Sonda, ISRO, Pragján

Indové uvedli lunární vozítko Pragján do režimu spánku, aby přežilo drsnou měsíční noc

  • Indická mise na Měsíci zdárně pokračuje
  • Rover Pragján nyní hibernuje, aby mohl později dál zkoumat jižní pól

Indická kosmická agentura (ISRO) se rozhodla uvést své šestikolové robotické vozítko Pragján do režimu spánku, aby šetřila jeho baterie a ochránila ho před extrémním chladem lunární noci. Rover, který zatím splnil všechny zadané úkoly, je nyní bezpečně zaparkován, ale ještě předtím stihl předat získaná data přistávacímu modulu Vikrám, který je poté odeslal vědcům na Zemi.


Nepřehlédněte: Nic lepšího zatím Apple nevyrobil. iPhone 15 Ultra má být ve všech směrech výjimečný


Pragján se vypnul, aby přežil

Zástupci ISRO svůj krok oznámili v sérii tweetů na sociální síti X (dříve Twitter), v nichž vyjádřili naději, že se vozítko po měsíční noci, která trvá asi 14 pozemských dní, opět probudí. Rover na Měsíci přistál 23. srpna.

„V současné době je baterie (vozítka) plně nabitá. Solární panel je orientován tak, aby přijímal energii při příštím východu Slunce, který očekáváme 22. září. Přijímač je stále zapnutý,“ uvedla ISRO.

Předseda ISRO S Somanath již dříve naznačil, že se vesmírná agentura pokusí prodloužit životnost roveru tím, že jej uvede do režimu nízké spotřeby energie. Robot je totiž navržen tak, aby fungoval pouze jeden lunární den (29,5 pozemského dne).

Vozítko bylo uvedeno do hibernace několik dní před koncem lunárního dne, který vychází přibližně na 6. září. Somanath také upřesnil, že Pragján zatím po měsíčním povrchu ujel více než 100 metrů.

Solární mise Áditja-L1

Zatímco Pragján na Měsíci hibernuje, ISRO o víkendu vypustila do kosmu observatoř pro pozorování Slunce. Cílem mise Áditja-L1 je studovat žhavou hvězdu a její vliv na vesmírné prostředí kolem Země a dalších planet. Sonda je vybavena sedmi užitečnými přístroji, které jsou určeny ke studiu různých vrstev Slunce – od jeho fotosféry až po vnější korónu.

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem ISRO, zdroj: Interesting Engineering

Total
0
Shares