Auto, navigace

Bizarní zákon v praxi! V Německu nemohou řidiči za jízdy používat navigaci v telefonu, hrozí jim pokuta

  • Konec používání navigací v telefonu během jízdy autem?
  • V Německu kvůli tomu padla první pokuta

Ne každý automobil, který dnes jezdí na silnicích, je vybaven pokročilým infotainmentem s velkým displejem a vestavěnou navigací. Majitelé starších vozidel tento nedostatek často nahrazují mobilními telefony, v nichž spouštějí některou z navigací – například Mapy Google nebo Waze. V Německu je však používání takového softwaru nezákonné. Jak informoval portál ADAC, první takový případ byl předložen soudu v Karlsruhe.


Nepřehlédněte: Čas možná vůbec neexistuje. Všechno se odehrává najednou, tvrdí vědec


Waze, Mapy Google a Sygic mají v Německu útrum

Používání aplikací, které kromě informací o trase umí poskytovat také informace o stacionárních radarech nebo řízení provozu, je nyní v Německu správním deliktem.

To platí i v případě, že aplikaci nespustil sám řidič, ale třeba jen spolujezdec prostřednictvím svého vlastního mobilního telefonu, vyplývá to z nedávného rozhodnutí Vrchního zemského soudu v Karlsruhe. 

V lednu loňského roku zastavila německá policie 64letého řidiče, který překročil rychlost v Heidelbergu. Policisté během dopravní kontroly zjistili, že jeho spolujezdkyně měla na svém mobilním telefonu spuštěnou mobilní aplikaci, která ho upozorňovala na radary, a zahájili s ním správní řízení. Soud v Heidelbergu mu poté uložil pokutu ve výši 100 eur.

Muž však nechtěl pokutu zaplatit a odvolal se. Vrchní zemský soud v Karlsruhe ale jeho odvolání zamítl a pokutu označil za oprávněnou.

Vlastně tak řekl, že německý zákon o silničním provozu nezakazuje používání navigačních aplikací pouze samotnému řidiči, protiprávní je rovněž spuštění odpovídající aplikace s upozorněním na radary na mobilním telefonu jiného pasažéra.

V Německu jsou tedy během jízdy autem zakázané veškeré populární navigační aplikace – Mapy Google, Waze nebo Sygic. Pokud k našim západním sousedům vyjedete, pamatujte na to, jinak vám hrozí tučná pokuta.

maglev, auto
Zdroj: Alessio Lin / Unsplash

Jak je to jinde v Evropě?

V Evropě neexistuje jednotný předpis zakazující používání aplikací, které upozorňují policejní radary. Konference ministrů dopravy evropských států (CEMT) dříve pouze přijala doporučení nepoužívat detektory radarů. V České republice jsou zakázány radarové detektory, které znemožňují měření nebo ho ruší. Pokuty se pohybují od 5 000 do 10 000 korun. 

V tomto případě se však nejedná o mobilní aplikace, ale o speciální zařízení – aktivní rušičky. Použití pasivních radarových detektorů (antiradarů, které pouze přijímají radarový signál) zákon o provozu na pozemních komunikacích číslo 361/2000 Sb. nijak neomezuje ani nezakazuje.

Zdroj náhledové fotografie: Dan Gold / Unsplash, zdroj: ADAC

Total
0
Shares
23 komentářů
  1. Jaký je rozdíl mezi spuštěnou aplikací s upozorněním na radary v mobilu a stejnou aplikací spuštěnou v auto informačním panelu na střední konzole. Žádný rozdíl, jen ta větší obrazovka tolik neodvádí řidičovu pozornost od provozu vozidla. Pokud jde jen o ten seznam stacionárních radarů, logicky by to bylo zakázat jeho používání. Ale stejnou aplikavi na mobilu zakázat s trestem a spuštěnou na středovém panelu povolit? Něco v Německu smrdí!

    1. Tohle je článek zase zcela odlišný od nadpisu. Podle nadpisu byl trest za navigaci v telefonu, ale reálně byl za upozornění na rady, což nemá s telefonem přímo nic společného

      1. Dostal pokutu za to, že žena měla v telefonu spuštěnou aplikaci, takže ne – s mobilem to má společné všechno. 🙂

    2. Já se obávám, že v článku není nic o tom, že by se rozlišovalo, jestli ta navigace co umí i stacionární radary je nainstalovaná v mobilu, nebo v infotainmentu auta. Navigace, které umí zobrazit radar jsou jednoduše “verboten” a je jedno, jestli jsou na mobilu, na obrazovce v autě, nebo v rádiu. Sranda je, že tyhle radary umí hlásit i některé GPS moduly palubních kamer.

    3. To nikdo nepovolil. Clanek je o zalazu pouzivani Google Maps, Waze a Sygic kymkoliv v aute.

    4. Ale oni přeci v Německu nerozlišují, jestli to je součástí auta nebo v mobilu. Jde o to, že je to zakázané používat

  2. 1) Hakošům regulérně kape na karbid.
    2) Automobilky si nechávají pěkně mastně platit za aktualizace map, takže na jejich navigace lidi kašlou a používají grátis aplikace. Což se automobilkám nelíbí a rády podporují stát, aby aplikace zakázal.

