- Silnice jsou po zimě samá samá díra.
- Jejich oprava zabere spoustu času a peněz.
- V laboratořích proto vzniká chytrý asfalt, který se umí sám od sebe zahojit.
Zima dává silnicím zabrat. Obvykle jsou plné děr, výmolů a prasklin. Lidé si na nich ničí auta a silničáři je nestačí opravovat. Co byste ale řekli na to, že by se asfalt opravoval sám a zamezil tak vzniku děr a výmolů?
Nepřehlédněte: Amatérská fotografka vyfotila ze Země úžasný snímek vesmírné stanice ISS s astronautem na vycházce
Vědci vyvíjejí chytrý asfalt – do hodiny se sám opraví
S tímto nápadem přišli vědci z King’s College London a Swansea University ve spolupráci s kolegy z Chile, kteří se inspirovali mimo jiné přirozenou regenerací lesa a některých živočichů.
V článku vysvětlují, že v průběhu simulací celého procesu obnovy vozovky bylo využito strojové učení, přičemž výpočetní podporu pro náročné výpočty neposkytl nikdo jiný než samotný Google. Dobře, je ale opravdu možné, aby něco takového fungovalo i v reálném světě?
Výmoly vznikají v prasklinách vozovky, do kterých nateče voda, zmrzne a roztrhá povrch. Nejčastěji si na výtluku poškodíte podvozek, disky kol, pneumatiky nebo tlumiče. Během několika příštích let se však mohou stát rozbité vozovky minulostí.
Vědci totiž vyvinuli technologii, pomoci které lze „sešít“ asfalt zpět dohromady. V současné době probíhají v laboratorních podmínkách pokusy s novým materiálem obsahujícím mikrokapsle na bázi biologických spor, které podporují samoopravu asfaltu. A první výsledky vypadají víc než slibně: Směs má schopnost zacelit mikrotrhliny již za jednu hodinu.
Konec děravých silnic
Ke studiu organických molekul v asfaltu vědci využili strojové učení, jeden z oborů umělé inteligence. Po nějaké době se jim prý podařilo vytvořit model, který urychluje simulace a usnadňuje výzkum oxidace a tvorby trhlin.
Neocenitelnou pomoc během výzkumu poskytla služba Google Cloud, která umožnila simulovat virtuální molekuly určené pro konkrétní účely, podobně jako techniky běžně používané při objevování léčiv.
Dosavadní výzkum vědců z King’s College London a Swansea University vypadá zatím víc než slibně. Nová technologie je stále v rané fázi vývoje, ale již nyní má velký potenciál pro zlepšení silniční infrastruktury, připouštějí vědci. Než se však silnice začnou opravovat sami, uplyne ještě mnoho a mnoho let.
Zdroj náhledové fotografie: Grok (AI), zdroj: kcl.ac.uk