Vlak, Maglev

Čína otestovala levitující vlak budoucnosti. Bez strojvůdce bude jezdit rychlostí až 1000 km/h

  • Levitující vlaky maglev
  • Představují budoucnost železnice bez kolejí
  • V Číně už jeden testují

V Číně právě dokončili úspěšný test vlaku s technologií magnetické levitace, který jednoho dne dopraví cestující do cíle rychleji než letadlo. Až projde všemi zkouškami, vyvine rychlost 1000 kilometrů v hodině, říkají experti.


Nepřehlédněte: Nejčastěji krade hesla z českých počítačů virus Agent Tesla. Je to největší hrozba, varují experti


Čína testuje superrychlý vlak

Během testů dosáhl nejnovější „čínský zázrak“ úctyhodné rychlosti 480 km/h, čímž se stal nejrychlejším vlakem na světě. Inženýři však doufají, že po optimalizacích pojede rychlostí až 1000 km/h (tedy mnohem vyšší než komerční letadla, která létají průměrně 880 až 920 km/h).

Asijská velmoc plánuje během následujících let rozšířit maglev technologii na železnice po celé zemi, aby usnadnila obyvatelům cestování mezi velkými městy a venkovskými oblastmi.

Cílem inovačního projektu China Railway 450 urychlit vývoj vlaků, které budou nejen rychlejší, chytřejší a šetrnější k životnímu prostředí, ale i energeticky účinnější. Dekarbonizace čínského dopravního sektoru hraje klíčovou roli v plánech země, která se chce do roku 2060 stát uhlíkově neutrální.

Takzvaný maglev se nadnáší těsně nad tratí, ale magnetického polštáře se nedotýká. Využívá technologie supravodivé magnetické levitace. Další výhody? Tyto supermoderní vlaky neprodukují žádné přímé emise a na rozdíl od dálnic a tradičních železnic mohou pod soupravami bezpečně procházet menší zvířata.

Vlak, Čína, maglev
Zdroj: The Third Research Institute of China Aerospace Science and Industry Corp

A co ostatní?

Čína je lídrem v rozvoji vysokorychlostních železnic, ale i další světové mocnosti vyvíjejí vlastní vysokorychlostní vlaky, které mají být alternativou k létání. Společnosti Siemens a Bombardier spolupracovaly na vývoji ICE 3 – rodiny vysokorychlostních elektrických vlaků, které jezdí mezi Nizozemskem a Německem.

Tyto soupravy obvykle „sviští“ maximální rychlostí 330 km/h, ačkoli vlaky sloužící mezi Frankfurtem a Kolínem nad Rýnem mají povoleno jezdit rychleji než 340 km/h, aby se zabránilo zpoždění.

S vývojem však příliš neotálejí ani v Japonsku nebo Jižní Koreji, kde jezdí 71 vlakových souprav, které umí z 0 na 320 km/h zrychlit za pouhých 5 minut.

Zdroj náhledové fotografie: The Third Research Institute of China Aerospace Science and Industry Corp, zdroj: The Sun

Total
0
Shares