- Čína otestovala magnetický vlak Maglev
- V tunelu bez vzduchu může jezdit až 1000 km/h
Byl to sice Elon Musk, kdo jako první přišel s nápadem rychlocestování tzv. hyperloopem, teď ale Čína hlásí, že úspěšně otestovala nový vlak s technologií magnetické levitace, který vyvine rychlost až 1000 kilometrů v hodině.
Nepřehlédněte: Bič na drahé energie v Česku i ve světě? Elektřinu nově mohou vyrábět i obyčejná okna v domě
Čína testuje vlak maglev
Čínští inženýři znovu posunuli hranice možného v oblasti železniční dopravy. V uplynulých dnech provedli tři zkušební jízdy nejmodernějšího vlaku na světě na trati v Datongu v provincii Šan-si.
Testovaný systém je založen na technologii supravodivé magnetické levitace. Nejprve se zvedne ze země, čímž se eliminuje třecí odpor a pak využívá vnitřní potrubí podobné vakuu, které snižuje odpor vzduchu.
Současný tubus, který je pro testy k dispozici, měří na délku pouze dva kilometry. Číňany tedy zatím nezajímá rychlost vlaku, zkoušejí jiné věci. O desítky kilometrů bude dráha prodloužena až během několika příštích let. Její výstavba má probíhat ve třech fázích, než se dostane do technického stavu, aby po ní vlaky mohly jezdit maximální rychlostí.
The train will be the world's fastest ground-based transport technology if the project goes as planned.https://t.co/lPGskOekUk
— Interesting Engineering (@IntEngineering) January 19, 2023
Maglev je mezistupeň mezi vlakem a letadlem
Čína se může pochlubit tím, že v současnosti provozuje největší vysokorychlostní železniční síť na světě, jejíž celková délka přesahuje 42 000 kilometrů. Tamní vláda má ambiciózní plán zvýšit maximální rychlost svých vlaků na 400 kilometrů v hodině během příštích dvou let. Současně s tím ale také masivně investuje do technologie maglev.
Pokud vše půjde podle plánu, v budoucnu cesta novým vlakem z Pekingu do Šanghaje bude trvat jen něco málo přes hodinu. Pro srovnání: V současnosti tuto trasu letadla urazí za tři hodiny a vysokorychlostní vlaky za 5,5 hodiny.
Co se týče výbavy a komfortu pro cestující, v maglevu se počítá s palubním 5G internetem, bezdrátovými nabíječkami telefonů a nadstandardním servisem občerstvení a zábavy.
Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem The Third Research Institute of China Aerospace Science and Industry Corp, zdroj: SCMP, Interesting Engineering
Jedna věc je studie a prototyp, druhá věc je, jestli to půjde v reálu použít. Bude třeba mimojiné nutné nastavit rozjezd a dojezd, aby se nebyla příliš velká přetížení.