Letadlo Yunxing

Čína dokončuje nejrychlejší letadlo na světě. Do USA doletí za kratší dobu, než trvá cesta autem z Prahy do Brna

  • Pracují na nástupci legendárních letadel Concorde.
  • Na první pohled vypadá spíše jako raketa.

Vzpomínáte na Concorde francouzské výroby, tedy dosud vůbec nejrychlejší nadzvukový dopravní letoun? Jeho kvalita byla úžasná, přesto se dneška nedožil. Čínská společnost Space Transportation však vyvíjí speciální letadlo Yunxing, které by mohlo slavný Concorde nahradit.


Nepřehlédněte: Takhle vypadá letadlo budoucnosti bez lidského pilota. Cestující mohou sedět v kokpitu a užívat si nerušený výhled


Čínský „Concorde“ s rychlostí Mach 4

Pokud se dnes rozhodnete letět na východní pobřeží Spojených států amerických, musíte tak učinit ideálně z Paříže nebo Londýna. Cesta přitom trvá 7 až 8 hodin. V 80. letech minulého století, kdy British Airways a Air France provozovaly letouny Concorde 101 a 102, trvala cesta pouze 3 až 3,5 hodiny, především díky vyvinutí rychlosti až 2,04 Mach.

A nyní si představte, že čínský „zázrak“ Yunxing slibuje rychlost Mach 4, tedy asi 4 900 km/h. Touto rychlostí by transfer z Londýna do New Yorku trval pouhých 90 minut. Další velkou předností letadla má být schopnost vertikálního vzletu a přistání, respektive vysoká cestovní nadmořská výška 20 kilometrů.

Superrychlé letadlo

Kromě Yunxingu na vývoji podobných projektů pracují i další firmy, jako je Boom Supersonic, která testuje model XB-1, nazývaný „syn Concordu“. Tento projekt doufá ve zkrácení letů přes Atlantik na polovinu, což by znamenalo návrat k nadzvukové dopravě poprvé od vyřazení britského Concordu v roce 2003.

Firma Reaction Engines také vyvíjí technologie pro hypersonické lety s rychlostmi až Mach 5 nebo vyšší, což by mohlo v budoucnu přinést revoluci v letecké dopravě po celém světě.

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem Space Transportation, zdroj: South China Morning Post

Total
0
Shares
9 komentářů
  1. 1) ta letová hladina je pro takovou rychlost naprosto NEZBYTNÁ, jinak by se to roztavilo. Akorát to má jednu drobnou záludnost. Ta mašina v té výšce bude aerodynamicky víceméně neřiditelná. Jsem zvědav jak se s tím poperou.
    2) není velký umění rychleji než z Prahy do Brna doletět v podstatě odkudkoli kamkoli. To žádnej výkon skutečně není.

  2. Výhled Je optimisticky. 20 let minimálně. Hlavně kvůli systému startu a přistání. Budu rád když se toho dožiji

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..