- Evropská unie připravuje alternativy k Twitteru a YouTube
- EU Voice a EU Video přinesou lepší práva pro uživatele
Se společnou evropskou armádou to zatím nevyšlo, a tak se EU pokusí alespoň vytvořit jednotnou sociální službu, která bude tím pravým místem pro všechny Evropany. Upozornil na to server Gizmodo.
Nepřehlédněte: Podvodníci opět útočí na české mobily! Stačí jeden telefonát a máte po úsporách. Jak šmejdům nenaletět?
Představitelé Evropské unie nejsou příliš nadšení z toho, že Elon Musk, nejbohatší člověk na světě a majitel společností SpaceX a Tesla, kupuje sociální službu Twitter. Eurokomisař Thierry Breton se už stačil vyjádřit ve smyslu, že i pod Muskem bude muset Twitter v zemích EU fungovat pod jistými pravidly.
Breton konkrétně uvedl, že každý je vítán, ale že musí Muska upozornit, aby se choval dle stanovených pravidel. Na mysli měl nové zákony v rámci Digital Services Act (DSA), dle nichž musí provozovatelé sociálních sítí moderovat jejich obsah. Musk dal po oznámení akvizice totiž najevo, že chce Twitter naopak méně svazovat pravidly.
Do hodiny to smažte!
EU ostatně není nespokojena jen s Twitterem, ale i dalšími americkými sociálními sítěmi, respektive s tím, jak jejich majitelé nakládají s osobními daty uživatelů a jak (ne)reagují na dezinformace. Unie chce např. internetové platformy přinutit, aby na základě upozornění do hodiny mazaly „teroristický obsah“. Bohužel se jí to příliš nedaří.
Europe Starts Its Own Social Networks https://t.co/0CY9mZzBL6 pic.twitter.com/PJ0u8bAOza
— Gizmodo (@Gizmodo) April 29, 2022
EU se chce vydat vlastní cestou
Představitele EU proto nyní napadlo, že by bylo dobré, aby měla unijní sedmadvacítka vlastní sociální službu, a tak oznámila vznik EU Voice. Půjde o platformu nepodobnou Twitteru a nezůstane jen u ní. Momentálně prochází testováním i alternativa k videoslužbě YouTube s názvem EU Video, která je založena na platformě s otevřeným zdrojovým kódem PeerTube.
EU Voice a EU Video mají stoprocentně dbát na práva uživatelů, jejich soukromí a ochranu osobních údajů a stát se jakýmsi klidným přístavem v rozbouřené době dezinformací. To vše navíc bez reklam a s přímou kontrolou nad tím, jak jsou osobní údaje používány.
O úspěchu rozhodnou uživatelé
Teoreticky to všechno zní skvěle – Twitter je koneckonců pekelná krajina protkaná reklamami a o Facebooku, YouTube nebo Messengeru nemá snad cenu ani hovořit. Aby ale platformy EU Voice a EU Video uspěly, budou muset na svou stranu přilákat miliony uživatelů, což nebude jednoduché.
Zdroj náhledové fotografie: Christian Lue / Unsplash