Vlak, Čína, maglev

Čína otestovala vlak rychlý jako letadlo. V tunelu levitoval na elektromagnetickém polštáři

  • Čína otestovala magnetický vlak Maglev
  • V tunelu bez vzduchu může jezdit až 1000 km/h

Není obvyklé, aby vás vlak dopravil do cíle stejně rychle jako letadlo, ale nový čínský Maglev s technologií magnetické levitace to brzy dokáže, píše server New Atlas.


Nepřehlédněte: Země není placatá, ale vědci se domnívají, že Jupiter kdysi plochý být mohl


Čína otestovala magnetický vlak

Inženýři nejlidnatější země na světě znovu posunuli hranice možného v oblasti železniční dopravy. Nově provedli testovací jízdu levitujícího magnetického vlaku uvnitř tubusu s odčerpaným vzduchem kvůli snížení aerodynamického odporu.

Společnost China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) oznámila, že její nový magneticky levitující vlak přezdívaný T-Flight během testování zrychlil na maximální rychlost 623 km/h. Jedná se o nejvyšší rychlost, jaké kdy supravodivý vlak dosáhl.

„Vysokorychlostní souprava překonala nejvyšší zaznamenanou rychlost Maglevu (603 km/h), kterou si dříve připsal japonský model řady L0,“ uvádí zpráva.

Čínští inženýři doufají, že po optimalizacích Maglev vyvine rychlost až 1 000 km za hodinu (tedy mnohem vyšší než komerční letadla, která létají průměrnou rychlostí 877 až 923 km za hodinu).

Při rychlosti tisíc kilometrů v hodině by cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje trvala jen něco málo přes hodinu. Pro srovnání, v současnosti tuto cestu letadla urazí za tři hodiny a vysokorychlostní vlaky za 5,5 hodiny.

Jak Maglev funguje?

Speciální souprava využívá technologie supravodivé magnetické levitace. Nejprve se zvedne ze země, čímž se eliminuje třecí odpor a pak využívá vnitřní potrubí podobné vakuu, které snižuje odpor vzduchu. Maglev je proto rychlejší a tišší než konvenční vlaky. Protože nevytváří přímé emise, je lepší i pro životní prostředí.

Čína plánuje rozšířit technologii Maglev na železnice po celé zemi, aby usnadnila obyvatelům cestování mezi velkými městy a venkovskými oblastmi. Tento cíl je součástí technologického inovačního projektu China Railway 450, který byl zahrnut do čtrnáctého pětiletého plánu země.

Dekarbonizace čínského dopravního sektoru hraje klíčovou roli v plánech země, která se chce do roku 2060 stát uhlíkově neutrální. Vlaky Maglev neprodukují žádné přímé emise a na rozdíl od dálnic a tradičních železnic mohou pod kolejemi Maglev bezpečně procházet zvířata. Nový čínský superrychlý vlak by mohl být v provozu do tří až deseti let.

Zdroj náhledové fotografie: se souhlasem The Third Research Institute of China Aerospace Science and Industry Corp, zdroj: New Atlas

Total
0
Shares
1 komentář
  1. Drahá infrastruktura vydaná napospas vyšinutým jedincům a organizacím. Tohle se nechytne. Nebylo by lepší udělat ze samotné jízdy větší zážitek, aby už i cesta byla cíl. A potom vlaky bohatě stačí.

Comments are closed.