    1. Co se týče těch radarů… Jsou chápány jako hlášení o dopravní situaci. Stačí aby to dostatečný pořet uživatelů označil a bude vám hlásit i tam kde radar není. Mě například auto hlásí jistou mýtnou bránu i s vypnutou navigací a bránou bez radaru.

  3. Docela by mne zajímalo, jak Komisár Rex přišel na to, že má Hakoška na mobilu puštěnou navigaci… To se se švestkama hádala, že v navigaci je jiná max. rychlost než na silnici?

  4. Článek plný nesmyslů. Je zakázáno používat navigace či aplikace upozorňující na radary, ale není zakázáno používat navigaci v telefonu. Pokud má navigace v nabídce tuto funkci, musí být vypnuta. Autor by si měl nejprve nastudovat legislativu a ne dělat z komára velblouda 😉

  5. Pokud spolujezdkyně měla puštěnou aplikaci s upozorněním na radary a pána chytli za překročení rychlosti, tak buď na něho byla naštvaná a neřekla mu to 🙂 nebo jsou tupí a dobře jim tak. A poučení pro příště: při silniční kontrole v Německu uspat mobil – není puštěná obrazovka – není problém.

  6. i v ČR nesmí řidič používat navigaci. Je to uvedeno v zákoně. Tak nechápu, proč ator článku “hovoří” o německu. doporučuji mu prostudovat si i český zákon. i v čr za to hrozí pokuta

    1. Četl jste ten článek pozorně? Tam nedostal pokutu za to, že by on používal navigaci, ale za to že spolujezdkyně měla spuštěnou “nepovolenou” aplikaci s hlášením o radarech a hlídkách….
      Jinak nevím o tom, že se nesmí používat navigace, jen se nesmí obsluhovat mobilní zařízení za jízdy, když si to člověk nastaví před jízdou a pak ji jen sleduje a reaguje na pokyny, tak by to snad neměl být problém, ne? Zvlášť, když si to řidič pustí přes palubní obrazovku (Android Auto a nebo Apple Car)

      1. Četl jsem článek pozorně a proto vím, že pokutu dostal řidič. Krom toho já konstatoval, že také v ČR se nesmí používat. Tedy pokud si jí řidič pustí před jízdou a během jízdy jí sleduje tak tím porušuje zákon. Takže problém tam je. A je jedno jestli reaguje na pokyny navigace nebo se na ní dívá. Samozřejmě je jedno jestli to má součástí auta nebo v mobilu to na věci nic nemění.

  7. EU se v perdeli obrací. Zákaz všeho nového a vrátíme se ke koním a kravám a navigovat se budem podle sluníčka a hvězd

  8. Tak to by pak měli řešit autoři daných navigací a podle toho, kde se aplikace nachází, tak by mohli povolit a nebo naopak zakázat některé funkce (jakou jsou ty upozornění na hlídky a radary). Já v autě vestavěnou navigaci nemám, používám navigaci z mobilu přes AndroidAuto a tam většinou používám Waze a nebo Sygic, takže bych měl taky smůlu, kdyby mě tam stavěla hlídka 🙁 Musím do nich kouknout, zda se to tam dá nebo nedá zakázat/povolit, kdybych někdy potřeboval jet do zahraničí, kde jsou tyhle funkce zakázané….

    1. Tak jsem si prošel Sygic, Waze, Google Mapy a Mapy.cz. U Sygic je informace, že ta funkce není ve všech zemích legální a jde vypnout. U Waze to jde taky vypnout, v Google mapách jsem nenašel, jak to vypnout a v Mapy.cz ani nevím, jestli umí radary a jestli je jde vypnout… Takže za mě OK, v mnou používaných Waze a Sygic to vypnout lze, navigaci neovládám na mobilu, ale na displeji vozidla, takže nemusím mobilní a nebo záznamové zařízení držet během jízdy, ale i tak by se neměla navigace ovládat během jízdy, to může odvést pozornost řidiče…

  9. Mobil s takovou aplikací nesmí mít ani nikdo jiný v autě – takže oni nějaké auto zastaví a všem prohledají mobily, jestli tam náhodou nemají aplikaci, která by to uměla – a možná si prohrabou i kufr, jestli tam náhodou taky není schovanej…

  10. Citovany clanek od ADAC uvadi, ze jsou v Nemecku zakazany aplikace, ktere UPOZORNUJI na RADARY. Neni pravda, ze jsou zakazany navigacni aplikace na mobilech.

    Donedavna bylo pouze zakazano, kdyz mel ridic na SVEM mobilu spustenou aplikaci upozornujici na radary. Ted je podle noveho rozsudku prestupek, kdyz ma upozorneni na radary spusten i spolucestujici a ridic tyto upozorneni posloucha.

    Pokud Vas tedy nemecka policie zastavi, nemusite jim podavat dukazy proti sve osobe a nedoporucuji Vam ukazovat policii mobil. Sice Vam ho mohou zajistit jako dukaz, ale pochybuji, jak Vam prokazou, ze jste ho mel pri rizeni spusteny.

  11. Docela by mne zajímalo, jak by to policie v německu řešila, kdyby se to stalo v autobusu. pasažér autobusu si zapne navigaci a řidič dostane pokutu?… Zvláštní….

Comments are closed.