XPeng X2

První české létající auto mění sny v realitu. Podívejte se, jak se vznáší v oblacích

  • České létající auto Airwolf
  • Vymyká se všemu, co jsme dosud viděli
  • Dopravní zácpy už nebudou problém

Létající auta, která jsme zatím mohli vidět jenom ve filmech, se pomalu stávají skutečností. Vize futuristicky vypadajících dopravních prostředků láká čím dál více firem, nejen těch ze západní Evropy, USA nebo Číny. Dokládá to zpráva, že na vznášejícím se autě pracuje i první česká firma.


Nepřehlédněte: Víme, jak bude vypadat letadlo budoucnosti na jaderný pohon. Připravte se na revoluční změny


České létající auto

Airwolf je podle společnosti UDX eVTOL s výkonem 430 koní (320 kW), který je obratný jako kolibřík a má dvě pohodlná sedadla. Létající stroj je poháněný naklápějícími se vrtulemi, dosahuje rychlosti téměř 230 km/h, a to již za pouhé tři sekundy od startu, a nabízí maximální dolet 66 kilometrů. Každý ze čtyř motorů se přitom může pohybovat nezávisle, píše server New Atlas.

Předpokládaná cena? 320 tisíc dolarů, v přepočtu 7,3 milionu korun. Společnost UDX již postavila funkční prototypy ve zhruba čtvrtinovém měřítku, jejichž vlastnosti demonstrovala ve videu. Tím však zástupci českého startupu nepřímo přiznávají, že do sériové výroby plnohodnotného létajícího taxi je stále daleko. Plný potenciál Airwolfu ukazuje vyrenderované promo níže.

AirCar prodlouží dolet na tisíc kilometrů

UDX není jedinou společností na rychle rostoucím trhu vznášejících se dopravních prostředků. Podobný stroj vzniká i na východ od našich hranic. A nutno přiznat, že slovenská firma Klein Vision je s vývojem mnohem dál než české UDX.

Kdybyste AirCar viděli stát u krajnice, napadlo by vás, že jde o obyčejné sportovní vozidlo. Díky sofistikovanému mechanismu se však za dvě minuty a patnáct sekund dokáže proměnit v opravdové letadlo. Křídlo se při transformaci sklápí do trupu a není ho vidět, takže když přistanete, velmi rychle se z letounu znovu stane sportovní automobil, který nemá problém s parkováním.

„Na rozdíl od prototypů dronů-taxíků nemůže vzlétnout a přistát vertikálně, ale potřebuje přistávací dráhu. AirCar na vzlet potřebuje ranvej dlouhou 300 metrů, jeho vzletová rychlost je 120 km/h a letová rychlost 170 km/h,“ uvádí Klein Vision na svém webu.

Vývoj prvního prototypu AirCar trval přibližně dva roky a investice do něj činily méně než 2 miliony eur, tedy si 45 milionů korun. Anton Zajac, poradce a investor, říká, že pokud by se firmě podařilo získat byť jen malé procento z celosvětových prodejů, byla by nesmírně úspěšná. „Jen ve Spojených státech je asi 40 000 objednávek letadel.“

V hlavách slovenských konstruktérů se zřejmě i proto rodí nápad na stavbu vylepšené verze, která nabídne odhadovanou cestovní rychlost 300 km/h a dolet až 1 000 kilometrů. Výhodou druhé generace AirCaru má být i možnost přepravovat až čtyři osoby, tedy pilota a tři pasažéry, kam jen budou chtít. První generace pojme pouze dvě osoby.

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem XPeng, zdroj: NewAtlas, FONETECH.CZ

Total
0
Shares
2 komentářů
    1. Přesně. S tímto bych se nechtěl pohybovat na silnici.

Comments are closed.