- Příchod umělé inteligence je realitou – a celé řadě lidí už komplikuje a nebo v budoucnosti zkomplikuje život.
- Mnoho povolání se musí proměnit, pokud chtějí přežít: Zapojení AI je stejně nutné, jako byl příchod psacího stroje a nebo Photoshopu.
- V současnosti probíhá něco, co by se dalo nazvat jako masivní veřejný betatest umělé inteligence. Výsledkem by mělo být to, že se připravíme na změny, které nutně přijdou.
Příchod umělé inteligence přinesl kompletní škálu stresových reakcí – podle toho, jak moc si s tou věcí hrajete. Někdo se inteligence zeptal na specializovaný dotaz – a protože dostal špatnou odpověď, jenom se jí vysmál. Pro jiného nestojí ta věc vůbec za řeč. Další – a to zvláště umělci – jsou z kreativní AI poněkud na infarkt. A stejně jako ostatní i oni se vyjadřují často přezíravě a prorokují brzký konec kreativní AI, zatímco jiní jsou naštvaní, jako opravdu hodně naštvaní.
Nepřehlédněte: AI války: Začíná hon za obecnou umělou inteligencí. Kdo bude tahat za delší konec provazu?
Lidské reakce na AI: Úžas, přehlížení, smích i vztek
Asi nejsilnější dojem na mě udělali ti umělci, které příchod kreativní AI doslova zlomil a tak u toho brečí. Což o to, chápu je a rozumím jim: Dělají tu práci rádi – a je opravdu štve, že to, co jim zabere spoustu času, dokáže AI udělat rychle – a navíc v jejich stylu, takže jim hrozí, že přijdou o svoje zakázky.
Že se obávají, že je zvláště velké firmy prostě obejdou a připraví je o životabytí. Mnozí se už připravují na soudní spory s firmami vyvíjejícími AI, ale popravdě, nevidím jejich šance moc dobře.
Častou argumentací je to, že AI sama nic netvoří, že to je jenom koláž existujících děl, což, bohužel, naprosto není. Celý proces latentní difúze je velmi dobře popsaný, využívá techniky, které se velice podobají těm, které pro učení se využívá lidský mozek – a protože samotné dílo vychází z randomizovaného šumu, je to dílo nutně originální. Sorry. Relativně největší merit mají stížnosti na variace už existujících děl, ale to se dělá taky běžně.
Proces učení se z existujících děl je velmi podobný tomu, co dělají lidé. Umělci a fotobanky argumentují tím, že nedaly svolení pro použití svých děl pro strojové učení, což je trochu problém, protože nic takového jako licence na strojové učení zatím neexistuje.
Obecný právní názor je zhruba takový, že se můžete učit sledováním cizích děl – a dokud vyloženě úmyslně nekopírujete jiného umělce za zištným účelem (například nevytváříte nového DaVinciho podepsaného jako DaVinci za účelem zbohatnutí formou podvodu), můžete studovat cizí umělecká díla, učit se jejich styl a variovat je. Ten jediný problém je v tom, že strojové učení to zvládá v měřítkách, která se lidem zcela vymykají, stroje v tom jsou mnohem lepší.
„Kompatibilní s lidmi“
Počítačový vědec Stuart Russell se ve své knize Human Compatible zabývá otázkami, jaké vlastnosti by měla mít inteligence, která s námi bude kompatibilní. Tím, že AI dělá to, co umí i lidi, ale mnohonásobně výkonněji, neporušuje žádná z pravidel kompatibility – jde o další příklad technologické revoluce, která hlavně masivně akceleruje a multiplikuje lidské výkony. A v otázkách umění to rozhodně není první taková revoluce.
Za posledních 150 let jsme měli v umění už dvě podobné situace. Tou první byl příchod klasické fotografie a druhou byl příchod digitální práce s obrazem. V obou případech byly reakce umělců podobné, protože fotografie nesmírně demokratizovala a zlevnila proces vytváření portrétů, zatímco digitální práce s obrazem zjednodušila retuše a dovolila manipulace s obrazem, které dosud nebyly možné. V obou případech nové disciplíny získaly svůj vlastní merit a staly se normální součástí naší každodennosti, takže nepředpokládám, že by to u AI generovaného umění mělo být nějak jinak.
