- Materiál vyvinutý NASA nahradí běžné pláště s duší
- První pneumatiky METL už pomalu míří do prodeje
Technologie vyvinutá pro vozítka, která jezdí po Měsíci a Marsu, se brzy dostane i do běžných jízdních kol. Není žádnou novinkou, že vynálezy NASA si vypůjčují také jiná odvětví a lidem tak slouží i v běžném životě. Vzpomeňme třeba snímače mobilních fotoaparátů nebo matrace z paměťové pěny. No a teď se dočkáme i převratných cyklistických pneumatik.
Nepřehlédněte: Tenhle vynález dokáže za zlomek ceny proměnit každé jízdní kolo v elektrokolo
Na kole bez defektů
Vývoj pneumatik pro robotická vozítka, která americká NASA posílá v rámci svých misí na Mars a Měsíc, je komplikovaný a velmi náročný. Musí totiž současně splňovat hned několik zdánlivě si odporujících kritérií. Materiál, ze kterého jsou vyrobeny, musí být lehký, ale zároveň i velmi pružný a hlavně velmi odolný, aby se po pár vyjížďkách pneumatika nepoškodila. Pohyb po Marsu nebo Měsíci je pro rovery všechno, jen ne pohodlný a bez rizik.
World's first high performance, airless, bicycle tire made with space-age materials originally developed at @nasa soon available for all, here on Earth! #neverflat #lightweight #lowrollingresistance #sustainable #affordable #beautiful #smart pic.twitter.com/onyqBTZpUX
— The SMART Tire Company (@SmartTire) June 20, 2022
Místo duše síť vláken
Inženýři NASA proto navrhli a zkonstruovali superpružné pneumatiky nesoucí označení shape memory alloy (SMA). Výsledkem je inteligentní pneumatika odolná proti propíchnutí, která vydrží roky než nadejde čas na výměnu. Do civilního sektoru revoluční produkt přinese americký startup Smart, který na letošním veletrhu CES získal hned několik ocenění.
Spoluzakladatel společnosti Brian Yennie vysvětlil, že bez stlačeného vzduchu uvnitř pneumatik již není problém s propíchnutím. „Dokonce ani velké trhliny tyto pneumatiky nezpomalí: Můžete do nich vrazit kuchyňský nůž a pokračovat v jízdě, protože to neovlivní strukturální integritu pneumatiky,“ řekl.
Prvním oficiálním produktem společnosti je cyklistická pneumatika METL. Pokud vše půjde podle plánu, po jízdních kolech se jí dočkají i elektrokola a elektrokoloběžky a později – tušíte správně – i automobily.
Podle Yennieho je automobilový průmysl oblastí, kde mohou pneumatiky METL zabodovat. Vychází z průzkumu, podle kterého dvacet procent mimořádných událostí na silnicích způsobí právě problém s pneumatikami a naprostá většina těchto incidentů je způsobena ztrátou tlaku nebo nesprávným nahuštěním.
Chytrá pneumatika nejenže má potenciál zvýšit bezpečnost na silnicích a nepřímo tak zachraňovat životy, ale je také zářným příkladem toho, jak technologie vyvinuté pro vesmír neustále přinášejí výhody i lidem zde na Zemi.
Na svých internetových stránkách americký startup uvádí, že cena jedné pneumatiky pro jízdní kola se bude pohybovat mezi 100 až 150 dolary (v přepočtu 2 200 až 3 300 korun). Prodej bude zahájen ještě v průběhu prvního kvartálu.
Zdroj náhledové fotografie: CJ Toscano / Unsplash, zdroj: Interesting Engineering
“Výsledkem je inteligentní pneumatika odolná proti propíchnutí, která vydrží roky než nadejde čas na výměnu.”
U silničních kol možná. Ale pokud nebude odolný a zároveň patřičně měkký/ tvrdý vzorek, tak v terénu určitě roky nevydrží.
Jednou z úloh pneumatiky je přece i ochrana ráfku, kterou nafouknutá klasická pneumatika splňuje. K čemu bude pneumatika z vláken bez vzduchu, která se při přejetí nerovnosti promáčkne až k ráfku a ráfek se tím poškodí? Nějak nechápu smysl. Takových výkřiků už tu bylo a stále se pořád jezdí na klasických dušových nebo bezdušových pneumatikách.
Pneumatika se nepromáčne až k ráfku, bude se chovat jako běžná, jen místo tlaku uvnitř nahuštěného vzduchu bude pružnost a odpor poskytovat samotný plášť.