Perseverance, Mars

Historický úspěch NASA. Rover Perseverance pátrá na Marsu po mimozemském životě už více než 1000 dní

• Perseverance americké NASA hledá na Marsu život
  • Rover během své mise již učinil několik klíčových objevů

Uteklo to jako voda, ale robotické vozítko Perseverance americké vesmírné agentury NASA pátrá na rudé planetě po známkách předchozího života již více než 1000 dní.

Nepřehlédněte: Hackeři útočí na telefony s Androidem! Falešné aplikace vykradou vaše konto, kredit i hesla

Mise Perseverance na Marsu

Od svého přistání v roce 2021 už rover nasbíral 23 vzorků z různých geologických částí marsovského kráteru Jezero. V této oblasti se kdysi nacházelo dávné jezero, a pokud se někde na Marsu dají najít důkazy dávného (zkamenělého) života, je to podle vědců právě zde.

Kráter vznikl v důsledku impaktu. V případě Jezera to byl dopad asteroidu před přibližně 4 miliardami let. Vědci se domnívají, že na rudé planetě je řada geologických důkazů dříve tekoucí vody – viditelně vyschlá údolí a někdejší říční kanály. Studovat zdejší horniny je podle nich jako listovat v učebnicích dějepisu.

Sběr vzorků však není jediný úspěch robotického vozítka. Nedlouho po přistání se mu také podařilo rozštěpit oxid uhličitý odebraný z tamní atmosféry na kyslík a uhlík. Podle vědců NASA je to vůbec poprvé, co se něco podobného podařilo na jiné planetě než na Zemi. K výrobě kyslíku, přesněji k jeho extrahování z marsovské atmosféry, robot použil zařízení MOXIE, které vyvinul Massachusettský technologický institut (MIT).

NASA se může dmout pýchou

Očekávání expertů stroj překonal i tím, že na rudé planetě sledoval zatmění Slunce měsícem Phobos a natočil velkého „prachového čertíka“, který se ladně pohyboval pustou marťanskou krajinou. Mohutné tornádo, které tančilo po povrchu Marsu, bylo vyšší než průměrné tornádo ve Spojených státech a pětkrát vyšší než Empire State Building.

Šestikolový rover Perseverance má podobné rozměry jako osobní automobil. Váží zhruba tunu a je přibližně tři metry dlouhý, 2,7 metru široký a 2,2 metru vysoký. Jeho robotická paže je dlouhá 2,1 metru. Podle NASA je to její zatím největší a nejsofistikovanější vozítko pro průzkum Marsu.

Zdroj náhledové fotografie: NASA, zdroj: Science Alert, Universe Today