- Americká firma představila revoluční technologii, která umožňuje nabití baterie do elektromobilů za 5 minut.
- Využívá grafen pro efektivní rozvod tepla a zajišťuje rychlé nabíjení i v extrémních teplotách.
Ani v roce 2024 stále nedošlo k vyřešení zásadní otázky kolem akumulátorů založených na lithiu. Tedy jak je budeme vyrábět, až lithium dojde? Jak je správně recyklovat a jak zabránit jejich rychlé degradaci? Vědci nyní přináší pár zajímavých nápadů – a opět v tom hraje roli grafen.
Nepřehlédněte: Vybíjí se vám rychle telefon? Hned se zbavte těchto aplikací, vysávají baterie jako upír!
Rychlé nabití, malé zahřívání
Americká firma Solidion vyvinula technologii umožňující nabíjení lithium-iontových baterií elektrických vozidel během pouhých 5 minut. Systém využívá grafenový rozvaděč tepla, který baterii během nebo před nabíjením rychle zahřívá. Tento přístup podle expertů umožňuje rychlé a bezpečné nabíjení i za chladného počasí, což řeší častý problém se ztrátou kapacity baterií v zimě.
Kromě toho nová technologie zahrnuje i pokročilý systém chlazení, který udržuje optimální teplotu baterie během jízdy a zabraňuje přehřátí. Jak je známo, grafen se vyznačuje vysokou tepelnou vodivostí (5 300 W/mK), což je několikanásobně více než měď, a přitom je čtyřikrát lehčí. Aby nebylo nic ponecháno náhodě, nová technologie nabíjení automaticky přepíná mezi režimem ohřevu a chlazení, čímž zajišťuje účinné řízení teploty.
Americká firma řeší alternativní baterie
Firma Solidion je známá tím, že dlouhodobě vyrábí solid-state baterie ve třech variantách: Gen 1 lithium-iontové buňky s vysokým obsahem křemíku, Gen 2 bezanodové lithium-kovové buňky a Gen 3 lithium-sirné buňky. Každý typ používá odlišný solid-state elektrolyt, což umožňuje zvýšit kapacitu, bezpečnost a snížit náklady na výrobu.
Pokud se nová technologie osvědčí během testování, dočkáme se v budoucnu levnějších a bezpečnějších baterií pro nové generace elektrických vozidel, které bude možné nabíjet během několika minut a za každého počasí.
Zdroj náhledové fotografie: user6702303 / Freepik, zdroj: Interesting Engineering