Vlak, Maglev

Čínský levitující rychlovlak letěl rychlostí přes 620 km/h. Pro Česko zatím stále vzdálený sen

  • Čína otestovala magnetický vlak Maglev
  • V tunelu bez vzduchu bude jednou jezdit až 1000 km/h

Čínský vysokorychlostní vlak Maglev dosáhl při testovací jízdě na magnetickém polštáři nového rychlostního rekordu. Informovala o tom společnost China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC). Inženýři doufají, že po optimalizacích souprava vyvine rychlost až 1 000 km za hodinu (tedy mnohem vyšší než komerční letadla, která létají průměrnou rychlostí 877 až 923 km za hodinu).


Nepřehlédněte: Vybuchující „ďábelská“ kometa změnila barvu na zelenou. Brzy bude možná vidět pouhým okem


Čína otestovala magnetický vlak

Experti nejlidnatější země na světě znovu posunuli hranice možného v oblasti železniční dopravy. Nově provedli testovací jízdu levitujícího magnetického vlaku uvnitř tubusu s odčerpaným vzduchem.

Magneticky levitující vlak přezdívaný T-Flight během zkoušky zrychlil na rychlost 623 km/h – jedná se o nejvyšší rychlost, jaké kdy supravodivý vlak dosáhl.

Konstrukce nové soupravy je celá z lehkých uhlíkových vláken a má špičatý „nos”. Rychlovlak využívá technologii tzv. magnetické levitace (odtud pojmenování Maglev pro tyto stroje).

Konkrétně používá vysokoteplotní supravodivou maglevovou technologii  – odlišnou od nízkoteplotní technologie používané Německem a Japonskem.

Ta vysokoteplotní je podle odborníků z Číny vhodnější pro futuristický koncept superrychlé dopravy ve vakuu v potrubích, kde může rychlost teoreticky přesahovat i 1000 km/h.

Vlak, Čína, maglev
Zdroj:  The Third Research Institute of China Aerospace Science and Industry Corp

Budoucnost dopravy?

Při rychlosti tisíc kilometrů v hodině by cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje trvala jen něco málo přes hodinu. Pro srovnání, v současnosti tuto cestu letadla urazí za tři hodiny a vysokorychlostní vlaky za 5,5 hodiny.

Čína plánuje rozšířit technologii Maglev na železnice po celé zemi, aby usnadnila obyvatelům cestování mezi velkými městy a venkovskými oblastmi. Tento cíl je součástí technologického inovačního projektu China Railway 450, který byl zahrnut do čtrnáctého pětiletého plánu země.

Dekarbonizace čínského dopravního sektoru hraje klíčovou roli v plánech země, která se chce do roku 2060 stát uhlíkově neutrální.

Vlaky Maglev neprodukují žádné přímé emise a na rozdíl od dálnic a tradičních železnic mohou pod kolejemi Maglev bezpečně procházet zvířata. Nový čínský superrychlý vlak by mohl být v provozu do tří až deseti let.

Zdroj náhledové fotografie: qq469717806 / Pixabay, zdroj: Live Science

Total
0
Shares