- Morand představuje nový typ baterie pro elektromobily
- Nabijete ji v neuvěřitelné krátkém čase
Nová baterie vyvinutá švýcarským startupem Morand umožňuje nabíjení elektromobilů za kratší dobu, než je doba potřebná k natankování vozidla se spalovacím motorem na běžné čerpací stanici. Upozornil na to server Interesting Engineering.
Nepřehlédnete: Rozříznou slavný Titanic? K vyzvednutí Marconiho telegrafu stále nedošlo. Tady je důvod!
Elektromobil nabijete za pár minut
Podle dat organizace American Petroleum Institute trvá majiteli vozidla se spalovacím motorem na čerpací stanici průměrně dvě minuty než natankuje palivo.
Nový hybridní bateriový systém eTechnology tuto dobu zkracuje téměř o polovinu, což znamená, že v odvětví elektromobilů může způsobit opravdovou revoluci.
Startup Morand uvádí, že během testování systém dokázal baterii elektromobilů na 80 % dobít za pouhých 72 sekund, na 98 % za 120 sekund a na 100 % za 150 sekund při výkonu až 900 A/360.
The new technology could massively boost small-city EV adoption.https://t.co/af88w8ev9S
— Interesting Engineering (@IntEngineering) November 22, 2022
Tyto časy se zřejmě netýkají baterií s kapacitou 100 kWh a vyšší, které se používají v elektromobilech s nejdelším dojezdem na světě, ale spíše akumulátorů v malých městských elektromobilech, jako je např. Citroën Ami. To na úspěchu Morand ale vůbec nic nemění.
eTechnology údajně funguje i při extrémních teplotách, což v segmentu elektromobilů není obvyklé, a další nesporné plus představuje výrazně delší životnost oproti tradičně používaným lithium-iontovým bateriím. Společnost uvádí, že po 50 000 nabíjecích cyklech baterie eTechnology udržela více energie než její lithium-iontový protějšek.
S DNA jezdce Formule 1
Morand založil bývalý jezdec F1 a manažer týmu Benoît Morand, který hrál klíčovou roli při vývoji vozu Hope Racing Oreco 01 Hybrid, vůbec prvního hybridního prototypu, který před více než deseti lety startoval v závodě 24 hodin Le Mans.
Zdroj náhledové fotografie: chuttersnap / Unsplash, zdroj: Interesting Engineering
Problém elektromobilů není rychlost nabíjení ale životnost baterie a její následná likvidace.
Problém je obojí. A nejen to.
Stejných senzačně nesmyslných článků bychom za poslední desetiletí našli minimálně 20. Výsledky všech těch „revolucí“ jsou … kde přesně? Inu, kdo dával pozor ve fyzice na ZŠ, ten rád a často kontroluje, zda čísla dávají smysl. Prý se superkondenzátor nabije „na 80%“ za 72 sekund, proudem 900 A při 360 V. Dobrá. Pojďme tedy vypočítat, kolik energie za tu dobu „získá“. Předpokládejme, že se kondenzátor nabíjí od 0% (což kondenzátor na rozdíl od baterie umožňuje) a dejme tomu, ať nežeru, že těch 900 A nabíjecího proudu lze udržet až do 80% nabití a že 360 V je průměr napětí během celého nabíjení. Výkon je tedy v průměru 900 A × 360 V = 324 kW. Hmmm. A co má být? Tohle už některé bateriové elektromobily umí a nabíječky taky… Už pár let. Ale počítejme dále: 324 kW × 72 s = 6,48 kWh. A…ha. Takže, kolikpak energie to je, takových 6,48 kWh, ve srovnání (dejme tomu) s 50 použitelnými kWh u „budget“ elektromobilů nebo s 85 použitelnými kWh u „lepších“ elektromobilů? Ne, 6,48 kWh opravdu (ale opravdu) nelze srovnávat s kapacitou akumulátorů běžných elektromobilů. 🤪 Tedy tvrdit, že se mi auto „nabije“ za 72 sekund (na 80%), je kolosální nesmysl. Kam dojedu s 6,48 kWh? Inu, při spotřebě 200 Wh/km, což u většího elektromobilu „už tak bývá“, je to nějakých 32,4 km… Kdopak chce každých 32,4 km zastavit a 72 sekund nabíjet? A co takových 120 sekund každých 40,5 km? Mezi Prahou a Brnem takhle zastavíte „jenom“ šestkrát! 😆🤣 Děkuji, nechci. Já si raději zastavím až po 250 km a pak nabíjím půl hodiny. (A ještě se stihnu vychcat.) Žádná senzační revoluce se nekoná. Rychlé „nabíjení“ vyřeší až teprve palivové články a plně syntetické palivo nakonec nahradí akumulátory.
Přeně tak. Nabíjení je či bylo problém, který se jistě rychle podaří vyřešit. Ale kde vzít “čistou” elektřinu pro všechna předpokládaná el. auta? Výstavba jakékoliv elektrárny prostě trvá. A co “sekundární” znečištění jako nano prach z brzd a pneumatik? Každé e-auto nižší střední třídy váží jako Range Rover, A8 či X7 atd., t .j. přes 2,5 tuny. Dobře, možná jen 2,3 t. Ale má úplně stejnou produkci nano částic…… Tak na co zakazovat diesely ve městech, když ušetřené “nano” dodají údajně ekologická e-auta. Jo, “smradlavý diesel” každý rozezná, ale nano prach z brzd a pneumatik je ještě nebezpečnější a není cítit ani vidět. O ekologii při těžbě nerostů pro baterie je škode hovořit. Hl., že se netěží v Evropě. Prostě produkt moderní zelené levice, která chce dobro pro všechny “chcačky nechcačky”. Bohužel mám dost roků a levicové dobro si pamatuji.
Mezi prototypem, který ověřil základní funkci, a komerčním produktem, který opravdu funguje a běžně se používá, je propastný rozdíl.
Je zajímavé, že více se v článku nedovíme. Nevíme nic o chemickém složení, o stavbě elektrolytu či baterií. Takže to může být pěkná kachna.
Jo a taky viděli Yetiho a taky v Arizoně přistálo UFO. To je asi tak stejně uvěřitelný. Za posledních 100 let se v technologiích baterií nepodařil jediný průlom a teď jich budou desítky týdně. No táááák! LOL LOL LOL
A vedle každé nabíječky bude jaderná elektrárna 1000MW. Pak to bude mít smysl. Jinak je to zase jen zelená masturbace. Dobít 100kWh za 3 minuty vyžaduje příkon 2MW. To je celkem ranec.