- Již čtvrtina českých uživatelů se setkala během nakupování na internetu s podvodem
- Řada z nás však stále podceňuje základní bezpečnostní pravidla v online světě
- Jen čtvrtina uživatelů používá unikátní heslo pro každý svůj online účet
Už čtvrtina Čechů se při svých online nákupech setkala s podvodem, většina to ale nijak neřeší. Pouze čtvrtina lidí přitom používá v e-shopech jedno unikátní heslo, třetina pak hesla opakovaně využívá u více svých účtů. Vyplývá to z průzkumu společnosti ESET ve spolupráci s agenturou Median.
Nepřehlédněte: Student fyziky měl dokázat, že cestovat v čase je opravdu možné. Matematika překvapivě sedí, říkají vědci
Čtvrtina zákazníků se setkala s podvodem
V letošním roce narostl počet lidí, kteří se při online nakupování setkalo s podvodem – zatímco minulý rok se setkalo s podvodem 19 % respondentů, nyní to uvedlo již 25 % dotázaných. Čtvrtina lidí se při řešení obrací na banku, pětina na policii a jen lehce přes 10 % na provozovatele obchodu. Přibylo však lidí, kteří podvod nijak neřeší (z 33 % na 42 %). Třetina respondentů, kteří na internetu nenakupují, jako důvod uvedla, že jim nákupy online nepřijdou bezpečné.
Jen čtvrtina lidí přitom používá v elektronických obchodech pokaždé unikátní heslo, přestože hesla jsou stále nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na internetu. V porovnání s loňskem mírně klesl počet lidí, kteří svá hesla „recyklují“, stále je jich ale třetina. Naopak více lidí dává přednost možnosti nakoupit bez registrace (31 % v roce 2022, letos 34 %).
„Opakované používání hesel bychom možná očekávali od starších lidí, ale není tomu tak. Zatímco pouze 17 % lidí starších 75 let používá pouze jedno heslo, u lidí ve věku 25 až 34 let je tomu v 45 % případů,“ shrnuje Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti ve společnosti ESET.
„Pokud využíváme jedno heslo pro více služeb, výrazně tím ohrožujeme naši digitální bezpečnost. V případě, že kyberútočníci získají přístup k jednomu z našich online účtů, ať už proto, že heslo jednoduše prolomí nebo ho získají z databáze uniklých přihlašovacích údajů, otevírají se jim dveře k našim dalším online účtům, které mohou být zneužity k neoprávněným transakcím nebo odhalit naše osobní či platební údaje. S tvorbou a bezpečným ukládáním jedinečných hesel nám mohou pomoci specializované programy zvané správci hesel,“ radí Žáčková.
Internetové obchody jsou mezi českými spotřebiteli velmi oblíbené, nakupuje v nich naprostá většina z nás (95 %). Nejčastějším zařízením pro online nákupy je notebook (54 %), polovina z nás využívá také chytrý mobilní telefon – ten je nejoblíbenějším zařízením k online nákupům mezi nejmladší generací ve věku 18 až 24 let (70 %).
Bezpečnost e-shopu je důležitá, lidé ji ale neumí posoudit správně
Pro české uživatele je velmi důležité, aby v nich e-shop vyvolával důvěru v bezpečnost nákupu. To posuzují podle dřívější dobré zkušenosti (90 %), recenzí (57 %) či známosti značky (56 %). Skutečné bezpečnostní prvky ale označila jen necelá čtvrtina respondentů.
Bezpečnostní experti přitom letos v prosinci upozornili na řadu falešných webových stránek, které útočníci vydávají právě za falešné e-shopy. Varují, že s řadou z nich se mohou setkat i uživatelé v Česku.
Na falešný internetový obchod může upozornit podivně znějící internetová adresa nebo nedostatek informací o provozovateli e-shopu a obchodních podmínkách. Informace na webu se také mohou jevit jako strojově přeložené, případně všechny texty nejsou přeloženy do češtiny. Text může mít také nekonzistentní formátování napříč webem.
Při online platbách výzkumníci doporučují ohlídat si bezpečnost platební brány či využívání jednorázových virtuálních platebních karet. Ideální je podle nich mít zvláštní účet na platby v e-shopech, kam si můžeme převést jen částku na konkrétní platbu a nevystavujeme se riziku, že nás někdo kromě podvodné platby obere ještě o všechny finance.
Nejčastěji volí čeští zákazníci placení kartou online. Oproti minulému roku však výrazně ubylo takových plateb – z 76 % na 65 % v letošním roce. Bezpečnost elektronické platby lidé řeší nastavením limitů na kartě (72 %) a pomocí vícefázového ověření (70 %). Virtuální platební kartu využívá necelá pětina lidí, nicméně u lidí do 24 let se jedná o podíl 50 %.
Zdroj náhledové fotografie: ESET, zdroj: ESET