Venus Aerospace

Hypersonický Venus Stargzaer M4 je dopravní letadlo budoucnosti. Cestující přepraví přes půl zeměkoule během několika hodin

  • Stargazer je nástupce legendárních letadel Concorde.
  • Má být neuvěřitelně rychlý a tichý zároveň.

Za pár let by lidé mohli létat z Evropy na druhý konec světa jen za dvě hodiny. Umožnit jim to má hypersonické letadlo, které aktuálně vyvíjí společnosti Venus Aerospace a Velontra.


Nepřehlédněte: Google kutí vyzyvatele iPhonu 16. AI napěchovaný Pixel 9a dorazí překvapivě brzy


Superrychlé letadlo

O hypersonických letadlech se mluví jako o strojích budoucnosti. Tyto letouny se pohybují vysokou nadzvukovou rychlostí, většinou se zmiňuje šestinásobek rychlosti zvuku. Využití by jednou mohly najít i v komerční letecké dopravě, díky čemuž by lidé mohli létat z Evropy třeba do Spojených států za kratší dobu, než nyní trvá cesta autem z Brna do Prahy.

Futuristické letadlo Venus Stargzaer M4 bude podle společností Venus Aerospace a Velontra schopné dosáhnout závratné rychlosti až Mach 6 (5 795 km/h). Firmy, které za vývojem tohoto letadla stojí, věří, že se díky němu stane hypersonické cestování realitou.

„Nemůžeme se dočkat, až se do toho pustíme. Nakonec zdokonalíme koncept motoru, který dosud existoval jen na papíře, ale nikdy se neobjevil ve skutečném stroji,“ uvedl v prohlášení provozní ředitel společnosti Velontra Eric Briggs.

Podaří se vše zrealizovat?

Supermoderní letadlo má být široké 30,5 metrů a 45 metrů dlouhé. Hmotnost? Něco kolem 68 tun. Zatím netušíme, kolik bude stát letenka, ale počítáme s astronomickou částkou. Venus a Veolntra však nejsou jediní, kdo má tuto vizi. Na světlo se dere řada návrhů, prototypů i plnohodnotných konstrukcí hypersonických letadel.

Takzvaný „syn Concordu“, letoun XB-1, který vyvíjí firma Boom Supersonic, dokončil svůj třetí zkušební let v září, jen několik týdnů po svém druhém testu. Ve výšce 4 572 metrů letěl rychlostí 446 kilometrů za hodinu.

Nedosáhl sice rychlosti zvuku, ale let splnil všechny cíle testu. Při třetí zkoušce byl poprvé odzkoušen zatahovací a vysouvací podvozek a také nový digitální systém zvyšování stability, který zlepšuje ovladatelnost.

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem Venus Aerospace, zdroj: The Sun, Venus Aerospace, Boom SuperSonic

Total
0
Shares