- Dojezd přes 1 000 km už nebude sci-fi
- Američané představili novou rekordní baterii
Jedním z problémů, kterému čelí široké rozšíření elektrovozů, je omezený dojezd, který tradičně brání jejich používání pro cestování na dlouhé vzdálenosti. S příchodem nového typu akumulátoru společnosti Amprius se může situace rychle změnit.
Nepřehlédněte: Na Slunci se otevřela gigantická díra. Je velká jako 20 Zemí a směrem k nám vystřelila energetické částice
Rekordní baterie od Amprius
Kalifornská firma Amprius představila nové lithiové baterie, o nichž tvrdí, že jsou energeticky nejhustší, jaké jsou dnes k dispozici. Tyto články s křemíkovou anodou obsahují o 73 % více energie na hmotnost než články Tesla Model 3 a zabírají o 37 % méně objemu.
Současné baterie v Tesle Model 3 mají spotřebu kolem 260 Wh/kg a 730 Wh/l. Nové články Amprius představují významný krok vpřed, pokud jde o měrnou energii a hustotu energie, s kapacitou 500 Wh/kg a 1 300 Wh/l. A nejde o údaje vycucané z prstu. Tyto hodnoty byly oficiálně změřeny společností Beaverton, která kontroluje bezpečnost a výkonnost bateriových článků.
Amprius uvádí, že tato působivá čísla jsou možná díky technologii křemíkové nanodrátové anody. „Při nabíjení lithium-iontové baterie je v podstatě z každého atomu lithia v katodě odebrán jeden elektron a přenesen do anody prostřednictvím externího vodiče, protože elektrony nemohou procházet elektrolytem nebo separátorem mezi anodou a katodou,“ píše sever NewAtlas.
„Jejich záporný náboj táhne kladně nabité ionty lithia přes elektrolyt a separátor, kde každý z nich najde elektron a usadí se v typické mřížce na anodě.“
Přichází elektromobily s pořádným dojezdem?
V Amprius se odlišují tím, že nahradili běžnou grafitovou mřížku křemíkovými nanodrátky. Křemík dokáže uchovat asi desetkrát více lithia než grafit, ale má tendenci bobtnat a praskat, což drasticky snižuje životnost článku.
Firma uvádí, že když se křemík zformuje do porézních nanodrátků, uspořádaných jako jakýsi les delších drátků s kratšími drátky mezi sebou, je křemík schopen tolerovat bobtnání a odolávat praskání, což prodlužuje životnost článku do té míry, že se křemíkové anody mohou stát konkurenceschopnou technologií. Amprius tvrdí, že životnost článků je „vynikající a neustále se zlepšuje“, žádná konkrétní čísla ovšem neuvádí.
Je zřejmé, že svět by dostupnost baterií, které dokážou uložit více energie při menších rozměrech a hmotnosti, jednoznačně uvítal. Objevit by se mohly nejen v elektromobilech, ale i v létajících autech typu eVTOL, jejichž výrobci doslova čekají na technologie, které výrazně vylepší jejich dolet.
Zdroj náhledové fotografie: chuttersnap / Unsplash, zdroj: Newatlas
Jo jo opět zázračná baterie kolikátá už?
Kde se dají koupit a za kolik?
Kašlete na baterie. Dotáhněte Teslův přenos energie bezdrátově a postavte síť solárních elektráren na oběžné dráze kolem planety. Tam to svítí trvale a celá planeta by měla energii na hejblátka 🙂
A potom se Karkulka zeptala:” Babičko, proč máš tak velké oči?” Jo a to potřebné lithium roste zdarma hned vedle laboratoře na vrbě. Chlapi neblbněte, takovéhle bláboly přece nemůžete tisknout!
Narážíte na to, že benzín vytéká ze studánky hned vedle stanice?
A neukradli tento nápad ČVUT v Brně kde již podobné věci testovali a dávali patentovat. Amerika je jako Čína kopírovat krást a potom to vydávat že svůj vynález