- USA se chystají otestovat stroj NASA X-59
- Má být neuvěřitelně rychlý a tichý zároveň
Pýcha amerického letectva, experimentální letoun X-59, o kterém se ví, že bude neuvěřitelně rychlý a tichý zároveň, je o krok blíže ke svému startu.
Nepřehlédněte: Vědci našli v hlubokém vesmíru objekt, který rytmicky mění barvu jako náladová lampa
NASA X-59? Prý ho vůbec neuslyšíme
Americká NASA brzy vstoupí do historie. Pracuje totiž na experimentálním letounu X-59 QueSST, který by měl být schopný dosáhnout nadzvukové rychlosti při potlačení aerodynamického třesku. V rámci příprav na první let bylo letadlo přesunuto do lakovny v závodě Lockheed Martin Skunk Works v Palmdale v Kalifornii.
Lakování přitom není jen věcí estetiky. X-59 QueSST bude zároveň poskytovat důležitou ochranu, až se bude řítit oblohou rychlostí až 1700 km/h. „X-59 bude mít převážně bílé tělo, modrou spodní část a červené akcenty na křídlech,“ píše NASA v prohlášení. „Barva není jen kosmetickým doplňkem. Slouží také k jinému účelu – pomáhá chránit letadlo před vlhkostí a korozí a obsahuje klíčové bezpečnostní značky, které pomáhají při letovém provozu.“
Letadlo je ústředním bodem mise Quesst, v jejímž rámci bude X-59 létat nad několika dosud nevybranými americkými městy a shromažďovat údaje o tom, jak lidé vnímají zvuk, který vydává. Nasbíraná data NASA předá příslušným regulačním orgánům, které by mohly případně upravit současná pravidla zakazující komerční nadzvukové lety nad obydlenými oblastmi.
„A až se tak stane, bude to znamenat další historický milník v létání a potenciálně to otevře novou éru letecké dopravy, kdy cestující aerolinek budou moci snídat v Los Angeles a obědvat v New Yorku,“ uvádí NASA.
Zkušební letadlo X-59 se má pohybovat rychlostí 1,4 machu, tj. přes 1700 km/h. Nebude tedy tak rychlé jako slavný Concorde, který létal rychlostí přes 2100 km/h a byl odstaven před 21 lety. Přesto nový stroj bude dvakrát rychlejší než běžná dopravní letadla. Má létat ve výšce šestnácti až sedmnácti kilometrů.
První pokus se uskutečnil před 76 lety
První letadlo, které překonalo rychlost zvuku vlastní silou ve vodorovném letu, se jmenovalo Bell X-1. Během svého letu ve výšce 13 000 metrů letoun dosáhl nejvyšší rychlosti odpovídající Machovu číslu 1,06, tedy rychlosti 1 126 km/h.
Bell X-1 odstartoval dlouhý vývoj amerických experimentálních letounů typu X, určených čistě k experimentálním účelům. Letoun byl poháněn raketovým motorem a let zahajoval vypuštěním ze speciálně upraveného bombardéru B-29. Po spotřebování paliva klouzavým letem přistál na letišti, byl však schopen také klasického vzletu.
Prototyp X-59 QueSST je výsledkem přes deset let trvajícího úsilí. Letoun má na první pohled velice úzký a špičatý „nos“ a právě tvar trupu a úprava celkové konstrukce má za cíl změnit rázovou vlnu vytvořenou rozdílem tlaku před a za letadlem při přechodu na nadzvukovou rychlost.
No nějak mě to připomíná Concord nebo TU 144
Ono z hlediska aerodynamiky prostě jiný tvar není možný.
Správně. Když s něčím přijdou Rusové, slyšíme, že je do důsledek kopírování. Pravda je taková, že když různí konstruktéři řeší stejný problém ve stejném fyzikálním prostředí, řešení budou stejná, nebo velice podobná.
Páni to je úžasný.. Skrček pomalejší než obstarožní Concorde.
To je opravdu revoluční. Nátěr proti korozi …a ta rychlost