- Američané se chystají otestovat nový letoun NASA X-59
- Má být neuvěřitelně rychlý a tichý zároveň
Americká společnost Lockheed-Martin a NASA se chystají na vstoupit do historie. Mají v plánu otestovat experimentální letoun X-59 QueSST a věří, že s ním dosáhnou nadzvukové rychlosti při potlačení aerodynamického třesku.
Nepřehlédněte: Vědci jdou do kolen: Webbův teleskop vyfotil úchvatný snímek, který ukazuje Pilíře stvoření v neuvěřitelných detailech
Rok 2022 je pro stroj NASA X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology, tichá nadzvuková technologie) opravdu klíčový. Na jaře absolvoval kritické pozemní testy, aby se zjistili, jestli vydrží velké přetížení a vůbec může do vzduchu, kde mu jinak hrozilo, že by se mohl rozpadnout.
NASA X-59 vstoupí do historie
X-59 má ověřit, že takto rychlé stroje zvládnout překonat zvukovou bariéru a pohybovat se nadzvukovou rychlostí výrazně tišeji, než to bylo dosud možné. Právě nadměrný hluk nadzvukových komerčních letadel je vedle neekonomického provozu jedním z důvodů, proč se tato letadla komerčně neprovozují. Od března roku 1973 tamní letecký úřad zakázal jejich provoz nad územím Spojených států a u pobřeží.
V rámci testu bude X-59 přelétat nad několika obydlenými oblastmi, aby se zjistilo, jak obyvatelé reagují na jemnější „hukot“ (hluk o síle pouhých 60 decibelů), který vydává, pokud si vůbec něčeho všimnou. Regulační orgány budou informovány o jejich připomínkách a poté může vzniknout nové nařízení, které dosavadní omezení zruší.
„A až se tak stane, bude to znamenat další historický milník v létání a potenciálně to otevře novou éru letecké dopravy, kdy cestující aerolinek budou moci snídat v Los Angeles a obědvat v New Yorku,“ říká NASA.
První pokus se uskutečnil před 75 lety
První letadlo, které překonalo rychlost zvuku vlastní silou ve vodorovném letu, se jmenovalo Bell X-1. Během svého letu e výšce 13 000 metrů letoun dosáhl nejvyšší rychlosti odpovídající Machovu číslu 1,06, tedy rychlosti 1 126 km/h.
Bell X-1 odstartoval dlouhý vývoj amerických experimentálních letounů typu X, určená čistě k experimentálním účelům, která byla zpočátku utajována. Letoun byl poháněn raketovým motorem a let zahajoval vypuštěním ze speciálně upraveného bombardéru B-29. Po spotřebování paliva klouzavým letem přistál na letišti, byl však schopen také klasického vzletu.
Prototyp X-59 QueSST je výsledkem přes deset let trvajícího úsilí. Letoun má na první pohled velice úzký a špičatý „nos“ a právě tvar trupu a úprava celkové konstrukce má za cíl změnit rázovou vlnu vytvořenou rozdílem tlaku před a za letadlem při přechodu na nadzvukovou rychlost.
Zdroj nákladové fotografie: NASA, zdroj: IE