Semafor

Blíží se velká změna v řízení dopravy. Semafory zřejmě dostanou čtvrtou barvu

  • Změna v řízení dopravy.
  • Na semaforu by mohla přibýt čtvrtá barva.
  • Co by znamenala?

Semafory jsou na celém světě v podstatě stejné a fungují už více než sto let. Vědci však nyní navrhují, aby se k červené, žluté a zelené přidala čtvrtá bílá signalizace, která by snížila úroveň dopravních zácp i spotřebu paliva.


Nepřehlédněte: Sbohem a šáteček. Samsung ukončil podporu telefonu, který byl v Česku


Čtvrtá barva na semaforu: bílá

Autonomní vozidla (AV) brázdí silnice po celém světě ve stále hojnějším počtu. A vývoj jde nezadržitelně kupředu, takže jich časem bude přibývat. Dopravní inženýři ze Severokarolínské státní univerzity proto nedávno navrhli, že by se v semaforech mohlo objevit ještě čtvrté světlo, které by umožnilo autonomním autům řídit tok dopravy, zejména pak na křižovatkách.

„Tento koncept, který navrhujeme pro dopravní křižovatky, nazýváme bílá fáze,“ říká Ali Hajbabaie, docent stavebního a environmentálního inženýrství Severokarolínské státní univerzity. „Koncept zahrnuje novou dopravní signalizaci, aby řidiči věděli, co mají dělat. Červená světla budou stále znamenat stop. Zelená bude stále znamenat jeď. A bílá světla řeknou řidičům, aby jednoduše následovali auto před sebou.“

Hajbabaie v článku, který otiskl časopis Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, hovoří o řadě počítačových simulací, v nichž vizualizoval fungování přepracovaného systému semaforů. Podle nové koncepce autonomní vozidla komunikují bezdrátově mezi sebou a s počítači, které řídí semafory.

Auto, navigace
Zdroj: Dan Gold / Unsplash

Pouze pro autonomní vozidla

Když se ke křižovatce přiblíží dostatečný počet takových vozidel, aktivuje se bílé světlo. To řidičům signalizuje, že autonomní auta (AV) koordinují své pohyby, aby se doprava přes křižovatku pohybovala, a všechna neautomatizovaná vozidla musí pouze následovat vozidlo před sebou.

Jakmile počet AV na dané křižovatce klesne pod určitou hranici, semafory se vrátí ke své běžné tříbarevné signalizaci, tedy červené, žluté a zelené, a systém funguje stejně jako před více než sto lety. Výzkumníci ve své práci počítali i s chodci a zjistili, že koncept bílého světla zlepšuje efektivitu jak pro vozidla, tak pro lidi, kteří přes křižovatky přecházejí.

Zdroj náhledové fotografie: Eliobed Suarez / Unsplash,  zdroj: ncsu.edu, metro

Total
0
Shares
19 komentářů
  1. Tady nejsou schopni zavést ani blikající zelenou jako informaci o blížícím se konci zelené, to chci vidět to zavádění čtvrtý barvy. Jen aby si ji někdo neplet s pouličním osvětlením.
    Kromě toho, např. v takovým Německu jsem viděl i větší světlo pro červenou než ostatní dvě. To je hned vidět, kde koukají na bezpečnost, nejen měřením rychlosti takřka na každým rohu. A chtěl bych taky vidět, kolik značek (zejména snížené rychlosti, ukazatelé směru a objížďky) se tam schovává za stromy, křovím růzými sloupy a cedulemi.

    1. Blikajíci zelená Pane není problém udělat jen to nedovoluje česká norma pro řízení dopravy, a 300mm červena ( i ostatní) je k ničemu Ostrava je měla a vysledek nula když sedi blbec za volantem nepomůže ani metrový průměr světelného signálu jen to zvyšuje tatěž na sloupy ( popřípadě náklady na ivdividuální výrobu takového slupu nehovoře o ceně semaforu samotného) a to vše pak jde z našich daní… takže když začne kždý u sebe za volantem nebude muset být 50% křižovatek

  2. Bude to řídit standardizovaný čip všude po světě. Takže zavedení nějaké blikající zelené pak už nebude problém.
    Problém tady je, že každá křižovatka má nějaký zastaralý systém, každý pes jiná ves a rozumí tomu jen konkrétní firma
    Na druhou stranu tohle řešení bude plošně jednodušeji zneužitelné, proto by bezpečnost měla být při návrhu na prvním místě.

  3. Zaveďte na semaforech údaje o času, kdy dojde ke změně signálu a to i pro chodce a uvidíte, že se urychlí doprava a bude bezpečnější. Viděl jsem to v jiných státech a nemá to chybu.

