- V únoru se MacOS stal terčem útoků
- V hlavní roli byl reklamní malware
- Ten zneužíval optimalizaci vyhledávání
Experti na kyberbezpečnost ze slovenské společnosti ESET vydali novou tiskovou zprávu. Ta představuje ohlédnutí za únorovými statistikami z hlediska útoků na jablečný operační systém MacOS. V této souvislosti patřily mezi nejčastěji detekované viry adware Pirrit a reklamní malware MaxOfferDeal.
Malware MaxOfferDeal
„I když střídavě sledujeme klesání nebo zvyšování počtu detekcí, adware Pirrit i Bundlore zůstávají škodlivými kódy, které jsou v Česku stabilně přítomny již od začátku minulého roku. V tuto chvíli se nám stále potvrzuje naše predikce, že adware rozhodně nebude v případě platformy macOS v letošním roce oslabovat,“ potvrdil Jiří Kropáč, vedoucí virové laboratoře společnosti ESET v Brně.
V únoru ESET také zaznamenal návrat reklamního malwaru MaxOfferDeal, který využívá optimalizaci pro vyhledávače (Search Engine Optimization, SEO) a sponzorovaný webový obsah. Jeho cílem jsou uživatelé, kteří vyhledávají nástroje a služby mimo oficiální obchod App Store, kde jsou zpravidla placené.
Nepřehlédněte: Ruští kosmonauti dorazili na ISS ve žlutomodrých kombinézách, prý to byla náhoda
„Adware MaxOfferDeal se na internetu šíří prostřednictvím obsahu, na který může uživatel narazit při hledání populární aplikace, kterou se útočníci rozhodli pro tyto účely zneužít. Uživatel jednoduše zadá název aplikace do internetového vyhledávače, dostane ale sponzorované a optimalizované výsledky vyhledávání, které jsou poskytnuty přímo výrobcem škodlivého kódu,“ vysvětluje Kropáč.
Nestahujte mimo AppStore
Malware se nejčastěji šíří nelegitimními aplikacemi, které parazitují na známých a bezproblémových službách, nebo jako součást balíčku s bezplatnou aplikací. I když je přímé riziko v porovnání s jiným typem malware v případě reklamního malwaru nižší, bezpečnostní specialisté nedoporučují tuto hrozbu jakkoliv podceňovat.
Zdroj náhledové fotografie: Mika Baumeister, Unsplash (ilustrační)