Letoun MK 11 Aurora od Dawn Aerospace

Čínské letadlo, nebo syn Concordu? Souboj o nejrychlejší letoun je v plném proudu

  • Novozélandská firma Dawn Aerospace představila letoun MK-11 Aurora.
  • Krátce po startu zvládl překonat rychlost Mach 1,1, tedy asi 1 300 km/h.
  • Dawn Aerospace plánuje využití letounu pro výzkum ve vysokých rychlostech a míří na cílovou rychlost Mach 3,5.

Nedávno jsme informovali o projektu čínského letadla Yunxing, které má nabídnout rychlost Mach 4, tedy 4 900 km/h. Zatím ale nejde o komerční záležitost. To stejné ale neplatí o letadle novozélandské společnosti Dawn Aerospace, která už svůj nadzvukový letoun pomalu chystá do komerčního provozu.


Nepřehlédněte: Čína dokončuje nejrychlejší letadlo na světě. Do USA doletí za kratší dobu, než trvá cesta autem z Prahy do Brna


Nadzvukový letoun z Nového Zélandu

Jejich nepilotovaný letoun MK-11 Aurora, přezdívaný „syn Concordu“, při testovacím letu dosáhl rychlosti Mach 1,1 (přibližně 1 358 km/h). Během pouhých 118 sekund se dostal do výšky 25 kilometrů a překonal dosavadní rekord stoupání.

Podle společnosti je MK-11 Aurora prvním nadzvukovým letounem navrženým a vyrobeným na Novém Zélandu, který navíc drží rekord za nejvyšší dosaženou rychlost a výšku v zemi.

Dawn Aerospace plánuje další testy s cílem dosáhnout ohromující rychlosti Mach 3,5 (přes 4 300 km/h) ve výškách až 100 kilometrů, tedy na samém okraji vesmíru. Takové schopnosti by umožnily letoun využít pro pokročilé vědecké účely, jako jsou výzkum mikrogravitace, atmosférické studie, pozorování Země a testování technologií pro vysokorychlostní lety.

Nová éra letectví

Generální ředitel společnosti, Stefan Powell, označil tento úspěch za průlomový krok, který podle něj posouvá hranice možného v oblasti letectví a otevírá dveře pro hypersonické lety.

Projekt Dawn Aerospace přichází ve chvíli, kdy se obnovuje zájem o nadzvukové lety, ačkoli komerční nadzvukové létání nad pevninou zůstává zakázáno v USA i Velké Británii kvůli hluku způsobenému zvukovými rázy.

Během provozu Concordu byly tyto lety nejen hlučné, ale také finančně náročné, což vedlo k jeho ukončení v roce 2003. S novými technologiemi a inovacemi jako MK-11 Aurora však možná vstupujeme do nové éry komerčního nadzvukového létání.

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem Dawn Aerospace, zdroj: The Sun, Dawn Aerospace

Total
0
Shares
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..