    1. Udaj o čase je tok dobrý někde kde se točí klasický signálový”kolotoč” při inteligentním řízení křižovatky do toho kecají vozy MHD které si preferují i 300m před křižovatkou průjezd bez zastavení…. ani netušíte jaké informace řadič příjmá a jak sněma nakládá…. asi by jstesi opět stěžoval jak by jste mel na sekundovníku hodnotu 80sec a pokud by se blížil autobus přeskočil by vvám čas na 120sec…. ono to není tak jednoduché jak to vypadá z pohledu obyč řidiče… stačí se jen chvilku zastavit a sledovat jak daná zařízení fungují a pak to někomu docvakne že ani jedna délka světelného signálu nemusí být konstantní..

  4. Co vidím na silnici, tak se nebojím tvrdit, že dobrých 40% účastníků silničního provozu (zejména cyklozmrdů) nepozná ani ty tři základní barvy a neví, jaký je rozdíl mezi červenou a zelenou.
    Dokážu pochopit, že pro spoustu zasraných komoušů znamená červená KUPŘEDU LEVÁ, ale hlavně chci říct, že spousta lidí sere na nějaké barvičky. Myslíte, že je nějaká barva navíc bude omezovat nebo naopak něco usnadní?
    Usnadní leda tak výmluvy.
    Nicméně i ta definice mi přijde hodně směšná. “A bílá světla řeknou řidičům, aby jednoduše následovali auto před sebou.”
    Takže budu stát jako druhý na semaforu. Blikne zelená, ale já nepojedu, protože já budu následovat auto před sebou jen, když padne bílá? Nebo jak to mám chápat? A když padne bílá, koho bude následovat ten první?
    100 let tu nějakým způsobem něco funguje. A jako správný imbecilové z ameriky teď vymyslí něco, co akorát zbytečně přinese nepotřebný prvek navíc.
    Spíš by prospělo, kdyby se semafory měnily a skutečně tam byl nějaký odpočet, aby lidé věděli, jestli to ještě stihnou v poho nebo ne.
    A HLAVNĚ!!!! Měl by se začít řešit skutečný problém na semaforech a to je “snake effect”!!!!!

  5. Ještě přidám jedno video (otázka je, jestli to tu schválí cenzura). Toto je ten “snake effect”, o kterém mluvím.
    Toto video jasně popisuje problém a i nabízí řešení. Jenže to není o světélku na semaforech, ale spíš by mělo být nějaké světýlko pro blbce v autě, když už ho mnozí nemají v hlavě, aby se jim rozsvítilo….
    https://www.youtube.com/watch?v=iHzzSao6ypE

  6. “Výzkumníci ve své práci počítali i s chodci a zjistili, že koncept bílého světla zlepšuje efektivitu jak pro vozidla, tak pro lidi, kteří přes křižovatky přecházejí.”

    Koho budou chodci při bílém světle následovat? 😀

    1. Já nechápu ani funkci bílého světa. Takže když auto přede mnou pojede rovně tak já musím taky? I když potřebuji vlevo?

  7. Bude na semaforech ještě fialová barva, ta bude rušit všechny ostatní jako žolík v kartách.

  8. Kdyby tam dali spíše odpočet do konce zelené či červené. To by vedlo ke zkvalitnění dopravy.

  9. Je to nutné ?? Proč to měnit, když něco funguje je to zaběhlé a lidé jsou na to zvyklí

  10. A já bych tam přidal ještě morseovku – proč ne? Tohle elektrické šílenství nemá konce – žádná barva navíc nenaučí nikoho jezdit – a sledovat auto předemnou mohu i bez bílého světla – jenomže 80% řidičů to nedokáže. Stačí se podívat jak se kdo rozjíždí – na semafor vidí i desáté auto v řadě – a přesto když se rozsvítí zelená, rozjíždí se pouze ten první a ostatní molouvé stojí. Než se rozjede ten desátý, je zase červená – tak k čemu tahle dementní novinka ?!? Nakonec bude semafor několikabarevná koule a uprostřed ještě digitální obrazovka – a kničemu – nic horšího si už představit nedokážu. Proč zase měnit něco co funguje ?!?

  11. Obávám se, že nic z navrhovaných zlepšení nepomůže.
    Dneska si většina řidičů myslí, že zelená znamená “Přestaň se vykecávat/psát SMS a začni velice pomalu hledat spojkový pedál.
    Dokud se to nezmění u řidičů, tak jsou všechny snahy marné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..