Letadlo, Sky Cruise

„Telefon tenký jako platební karta, notebook lehký jako pírko.“ Vědci vyrobili přelomovou baterii, pohánět může i letadla

  • Něco takového se nepovede každý den.
  • Fenomenální baterie může způsobit revoluci.

Tým z Chalmersovy technické univerzity ve Švédsku vynalezl ultrapevnou a lehkou baterii vyrobenou z uhlíkových vláken, která je natolik energeticky hustá, aby mohla pohánět elektrická letadla, píše server Independent.


Nepřehlédněte: Na stará kolena znovu do autoškoly? Evropská unie zvažuje povinné přezkoušení důchodců


Hmotnost notebooku sníží na polovinu

„Podařilo se nám vytvořit baterii z kompozitu z uhlíkových vláken, která je stejně tuhá jako hliník a energeticky dostatečně hustá, aby mohla být komerčně využívána,“ říká vědec Richa Chaudhary z Chalmersovy univerzity, který výzkum vedl.

Baterie z uhlíkových vláken může být využita v mnoha produktech. Podle expertů by mohla snížit hmotnost notebooků na polovinu a objevit se v mobilních telefonech tenkých jako kreditní karta nebo elektromobilech, jejichž dojezd zvýší o 70 procent.

Poprvé se vědci pokusili použít uhlíková vlákna k výrobě akumulátorů v roce 2018, ale hustota energie nebyla dostatečná, aby se daly použít v reálných produktech.

Telefon, mobil
Zdroj: Đức Trịnh / Unsplash

O baterii je velký zájem

Baterie nové generace má energetickou hustotu 30 Wh/kg, což je zhruba čtvrtina kapacity srovnatelné lithium-iontové baterie, ale zabírá mnohem méně místa a je výrazně lehčí.

„Z hlediska vlastností je nová baterie dvakrát lepší než její předchůdce a vlastně nejlepší, jaká kdy byla na světě vyrobena,“ vysvětlil profesor Leif Asp z Chalmers University of Technology s tím, že o nový typ akumulátoru již projevil zájem automobilový a letecký průmysl.

„Lze si představit, že časem mobilní telefony budou tenké jako kreditní karta a notebooky budou vážit polovinu toho, co dnes. Může také dojít k tomu, že komponenty, jako je elektronika v automobilech nebo letadlech, budou poháněny bateriemi z uhlíkových vláken,“ dodal.

Zdroj náhledové fotografie: blende12 / Pixabay, zdroj: Independent, Advanced Materials

Total
0
Shares
6 komentářů
  1. Baterie nové generace má energetickou hustotu 30 Wh/kg, což je zhruba čtvrtina kapacity srovnatelné lithium-iontové baterie, ale zabírá mnohem méně místa a je výrazně lehčí.

    Asi dobrej matroš… 🤔🤪

    1. 👍
      Zkopíroval jsem si to taky, a chtěl napsat něco v podobném duchu, ale koukám, že nejsem sám, kdo si toho nesmyslného blábolu všiml.

  2. Takových zázračných bakterií u bylo slibováno, jéje… Jako dříve alchymist slibovali výrobu kamene a mudrců, elixíru života, homunkula či transmutaci různých levných a hojných prvků na zlato… Mění se doba, mění se cíle, ale metody šarlatánů zustsvaji stejné. Z důvěřivců vytahávat bombastckými sliby peníze…

  3. Takových zázračných baterií u bylo slibováno, jéje… Jako dříve alchymisté slibovali výrobu kamene mudrců, elixíru života, homunkula či transmutaci různých levných a hojných prvků na zlato… Mění se doba, mění se cíle, ale metody šarlatánů zůstávají stejné. Z důvěřivců vytahávat bombastckými sliby peníze…

  4. Pan redaktor hodně hulí, nebo je trochu retardovaný.
    Nebo obojí.

  5. Autor neumí pořádně přeložit článek. V originále píší o tom, že pokud by se tato baterie využila jako strukturální baterie ke stavbě auta, tak by to mělo kýžený efekt. Např.

    Překlad zde:
    Použití uhlíkových vláken k výrobě baterií bylo poprvé vyzkoušeno v roce 2018, ale hustota energie nebyla dostatečná pro komerční aplikace. Nejnovější design baterie má hustotu energie 30 Wh/kg, což je přibližně čtvrtina kapacity srovnatelné lithium-iontové baterie. Možnost konstrukce vozidla s touto baterií však znamená, že zabírá mnohem méně místa a hmotnosti.

    „Co se týče multifunkčních vlastností, nová baterie je dvakrát lepší než její předchůdce – a vlastně nejlepší, jaká byla kdy vyrobena,“ řekl profesor Leif Asp z Chalmersovy technické univerzity, který také poznamenal, že již vzbudila zájem automobilového a leteckého průmyslu.

    „Můžeme si představit, že mobilní telefony tenké jako kreditní karta nebo notebooky, které váží polovičně méně než dnes, jsou nejblíže k realizaci. Je také možné, že komponenty, jako jsou elektronické systémy v autech nebo letadlech, budou poháněny strukturálními bateriemi.

    „Bude zapotřebí velkých investic, aby bylo možné uspokojit náročné energetické potřeby dopravního průmyslu, ale právě zde by tato technologie mohla mít největší přínos.“

Comments are closed.