Elektromobil

Blíží se konec spalovacích motorů? Elektromobily brzy ujedou až 5000 kilometrů, aniž by musely zastavit

  • Elektromobily s dojezdem až 5000 km?
  • Díky nové technologii možná žádný problém.

Jedním z problémů, kterému čelí široké rozšíření elektromobilů, je omezený dojezd, který tradičně brání jejich používání pro cestování na dlouhé vzdálenosti. S příchodem nového typu akumulátoru se však situace může zanedlouho změnit.


Nepřehlédněte: Přivedl do rozpaků i špičkové vědce. Sedmnáctiletý génius sestrojil funkční fúzní reaktor


Rekordní baterie pro elektromobily

V rychle se rozvíjejícím světě elektromobilů se pravděpodobně schyluje k zásadní průlomu v oblasti baterií, píše server The Bright Side of News. Tento zvrat přichází v rozhodující chvíli, protože odvětví elektrických aut se dnes nachází na rozcestí.

Korejští vědci z Pohang University of Science and Technology (POSTECH) oznámili, že umí posunout průměrný dojezd elektromobilů k hranici 5000 kilometrů. Klíčem k úspěchu je použití křemíku a speciálního polymeru.

Ve většině moderních lithiových baterií se k výrobě anod používá převážně grafit. Materiály, jako křemík, však nabízejí mnohem vyšší energetickou kapacitu než grafit, proto jsou velmi žádoucí pro účinnější konstrukce baterií. Křemík však má tendenci se při vnitřních reakcích v baterii rozpínat, což ohrožuje její stabilitu.

Elektromobil
Zdroj: Vlad Tchompalov / Unsplash

Blýská se na lepší časy?

Aby tým jihokorejských vědců tuto překážku překonal, vyvinul polymer, který využívá výhod vodíkové vazby – tedy toho, že ji lze přerušit a obnovit – a odpovídá Coloumbově zákonu, což znamená, že přitažlivá síla mezi nestejnými náboji (kladným a záporným) vytváří silnější vazbu.

Pro vysvětlení, Coulombův zákon je formálně podobný Newtonově gravitačnímu zákonu. Rozdíl je v tom, že gravitační síla může být jen přitažlivá, kdežto elektrická může být přitažlivá i odpudivá.

Výsledkem je vrstvený polymer se střídavě kladnými a zápornými náboji, který má silné, vratné vazby umožňující lépe kontrolovat objemovou roztažnost, což dává potenciál pro vytvoření silnějších a spolehlivějších baterií pro elektromobily.

V současné době již mnoho elektromobilů dokáže ujet až 500 kilometrů, než je třeba je dobít. S příchodem vozidel, které ujedou tisíce kilometrů bez nutnosti navštívit dobíjecí stanici, by se obavy z jejich pořízení mohly brzy stát minulostí.

Zdroj náhledové fotografie: user6702303 / Freepik, zdroj: IFLScience, EcoWatch ,The Bright Side of News

Total
0
Shares
14 komentářů
  1. nevím už ani kolikátá super baterie to je za ty roky, ale stále vidím v obchodech jen ty zázraky co dojedou za první kopec a chtějí nabíječku :))))

    1. Já to vidím podobně, už jsem tu četl o tolika unikátních baterií a zatím kde nic tu nic. Prosím už tu nepište nic o svých zázracích. Počkejte až ta baterie, která i doživotně vydrží bez ztráty energie bude, cena auta bude stejná jako spalovák, pak teprve budou normální pracující možná i přemýšlet o koupi tohoto vozu. Jinak je to jen utopie…

    2. Je to tak, zase další “zázrak”… Nebo spíše zase jen kachna. Nestojí to ani za komentář.

  2. Takové články vycházejí pravidelně. Informační hodnota nula. Mají prototyp? Mají nějaký patent, mají článek hotový a připravený do výroby? Kdo to zaplatí, která firma koupí, kdo to bude vyrábět? Mají velké nic. A kdyby to byla pravda, tak než by to šlo do sériové výroby, tak jsou to léta..

  3. Článek na úrovni sovětské Pravdy: “Příští generace bude žít v komunismu!”
    A bezbřehá víra, že v oblasti elektro nás čekají revoluční vynálezy, zatímco u benzínových motorů žádné revoluční vynálezy nečekejte.
    Mimochodem, v druhohorách byla koncentrace CO2 v ovzduší 2000 ppm, 5x více, než dnes.

  4. Už v devadesátých letech se psalo o tom, jak do deseti, maximálně patnácti let budou stát všude termonukleární reaktory, které poskytnou lidstvu dostatek levné energie.

  5. Taková baterie by měla 1 MWh a za 5 minut ji snadno plně dobijete na 14 MW nabíječce. Na celý výkon Temelína by se jich nabila naráz asi stovka.

  6. A teď ještĕ o Červené Karkulce 🙂 Průmĕrná spitřeba EV je okolo 20kWh/100km, tedy na 5000km by baterie musela udržet energii 1MWh, to je energie pro malé mĕsto.

  7. Jj zase nějaký vlhký sen elektrosnilku chce to léčit posedlost je nebezpečná

Comments are closed.