- Výrobce FlyNow Aviation ukázal létající taxi
- Vypadá jako futuristický vrtulník
V současné době existuje řada společností, které pracují na leteckých taxi typu eVTOL (electric vertical takeoff and landing), z nichž většina vypadá jako zvětšená kvadrokoptéra. eCopter rakouského startupu FlyNow Aviation se však od nich zásadně liší – má koaxiální elektrický pohonný systém, který zahrnuje dvě protiběžné vrtule (jedna je umístěna nad druhou).
Nepřehlédněte: Muž omylem vyhodil nepoužívaný disk s 8000 bitcoiny. Skládku prohledají robotičtí psi s AI
Létající auto eCopter
O létajících autech se občas mluví, ale většinou po krátké době upadnou v zapomnění. Splnit totiž náročné podmínky pro letecký i silniční provoz, není nic snadného. Společnost FlyNow Aviation však doufá, že to brzy změní.
Díky netradičnímu uspořádání vrtulí Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) výtvor rakouských tvůrců klasifikuje jako elektrický vrtulník. Vzhledem k tomu, že eCopter lze začlenit do stávajících norem, má být dosažení certifikace mnohem snazší než v případě vícerotorového aerotaxi podobného dronu.
Koaxiální pohonná soustava navíc obsahuje méně pohyblivých částí a celkově méně součástek, což podle zprávy serveru New Atlas zásadně snižuje hmotnost létajícího dopravního prostředků, náklady a složitost na výrobu.
Potenciálním zájemcům chce společnost FlyNow nabízet jednomístnou a dvoumístnou verzi a také nákladní model. Vize je taková, že cena letu se nebude příliš lišit od ceny, kterou dnes zákazníci platí za klasické pozemní taxi.
Tiché jako roj včel
Rakušané sice ještě nemají k dispozici létající prototyp, ale již úspěšně provedli pozemní zkoušky na plně vybaveném „testovacím“ modelu. Všechny tři verze eCopteru by měly nabízet dolet na baterii až 50 kilometrů, cestovní rychlost až 130 km/h a maximální užitečné zatížení až 200 kilogramu.
Generální ředitel společnosti FlyNow Jürgen Greil upřesnil, že komerční výroba létajícího taxi, které bude údajně tišší než roj včel, může být zahájena již v roce 2026. Nejdříve se však na výrobních linkách objeví nákladní model, protože by mělo být snazší získat pro něj licenci, poté dojde k produkci taxi verzí.
Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem FlyNow Aviation, zdroj: New Atlas.com