Vlak, Čína, maglev

Čína otestovala super vlak, který bude jezdit až 1000 km/h. V tunelu levitoval na elektromagnetickém polštáři

  • Čína otestovala magnetický vlak Maglev
  • V tunelu bez vzduchu může jezdit až 1000 km/h

Čínští inženýři znovu posunuli hranice možného v oblasti železniční dopravy. Nově provedli testovací jízdu levitujícího magnetického vlaku uvnitř tubusu nebo tunelu s odčerpaným vzduchem kvůli snížení aerodynamického odporu. Uvedla to tamní státní média.


Nepřehlédněte: Když chcete fotit, ale zároveň šetřit! Nejlepší fotomobily s cenou do 5 000 Kč


Čína otestovala magnetický vlak

Ostře sledovaný test se uskutečnil v okrese Janggao v severočínském Datongu. Vlak jel po 1,2 kilometru dlouhé trati ve vakuovém potrubí rychlostí až 130 km/h. „Je to poprvé, kdy takový dopravní systém kdekoli na světě prošel plnohodnotným a komplexním integrovaným testem,“ tvrdí zpráva deníku China Daily.

Takzvaný Maglev, jak se vlakům na principu magnetické levitace zkráceně říká, využívá elektromagnetické síly. Nadnáší se těsně nad tratí, ale kolejnic se nedotýká.

Jak to celé funguje?

Systém využívá technologie supravodivé magnetické levitace. Nejprve se zvedne ze země, čímž se eliminuje třecí odpor a pak využívá vnitřní potrubí podobné vakuu, které snižuje odpor vzduchu.

V nadcházejících měsících plánujeme řadu testů, poznamenali čínští vědci s tím, že již budují provinční centrum pro testování svých futuristických vlaků. Nedaleko od něj se bude nacházet také zbrusu nová zkušební dráha. Očekává se, že její výstavba bude probíhat ve třech fázích, než se dostane do technického stavu, aby po ní vlaky mohly jezdit maximální rychlostí.

Maglev je mezistupeň mezi vlakem a letadlem

Při rychlosti tisíc kilometrů v hodině by cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje trvala jen něco málo přes hodinu. Pro srovnání, v současnosti tuto cestu letadla urazí za tři hodiny a vysokorychlostní vlaky za 5,5 hodiny. Co se týče výbavy a komfortu pro cestující, počítá se s palubním 5G internetem, bezdrátovými nabíječkami telefonů a nadstandardním servisem občerstvení a zábavy.

V projektech souvisejících s cestováním budoucnosti se angažuje také americký miliardář a šéf společností SpaceX a Tesla Elon Musk, který svůj vysokorychlostní transportní systém nazývá Hyperloop.

V nadsázce jej popisuje jako něco mezi Concordem, elektromagnetickým dělem a stolem na air hockey. Hyperloop je založen na podtlakových tunelech, přes které jezdí přetlakové kapsle na vzduchových polštářích, aby se eliminovalo tření, podobně jako vlaky Maglev.

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem The Third Research Institute of China Aerospace Science and Industry Corp, zdroj: The Sun

Total
0
Shares