- Čína otestovala magnetický vlak Maglev
- V tunelu bez vzduchu může jezdit až 1000 km/h
Není obvyklé, aby vás vlak dopravil do cíle stejně rychle jako letadlo, ale nový čínský Maglev s technologií magnetické levitace to brzy dokáže, píše server New Atlas.
Nepřehlédněte: Země není placatá, ale vědci se domnívají, že Jupiter kdysi plochý být mohl
Čína otestovala magnetický vlak
Inženýři nejlidnatější země na světě znovu posunuli hranice možného v oblasti železniční dopravy. Nově provedli testovací jízdu levitujícího magnetického vlaku uvnitř tubusu s odčerpaným vzduchem kvůli snížení aerodynamického odporu.
Společnost China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) oznámila, že její nový magneticky levitující vlak přezdívaný T-Flight během testování zrychlil na maximální rychlost 623 km/h. Jedná se o nejvyšší rychlost, jaké kdy supravodivý vlak dosáhl.
„Vysokorychlostní souprava překonala nejvyšší zaznamenanou rychlost Maglevu (603 km/h), kterou si dříve připsal japonský model řady L0,“ uvádí zpráva.
Čínští inženýři doufají, že po optimalizacích Maglev vyvine rychlost až 1 000 km za hodinu (tedy mnohem vyšší než komerční letadla, která létají průměrnou rychlostí 877 až 923 km za hodinu).
Při rychlosti tisíc kilometrů v hodině by cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje trvala jen něco málo přes hodinu. Pro srovnání, v současnosti tuto cestu letadla urazí za tři hodiny a vysokorychlostní vlaky za 5,5 hodiny.
China’s Hyperloop Breaks Own Speed Record, Hitting Over 623 Kilometers-Per-Hour
China’s answer to the Hyperloop, an ultra-high-speed maglev train, has recently broken its own speed record by achieving speeds over 623 kilometers (387 miles)…https://t.co/8Q9cnJXWvV
— Science Academy (@Academ18Academy) February 14, 2024
Jak Maglev funguje?
Speciální souprava využívá technologie supravodivé magnetické levitace. Nejprve se zvedne ze země, čímž se eliminuje třecí odpor a pak využívá vnitřní potrubí podobné vakuu, které snižuje odpor vzduchu. Maglev je proto rychlejší a tišší než konvenční vlaky. Protože nevytváří přímé emise, je lepší i pro životní prostředí.
Čína plánuje rozšířit technologii Maglev na železnice po celé zemi, aby usnadnila obyvatelům cestování mezi velkými městy a venkovskými oblastmi. Tento cíl je součástí technologického inovačního projektu China Railway 450, který byl zahrnut do čtrnáctého pětiletého plánu země.
Dekarbonizace čínského dopravního sektoru hraje klíčovou roli v plánech země, která se chce do roku 2060 stát uhlíkově neutrální. Vlaky Maglev neprodukují žádné přímé emise a na rozdíl od dálnic a tradičních železnic mohou pod kolejemi Maglev bezpečně procházet zvířata. Nový čínský superrychlý vlak by mohl být v provozu do tří až deseti let.
Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem The Third Research Institute of China Aerospace Science and Industry Corp, zdroj: New Atlas
Drahá infrastruktura vydaná napospas vyšinutým jedincům a organizacím. Tohle se nechytne. Nebylo by lepší udělat ze samotné jízdy větší zážitek, aby už i cesta byla cíl. A potom vlaky bohatě stačí.