- EU plánuje zpřísnit politiku
- Facebook i Google musí odtajnit algoritmy
- Snahou je narovnat cílenou reklamu
Facebook i Google jsou obří multimiliardové korporáty, jejichž drtivou část příjmů tvoří reklama. A také kupčení s informacemi. Oba mají v tomto ohledu nejeden vroubek.
Facebook a Google v nemilosti
Není tomu tak dávno, co Facebook plnil palcové titulky díky tomu, že se mu „ztrácela“ citlivá data uživatelů. Kéž by to bylo jen jednou. V posledních letech šlo o takovou kadenci, že Mark Zurkerberg trávil více času v Bílém domě než ve vlastní kanceláři. Vysvětloval, sliboval, obhajoval, nicméně pachuť hořkosti zůstala.
Nepřehlédněte: Muskův Twitter se otevře i starým hříšníkům. Co na to Donald Trump?
A Google? Ještě vloni si díky několika významným kauzám jeho právníci u soudních sporů podávali dveře. Inu, peníze až na prvním místě, že? Na tyto praktiky si však brzy posvítí Evropská unie, jak informuje Mashable.com.
Padni, komu padni!
Ve hře je nový Zákon o digitálních službách jehož hlavním cílem je odkrýt nejrůznější nekalosti v rámci cílené reklamy. Bude vyžadovat následující:
- naprostá transparentnost reklamních algoritmů
- posílení role uživatelů z hlediska moderování obsahu
- nové mechanismy v otázce bezpečnosti a soukromí
- ochrana nezletilých a blokování reklam sexuální povahy
Pokud vše půjde dobře a evropská garnitura dospěje k finálnímu konsensu, dojde k nabytí účinnosti těchto zákonů zkraje roku 2024. Do té doby má Facebook i Google čas se na změny připravit.
Zdroj náhledové fotografie: Christian Lue, Unsplash (ilustrační)