Auto

Další nařízení EU. Všechna nová auta musí mít od července omezovač rychlosti

  • Evropské unii jde o bezpečnost na silnicích
  • Omezovač rychlosti má přispět k tomu, aby do roku 2050 už nedocházelo k fatálním nehodám

Všechny nové automobily prodávané v Evropské unii od 7. července letošního roku musí být ze zákona vybaveny inteligentním omezovačem rychlosti (ISA). Tato technologie využívá kamery a GPS k určení rychlostních limitů a upozorňuje řidiče, pokud je překročí. Systém může šofér vypnout, ale při každém nastartování vozu se opět zapne.


Nepřehlédněte: Milník ve zkoumání vesmíru: Planeta vypadá jako lidské oko. Má oceán a může být obyvatelná


EU to odklepla

Systém ISA, který evropští zákonodárci propagují jako opatření pro zlepšení bezpečnosti účastníků silničního provozu, je součástí rostoucího technologického zatížení, kterému čelí kupující nových automobilů.

K určení rychlostního limitu na daném úseku silnice ISA využívá kamery, které rozpoznávají značky omezující rychlost, a také údaje z GPS a satelitních navigačních systémů. Pokud vůz tento limit překročí, upozorní řidiče na překročení rychlosti zvukovým signálem nebo jiným varováním – například „haptickou“ vibrací volantu nebo plynového pedálu. 

Pokud řidič nereaguje, vůz sníží výkon a automaticky zpomalí na limit. Řidiči mají v současné době možnost omezovač rychlosti ISA vypnout, ale podle nařízení EU se musí systém automaticky aktivovat při každém nastartování vozidla.

Podle odborníků jsou systémy ISA prvním krokem k zavedení plně automatizované kontroly rychlosti. Nedávno zahraniční média informovala o projektu rychlostních limitů Geofencing, který zkoumá společnost Ford v Kolíně nad Rýnem a jenž brání řidičům překračovat rychlost v předepsaných oblastech. Kontrola nad rychlostí automobilů na silnicích je také klíčovou součástí očekávaného pokroku v oblasti autonomních technologií.

maglev, auto
Zdroj: Alessio Lin / Unsplash

Proč EU omezovač rychlosti zavedla?

Jedním slovem kvůli bezpečnosti. Hlavním zastáncem ISA je Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC), která tvrdí, že tento krok sníží počet kolizí o 30 % a počet úmrtí na silnicích o 20 %. Cílem EU je do roku 2050 dosáhnout nulového počtu úmrtí na silnicích.

Zdroj náhledové fotografie: pvproductions / Freepik, zdroj: autoexpress

Total
0
Shares