonu. Rozdíl je v tom, že gravitační síla může být jen přitažlivá, kdežto elektrická může být přitažlivá i odpudivá.
Uplatnění najde i v létajících taxi
Z dosavadních laboratorních testů vyplývá, že výkon speciálně upravené baterie je stabilní a vykazuje vlastnosti srovnatelné se standardními lithium-iontovými bateriemi, přičemž zásadní výhodou je 40% zlepšení energetické hustoty.
„Tento výzkum může výrazně zvýšit energetickou hustotu lithium-iontových baterií díky použití vysokokapacitních anodových materiálů a tím prodloužit dojezd elektromobilů,“ uvedl Soojin Park, profesor na katedře chemie POSTECH.
Je zřejmé, že svět by dostupnost baterií, které dokážou uložit více energie při menších rozměrech a hmotnosti, jednoznačně uvítal. Objevit by se mohly nejen v elektromobilech, po kterých je stále vyšší poptávka, ale i v létajících autech typu eVTOL, jejichž výrobci doslova čekají na technologie, které výrazně vylepší jejich dolet.
Zdroj náhledové fotografie: user6702303 / Freepik, zdroj: IFLScience, EcoWatch
Tak dobře jsem se už dlouho nezasmál…..
To se zapotíte než to tam dotlačíte.
Už zase ?
fantazie zelených hlupáků nezná mezí!
Ano. Takových článků o zázračných baterii už jsem četl opravdu hodně. Kde je například ten slavný český výrobce baterii HE3DA ?
Kdo potřebuje dojezd 1000km?
Všichni už od toho nesmyslu couvaji a tady to budou pořád propagovat strčte si ten krám už někam a neotravujte s tím
Tak ještě tu o Červené karkulce prosím. 😴