- Dojezd přes 1 000 km už nebude pouhým snem
- Toyota pracuje na nové rekordní baterii
Jednou ze společností, které se snaží o popularizaci elektrických vozů, je i japonská Toyota. Automobilka to myslí vážně, což dokazuje nový ambiciózní plán, který zahrnuje vývoj nových levných elektromobilů s dojezdem až 1000 kilometrů i nejmodernějších baterií.
Nepřehlédněte: Umírající hvězda Betelgeuze nebývale jasně září a obrovsky se nafoukla. Je teď 764krát větší než Slunce
Elektromobily s pořádným dojezdem?
V zemích západní Evropy podíl elektromobilů na trhu roste, v České republice si však zatím ponechávají punc exkluzivity. Jejich největší výhodou je šetrnost k životnímu prostředí, na druhou stranu se potýkají s řadou problémů.
Mezi ně patří vysoká cena, nízká kapacita baterií a krátký dojezd. Průměrný dojezd elektromobilů nabízených na trhu dosahuje několik set kilometrů, ta nejlepší auta se mohou pochlubit dojezdem kolem 500 kilometrů. Jenomže to potenciálním zákazníkům nestačí. Proto automobilky hledají řešení, jak situaci změnit.
Se současným stavem není spokojená ani japonská Toyota. „Naším cílem je zvýšit dojezd o 20 %, snížit náklady o 40 % a dosáhnout rychlého dobíjení za 30 minut nebo méně,“ uvádí se v prohlášení firmy.
Souběžně s novými elektromobily z cenově dostupné kategorie Japonci vyvíjí i vysoce výkonnou baterii, která kombinuje bipolární strukturu s katodou s vysokým obsahem niklu.
Podle firmy bude dosahovat ještě vyššího výkonu než baterie, kterou do elektromobilů nasadí v letech 2025 a 2026. A do konce desetiletí chtějí v Toyotě přijít s baterií, kterou bude možné dobít za méně než deset minut.
Porsche, Toyota a další
Problém krátkého dojezdu netrápí jen inženýry Toyoty. Na rekordní baterii pracují i výzkumníci německé automobilky Porsche. Pokud vše půjde podle plánu, objeví se v elektromobilu, který na jedno nabití ujede až 1300 kilometrů. O podobný průlom v oblasti baterií pro elektromobily se však snaží i americký Amprius a čínský CATL.
V případě druhé jmenované firmy je důležité poznamenat, že její nový typ baterie zvyšuje dojezd elektromobilů až dvojnásobně. Vůz, který dnes ujede maximálně 600 kilometrů na jednou nabití, tak bezpečně překoná hranici 1000 ujetých kilometrů.
Zdroj náhledové fotografie: user6702303 / Freepik, zdroj: Interesting Engineering, The Cooldown, independent