Vývoj AI je v prudkém pohybu – a tím, jak se stále zlepšuje, je pravděpodobné, že bude s časem jenom lepší. Dnes se smějeme nesmyslným kompozicím, velkému počtu prstů a nebo tomu, že si AI věci vyloží po svém, takže když někdo žádá „německého vojáka na vojenském Pantheru“ dostane německého vojáka, který sedí na kočkovité šelmě s maskovací kamufláží. Ale popravdě – právě tyhle omyly jsou možná to nejzábavnější a nejzajímavější, co kreativní AI nyní vytváří.
Populační betatest ve velkém měřítku
Dnes patří mezi nejpopulárnější formy AI kreativní inteligence a také chatovací inteligence. V obou případech jde o poměrně neškodné formy, samozřejmě pokud se je někdo nerozhodne zneužít. Ale právě proto je na místě, abychom do toho šli a udělali velký populační betatest, kdy uvidíme všechny možné způsoby, kterými se lidé rozhodnou AI použít. Možnosti jsou všechny možné, od zjednodušení si vlastní práce, přes podvody až po zneužití hackery.
Je ale důležité, abychom takový test provedli, protože musíme vědět, co se doopravdy stane při styku AI s běžnou populací – a pak ji můžeme zodolňovat. Zatím je AI v pozici šprtíka, kterému se někdo vysměje, další ho urazí a jiný se mu pokusí stáhnout kalhoty. Lidstvo je prostě takové – a pokud má kooperace mezi lidmi a AI opravdu fungovat, musíme naučit nejen AI na lidstvo, ale i lidstvo na AI.
I ohrožená zaměstnání, jako jsou překladatelé a nebo umělci, by měli hledat cesty, jak zapojit nové nástroje do svého kreativního procesu. To, že je budou zcela ignorovat, je možná strategie.
Mohou žádat o úpravy zákonných norem, například o právo nechat svoje díla vynechat ze strojového učení podobně, jako mají dnes právo svoje dílo zveřejnit a nebo nezveřejňovat.
Mohou žádat odměnu pokaždé, když někdo nechá vytvořit obraz v jejich stylu tím, že si o to specificky řekne. A nebo se mohou podílet sami na vývoji kolaborativních nástrojů, ve kterých budou spolu s AI tvořit dohromady.
Strategií, jak postupovat vpřed, je skutečně hodně. Podstatné je hledat cesty, jak nové nástroje integrovat do stávajících procesů – a nezbláznit se z toho. Není to poprvé, co přichází revoluční změna – a není to poprvé, co se kvůli tomu změní trh práce.
Dnes už také najdeme málo komerčních telegrafistů a nebo telefonických přepojovatelek, takže je pravděpodobné, že většina překladů půjde automaticky – a jenom ty umělecké budou dělat lidé, kteří chápou jemnosti jazyka tak, jak je AI zatím ještě rozeznat neumí. Podstatné je ale to, aby se všichni, kteří jsou na ohrožených pozicích, už dnes začali připravovat na změnu, která přijde.
Další články autora:
- Umělou inteligenci si musíme ochočit jako naši předci vlky, jinak dojde ke konfliktu, říká expert
- AI války: Začíná hon za obecnou umělou inteligencí. Kdo bude tahat za delší konec provazu?
- Máme se bát vzestupu umělé inteligence? Vůbec ne, lidstvo pozvedne na vyšší úroveň, říká expert
- Umělá inteligence není nepřítel, je to náš potomek. Posune nás na úroveň bohů, říká expert
- Umělou inteligenci obrátíme proti sobě. V budoucnu nám zůstane jen naše člověčenství, říká expert
- Umělá inteligence versus Google: Budeme muset kvůli AI předělat většinu internetu?
- Revoluční GPT-4: Umělá inteligence zařadila čtvrtý převodový stupeň. Může se vymknout kontrole?
- Věčná válka iOS a Androidu nikdy neskončí. A to je vlastně dobře, profitujeme z toho všichni!
- Jak moc jsme dnes augmentovaní? Člověka pomalu nahrazuje nový lidský druh Homo kyborgis
- Česko se vydá k Měsíci! Proč je cesta tanečníka Yemiho o naději, kterou nám nedají ani politici, ani armáda?
- Otevřené WikiLeaks nám ukazují pravou podstatu světa. Z pekelné knihy hříchů se mnohým zatočí hlava
- Dobrý sluha, ale zlý pán? Na umělé inteligenci v chytrých telefonech jsme čím dál víc závislí
- Bez perexů a bez dezinformací: Zoufalí lidé dělají zoufalé věci, ukazuje novela mediálního zákona
Zdroj náhledové fotografie: Bing Image Creator (generováno AI), zdroj: vlastní (viz autor článku).