Overture

Detonace, kterou chcete: Čína oznámila revoluční raketový motor. Letadlům umožní létat rychlostí až 20 000 km/h

  • Raketový rotační detonační motor představuje budoucnost.
  • Mohl by být použit pro budoucí mise do hlubokého vesmíru.
  • Objevit se může i v nástupci legendárního Concordu.

Od posledního letu nadzvukového letadla Concorde uplynulo více než 20 let, ale některé společnosti, jako například americká Venus Aerospace, to chtějí změnit a připravují letouny nové generace. Pozadu však nechtějí zůstat ani Číňané, kteří nyní oznámili, že vyvinuli rotačně detonační motor, díky kterému by letadla mohla dosáhnout rychlosti až Mach 16, tedy téměř 20 000 km/h.


Nepřehlédněte: 10 minut a hotovo! Revoluční baterie pro elektromobily může změnit pravidla hry


Rotačně detonační motor: RDRE

Pro představu, nejdelší mezikontinentální lety by se zkrátily na dvě hodiny nebo méně. Transatlantický let z New Yorku do Londýna, který v současnosti zabere přibližně 7 hodin, by trval pouhých 17 minut.

Motor, který navrhl vědec Zhang Yining se svým týmem, pracuje ve dvou režimech: motor s rotační detonací pod Mach 7 a motor s přímočarým šikmým detonačním formátem nad hodnotu Mach 7.

Revoluční motor slibuje vyšší termodynamickou účinnost v porovnání s tradičními proudovými motory, protože přeměňuje 80 % chemické energie na energii kinetickou.

Liší se od turboventilátorového motoru se středním obtokem, který používá společnost Boom Supersonic pro své nadzvukové proudové letadlo Overture, jež je poháněno výhradně udržitelným leteckým palivem.

Overture
Zdroj: Boom Supersonic

Revoluce v oblacích

Podle zprávy serveru Luxurylaunches nabízí čínský motor dostatečný tah pro udržení vysoké cestovní rychlosti, což je dáno právě vysokou termodynamickou účinností. Pro srovnání: konvenční přeplňované motory dosahují účinnosti pouze 20 až 30 procent, protože se spoléhají na pomalé spalování.

Ačkoli mnoho podrobností o novém čínském detonačním motoru neuniklo, všeobecně se předpokládá, že může způsobit revoluci v letecké dopravě.

Zdroj náhledové fotografie: Boom Supersonic, zdroj: Luxurylaunches

Total
0
Shares
14 komentářů
  1. Kdyby to neříkali komunisté, člověk by o tom možná uvažoval, zda to nemůže být pravda.

    1. chlapče musíte pochopit že říše středu se po tzv. století hanby vrací tam kde byla několik tisíc let a to století které bylo pro ní ponížením nám nikdy nezapomene tím si můžete být jistý a ty vaše budovatelské antikomunistické výkřiky s tím nic nenadělají prostě je to jejich systém který jim funguje tak co se do nich se….

    2. Nejsou komunisti jako komunisti. Kdyby to rekl rusak tak nad tim mavnu rukou ale cinan, to je trochu jina liga….

  2. Číňané jsou přemýšliví a pracovití, rozhodně jim patří budoucnost a každý by s nimi měl spolupracovat a ne z nich dělat bubáky.

    1. P.S. To že ,,RUDÝ Mao” zatáhl Čínu v 60.-70.letech do chaosu je smutné.Dnešní Čína je oproti Evropě ve vědě daleko vpředu.

    2. V praxí naprosto nepoužitelný pokud by nevymysleli umělou gravitaci umožňující zvládat to brutální přetížení. Lidské tělo není stavěno na zvládání tak brutálního přetížení.

      1. Proboha na co? Tady nikdo nepip o zrychleni ani slovo a tech 20k km/h muze letet bez jakyhokoliv pretizeni. Vy kdyz jedete v aute ustalenou rychlosti 100 za hodinu tak to s vama taky skube a mate pretizeni 10g ? :))) trosku vetsi problem vidim v aerodynamice. Xr-71 by mohlo vypravet :))

  3. Motor který umožní letadlu rychlost až 20 000km je jedna věc.Druhá podstatná,je ochrana povrchu letadla,aby neshořelo!!! Tak k čemu takový pohon? Že Čína byla vyspělá už před tisíci lety víme.Střelný prach,hedvábí,porcelán,knihtisk dávno před Gutenbergem…..atd. Tak snad z toho vzejde pro pokrok lidstva více…?

  4. možná ten motor vymysleli, ale mají k němu i letadlo? o kolik se změní velikosti dílů v důdledku tepelné roztažnosti? jinak se to rozpadne za letu …

  5. treba maji vymysleny k tomu motoru i chlazeni povrchu letadla (ala Peltieruv clanek napr.- kdyz maj ty motory takovou ucinnost /vykon😉)

  6. Blackbird sr71 musel byt castecne vyroben z titanu, aby vydrzel extremni teploty pri mach 3,3. Tak jsem zvedav, jak chteji cinani letat mach 16.-) Jinak o detonacnim motoru jsem uz cetl pred nekolika lety, meli ho amici, vcetne funkcniho prototypu… Novinka to rozhodne neni, spis nejaka prumyslova spionaz…

  7. Pro vesmir asi proc ne ale v atmosfere trosku prusvih. XR-71 byl letoun schopny vyvinout rychlost az 3,5M, jenze kvuli roztaznosti materialu musely byt jednotlivy platy draku letadla mensi a na zemi bylo letadlo vylozene derave a dokonce z nej kvuli tomu pry teklo palivo (nevim co je na tom pravdy). Cele se to srovnalo po ohrati v nejake urcite rychlosti. Space shuttle mel tepelny stit schopny snest teplotu okolo 1500st C a jak dopadla Columbia zejo….

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..