- Honor má za sebou turbulentní období
- Vloni na podzim jej Huawei musel prodat
- Po reinkarnaci může přijít rychlý útok na vrchol
Honor je v mobilním světě relativně mladou značkou, byť na trhu působí už celých deset let. Zmiňovat jej v úvodu a opomenout přitom Huawei však nejde. Ten měl díky sporům s USA na poli smartphonů utrum a ať už je pravda jakákoliv, odprodej dnes již bývalého dceřiného brandu byl jedinou cestou, jak z toho marasmu ven.
Jen drobná vsuvka: věc se má tak, že Huawei byl Spojenými státy popotahován kvůli vážným pochybnostem v otázce zabezpečení síťové infrastruktury. Nikdy nebyla prokázána jakákoliv “zadní vrátka” u jeho telefonů. Hypoteticky tak nebyl důvod mobilní divizi vyšachovat z trhu. Nicméně, Honor hlásí návrat. Má šanci na českém trhu udělat pořádný průvan? Tak na to si spolu posvítíme.
1. Protože Honor
Značka byla za ta léta vesměs pozitivně vnímána jak odbornou veřejností, tak uživateli. Primárně cílila na mladé, nabízela zajímavé modely, často s výborným poměrem cena / výkon a působila velmi progresivně. Další kladné body sbírala za to, že i přes “čínské kořeny” jí nechyběl určitý evropský naturel.
Jde o docela důležitý kousek pomyslné skládačky a své o tom ví zejména nynější mladé asijské brandy, které se tomu stále učí. Jméno “Honor” mělo zvuk. Jeho smartphony se tradičně nacházely v nejnižších patrech stejně jako v segmentu střední a vyšší střední třídy. Byly spolehlivé, nestály balík a dokázaly zaujmout i výbavou.
Nepřehlédněte: Honor Magic3 oficiálně: Snapdragon 888+, systém Turbo X a Google služby
V podstatě ihned po prodeji osamostatněný výrobce oznámil, že je zpět. Nemá smysl řešit rozporuplné reakce stejně jako postoj USA, které se nechaly slyšet, že si na Honor znovu posvítí, protože šlo o účelovou akvizici. To je politika a ta sem nepatří. Co je ale dobré vědět, je tohle: firma bryskně obnovila spolupráci s Qualcommem i Googlem.
To je zásadní. Tento posun dává naději hraničící s jistotou, že v nových telefonech Google služby nebudou chybět. Delší časové manko díky výše zmíněnému embargu může být problém, na druhou stranu podnik má potřebný know-how, vývoj, výrobní kapacity a když do toho zapojí i šikovný marketing spolu s rozumně nastavenými cenami, může i na českém trhu uspět a ztrátu klidně už v letošním roce smazat.
3. Umí špičkové telefony
Může to znít až bizarně, ale i toto je pravda. Koneckonců to jde vidět i na nedávno představené řadě Honor Magic3. Ty smartphony alespoň papírově plní atributy nefalšovaných vlajek. Vybavenější varianty mají pod kapotou de facto to nejlepší počínaje procesorem Snapdragon 888+, obří porcí RAM a skvělými fotoaparáty konče.
Souhlasím, je příliš brzy na bouchání šampaňského a střílení konfet. Až praxe, a hlavně cenovka ukáží, jestli je značka připravena “v plné polní”, nebo jde o výkřik do tmy a něco se pokazí. Buď, jak buď, čínský drak chce a zároveň musí uspět. Trh s mobily je vysoce saturovaný, konkurence tvrdá, stačí jeden chybný krok a je konec!
4. Protože Huawei
Dnes již bývalý “holport” s Huawei může také Honoru paradoxně pomoct. I když někteří dnes již bývalí uživatelé odešli jinam, stále je ve hře početná skupina majitelů výběhových top modelů, jakými jsou P30, P30 Pro, Honor 20, 20 Pro nebo postarší stylovky Mate.
Čtěte také: Honor chystá monstrózní telefon s obřím displejem
Pokud až doteď vyčkávali; ať už proto, protože byli víceméně spokojení nebo jednoduše čekali, do jakého závěru celá situace vykristalizuje, teď mají důvod “zůstat”. Svoji roli v tom může (znovu) hrát historická blízkost obou brandů, známé prostředí, podpora Googlu i široké portfolio telefonů.
A to je další věc: Honor nemůže a nejspíš ani nebude spoléhat jen na drahé mobily, je potřeba uvést i ty cenově dostupné. Před sankemi Huawei v ČR držel (druhé čtvrtletí 2019, zdroj: Gartner) 20 procent trhu s chytrými mobily. Na velkou většinu těchto uživatelů Honor určitě spoléhá.
5. Go Beyond
Budu se opakovat, ale v minulosti podnik slušná “železa” za rozumný peníz uměl. Nemám na mysli smartphony s nejnutnějším základem, protože ty jsou kolikrát sázkou do loterie i u konkurence. Tady bude potřeba si udělat menší “opáčko” a šlápnout do plných. Nevěřím tomu, že by výrobce chtěl ponechat cokoliv náhodě.
Český trh je malý a specifický. Navíc v celé té záplavě Samsungů, iPhonů, Xiaomi, dravých Realme, musíte buď: a) přijít se srovnatelnou cenou a “něčím” navíc, b) jít cestou minimálního zisku, c) tyto faktory vytěsnit a během dvou, tří let paběrkovat v koutě (Nokia). Zdá se vám úvodní titulek trapný? Může být, ale pakliže to myslí Honor s návratem vážně, pořádně se do toho opře.